Hoppa till huvudinnehåll

Tandkräm på rymmen och bubblor som spricker

Uppslag i diktverket "Rassel prassel puss" av Hanna Lundström och Maija Hurme.
På en ordverkstad kan allt möjligt hända, också tandkrämen kan rymma sin väg. Uppslag i diktverket "Rassel prassel puss" av Hanna Lundström och Maija Hurme. Bild: Schildts & Söderströms förlag och Yle/Marit Lindqvist ordkonst,Poesi,maija hurme

Inspiration och kreativitet är centrala begrepp när vi pratar om ordkonst. Den här veckan firas den nationella ordkonstveckan över hela landet och temat för i år är Läsandets magi. Vi har besökt en lektion i ordkonst på Drumsö förskola i Helsingfors.

Avsikten med ordkonstveckan är att lyfta fram vikten av läskunnighet och läslust och att visa på olika möjligheter som finns att utöva ordkonst.

Ordkonstverkstäder av olika slag arrangeras runtom i Svenskfinland, och i södra Finland är det Sydkustens ordkonstskola som erbjuder barn i olika åldrar en möjlighet att leka med ord.

Grupperna leds av en ordkonstledare som inspirerar barn att göra allt från att skriva och berätta historier till att göra teaterpjäser och rita serier.

Att bli en bra berättare

Lotta Sanhaie har jobbat som ordkonstledare de senaste fem-sex åren och hon stortrivs. Arbetet är varierat och entusiasmerande:

- Det händer att skolor kontaktar oss kring ett visst projekt eller ett tema de har på gång i skolan och vill att vi hjälper till med att hitta intressanta inkörsportar till ämnet. Ofta handlar det om att motivera barnen att läsa på olika kreativa och roliga sätt. Min målsättning är att skapa upplevelser som eleverna kommer att minnas resten av sina liv. Via den roliga och lekfulla upplevelsen styr jag in dem på en uppgift som de ska utföra som baserar sig på det roliga vi gjort. Det ordkonstnärliga blir inkörsporten som ska få barnen att lära sig strukturera och vara kreativa.

Ordkonstledaren och författardeutanten Lotta Sanhaie.
Lotta Sanhaie jobbar som ordkonstledare i Helsingfors. Ordkonstledaren och författardeutanten Lotta Sanhaie. Bild: Lotta Sanhaie lotta sanhaie

Ordkonstverkstäder ordnas för barn i olika åldrar – från babypoesi med de allra minsta till sommarläger för barn i tonåren – och språkkompetensen i de olika åldrarna ser givetvis olika ut, så också själva arbetet med orden:

- Från tredje klass är barnen redan bra på att skriva själva, och med lite äldre barn skriver vi rätt mycket. Med yngre barn fokuserar jag i högre grad på fantasilekar och det muntliga berättandet. Min målsättning är att barnen ska bli bättre på att berätta, konstaterar Lotta Sanhaie.

- Barnen blir medvetna om de olika nyanserna i språket men också de stora berättarstrukturerna. Det är viktigt för mig att barnen alltid blir bättre på att berätta, att uttrycka sig och att fånga någons uppmärksamhet via berättelsen – vare sig det sker med penna och papper eller muntligt.

Ordens fysiska och sinnliga valörer

Enligt Lotta Sanhaie är det spännande och roligt att närma sig orden och språket via det kroppsliga – hur smakar ett ord, hur doftar någonting eller hur låter en ramsa?

- Vi kan stå i en ring och stampa takten till en diktrad eller sitta i ring och slå takten på låren. Rytmen i texten blir en stark upplevelse att bära med sig.

Lyssna på ett reportage från en lektion i ordkonst på Drumsö förskola i Helsingfors:

Hela intervjun med ordkonstledaren Lotta Sanhaie kan du lyssna på här:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje