Hoppa till huvudinnehåll

Tomma affärslokaler bekymrar i Karleby centrum

Karleby centrum.
Karleby centrum. Bild: Yle/Ida-Maria Björkqvist. chydenia

Det finns gott om tomma affärslokaler i Karleby centrum. Att den ena lokalen efter den andra töms oroar, rapporterar Yle Kokkola.

De affärsfönster som pryds av Uthyres eller Slutförsäljning i Karleby är många. Det är ett café, en tygaffär, en inredningsbutik, en idrottsaffär och en bokaffär - för att nämna några. Stadens invånarantal minskar inte, men ändå blir företagen allt färre till antalet i stadskärnan.

Mellersta Österbottens företagares vd Mervi Järkkälä funderar om man inte kunde bevara centrum genom företagen. Järkkälä säger att det viktigaste är företagens produkt. Om produkten inte är i skick säljer den inte heller. Dessutom gäller det att satsa på marknadsföring, vilket i dagsläget innebär åtminstone en webbsida.

- En webbplats är nödvändigt i dag. Vi människor googlar det mesta och då måste det finns öppethållstider och adress lättillgängligt så att man bara behöver lägga in adressen i telefonen för att hitta platsen. Det hjälper också att dra nytta av annonserna på Facebook, med bara några euro kan man marknadsföra sin produkt, säger Järkkälä.

Företagarna på efterkälken med det digitala

Ett av utvecklingsprojekten inom Karlebyregionens utvecklingsbolag Kosek är Ett centrum med många skikt. En av de som håller i trådarna för projektet är Tiina Isotalus och hon påpekar vikten av en digital närvaro.

Enligt Isotalus finns det lokala entreprenörer som saknar så kallade digitala fotspår, det vill säga ingen webbsida och inga profiler på sociala medier.

- Människor äter med ögonen och det blir väldigt snabbt klart för dem på nätet vilken typ av plats det är fråga om. Hela stadskärnan borde stöda företag i digitaliseringen, säger Isotalus.

Varför har man hamnat på efterkälken här?

- Det kan vara fråga om en ålder. Man har länge tänkt att "folk vet nog". Men det är inte det att de inte vet. Företagaren måste tänka ett steg längre - vad är prislappen i slutet av året om man lägger tid på marknadsföring på nätet idag. Det digitala tar tid men det lönar sig, säger Isotalus.

Vill se det i ett större sammanhang

Isotalus vill ändå vända blicken mot annat än privata företag.

- Intressant här är att privata företag har en bredare helhet. Hur ser stadskärnan ut ur shopparens synvinkel? Vilka andra tjänster finns det här? Hur roar man sig och hur spenderar man sin tid?

Företagarnas vd Mervi Järkkälä är av samma åsikt.

- Stadsdesignen har en överraskande stor betydelse, säger Järkkälä.

Järkkälä lyfter fram kommunerna i Norra Österbottens projekt Kaapo, där man vill utveckla hur man trivs i centrum. Kaapo riktar in sig på att få fler företag att etablera sig i småstäder och på det sättet komma åt hur man lever i staden.

Karlebys turistinformation i nya utrymmen i Chydenia.
Karlebys turistinformation i nya utrymmen i Chydenia. Bild: Karleby turism turistinformation

Torget borde inkluderas

I projektet Ett centrum med många skikt vill man utveckla centrum men bibehålla livskraften. Till projektet hör bland annat kultur, evenemang, trafikleder, byggande och säkerhet.

Tiina Isotalus funderar på hur man genom belysning, grönväxter och rastplatser kunde få folk att stanna i centrum. Till exempel anser Isotalus att salutorget i Karleby inte är långt från centrum men att det känns som att det inte hör ihop med resten av stadskärnan.

- Byggnader, skyltar, och sittplatser kan leda människor från en plats till en annan. Problemet med Karleby är att när man rör sig kan man snabbt få en känsla att man kommer bort från centrum, fast man inte gör det. Det finns ställen där man börjar fundera vart staden tog vägen, säger Isotalus.

Isotalus har en del förslag som hon tycker att man skulle kunna satsa på.

- Vi har bra promenadstråk och fina byggnader i centrum. Staden har en kompakt storlek och mycket historia. Varför inte lägga till stadens tvåspråkighet också.

Stadshuset i Kareby.
Torget i Karleby Stadshuset i Kareby. Bild: YLE/Rolf Granqvist karleby stadshus

Från bilen till dörren, tack!

Mervi Järkkälä säger att det är viktigt för företagen att det ska vara lätt att komma till dem, annars har de inga kunder. Det har varit och är viktigt i Karleby att man kan parkera bilen nästan rakt fram till affärens dörr.

- Här borde man ta bilisterna i beaktande. Ett bra exempel är de underjordiska parkeringarna i Uleåborg, därifrån kommer kunderna rakt upp till affärerna, säger Järkkälä.

Men Tiina Isotalus är av en annan åsikt. Hon anser att man inte alltid måste kunna parkera rakt utanför dörren.

Många klagar ofta på att de stora varuhusen tar de små affärernas kunder. Men både Järkkälä och Isotalus är av den åsikten att de stora varuhusen utanför centrum behövs - trots att de nu vill slå ett slag för de små företagen i centrum.

Isotalus anser att man borde bygga mer bostäder i centrum. Om fler bor i centrum använder också fler tjänsterna i centrum, resonerar hon.

- Ingen vill komma till en öde stad för att uträtta ärenden. Men om det rör sig människor i centrum också kvällstid borde till exempel caféer också ha öppet kvällstid.

Nätshoppandet stryper till

En stor konkurrent för de små affärerna i centrum är näthandeln. Det finns många kunder som först kollar in en vara i affären och sedan köper den till ett billigare pris från en utländsk näthandel.

- Den lilla företagaren måste fundera, hur kan jag tävla med nätshopparna. Vad har de att erbjuda som skiljer sig från mig? Den lilla företagaren kan förstås också öppna en näthandel, säger Isotalus.

Det som är fördelen med den mindre butiken i centrum enligt Isotalus, är att kunden får sin produkt direkt. Att få sin vara som man köpt på nätet tar tid och när den väl kommer måste man hämta den från något ställe.

Centrum i Karleby.
Centrum i Karleby. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén Karleby,karleby centrum

Ägarbyte är ett alternativ

Trots att många företag i Karleby centrum tvingats lägga lapp på luckan är Tiina Isotalus hoppfull. Hon tror att situationen är en annan om ett år.

Mervi Järkkälä, hoppas å sin sida att man skulle kunna bromsa företagarnas beslut att lägga ner. Hon tror att många av dem inte tänkt tanken att man kunde hitta någon som vill ta över ens verksamhet.

- Har nu faktiskt alla funderat ordentligt på ett ägarbyte. För några dagar sedan kom en företagare och berättade att hen skulle lägga ner sitt företag. Men så kom hen på att personen som jobbat 20 år i företaget i fråga kunde ta över. Genom att göra ett ägarbyte säkrar man arbetsplatser och affärens framtid, säger Järkkälä.

Här kan du läsa den ursprungliga artikeln av Yle Kokkola

Text: Heini Holopainen/Yle Kokkola
Översättning till svenska: Sofi Nordmyr

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten