Hoppa till huvudinnehåll

Olycksfärjan Sewol bärgades efter tre år på havsbotten

Sewol är tillbaka på ytan efter tre år på havets botten.
Sewol är tillbaka på ytan efter tre år på havets botten. Sewol är tillbaka på ytan efter tre år på havets botten. Bild: AFP / Lehtikuva Sewolkatastrofen,Bärgning,Sydkorea

Den sydkoreanska passagerarfärjan Sewol har bärgats. Fartyget spräckte havsytan på torsdagen tre år efter att det förliste och tog 304 människor med sig i djupet.

Olyckan utanför ön Jindo i april 2014 hör till de värsta i Sydkoreas historia. Majoriteten av de förolyckade var skolelever på klassresa.

Nyhetsbyrån AFP beskriver bärgningen av Sewol som en kamp mellan människan och naturen. Fartyget väger 6 825 ton och har legat på sida på havets botten på 44 meters djup.

På torsdag morgon var delar av fartyget sex meter ovanför vattenytan. Målet är att få in en plattform under skrovet och sedan bogsera fartyget i hamn, något som väntas ta två veckor.

Arbetare kontrollerar fartygets skrov.
Arbetare kontrollerar fartygets skrov. Arbetare kontrollerar fartygets skrov. Bild: AFP / Lehtikuva Sewolkatastrofen,Bärgning,Sydkorea

Processen började i fjol då dykare fäste 33 balkar under Sewol. I balkarnas båda ändor fästes sammanlagt 66 stålvajrar som i sin tur är fästa vid två enorma pråmar på ytan. På onsdagen började pråmarna lyfta Sewol från havets botten. Över 400 personer har jobbat dygnet runt med operationen som väntas kosta 102 miljoner won, över 80 miljoner euro.

Väl i hamn ska Sewol undersökas. Förutom utredarna kommer också offrens familjer att ta emot fartyget i hamnen Mokpo. Nio av de 304 offren har aldrig hittats, och deras kroppar finns sannolikt kvar inne i fartyget.

Bärgningen av Sewol har väckt mycket debatt i Sydkorea. Det är de anhöriga som har krävt att färjan ska bärgas, och efter långt övervägande gick regeringen med på det.

Anhöriga till olycksoffren samlades på den närliggande ön Jindo inför bärgningen.
Anhöriga till olycksoffren samlades på den närliggande ön Jindo inför bärgningen. Anhöriga till olycksoffren samlades på den närliggande ön Jindo inför bärgningen. Bild: EPA/YONHAP Sewolkatastrofen,Sydkorea

Livstid för kaptenen

Färjan Sewol var överlastad och hade 470 personer ombord då den kapsejsade den 16 april 2014. Besättningen var dessutom oerfaren.

Färjan som hamnade i sjönöd i Sydkorea.
Färjan som hamnade i sjönöd i Sydkorea. Bild: EPA/YONHAP SOUTH KOREA OUT sjönöd
Det kapsejsade fartyget Sewol den 18 april 2014
Det kapsejsade fartyget Sewol den 18 april 2014 Bild: EPA/KIM CHUL-SOO sewol

Fartygets kapten dömdes till livstidsfängelse för olyckan år 2015, för att ha dödat de 304 förolyckade passagerarna. I Sydkorea var det många som ville att kaptenen skulle dömas till döden, eftersom han ansågs ha lämnat fartyget i vetskap om att passagerarna kommer att mista livet.

14 besättningsmän har också dömts till fängelsedomar på mellan 18 månader och 12 år för olyckan.

Rättegången mot den sydkoreanska olycksfärjan Sewols besättningsmedlemmar.
Rättegången mot den sydkoreanska olycksfärjan Sewols besättningsmedlemmar. Bild: EPA/ED JONES/POOL sewolrättegång