Hoppa till huvudinnehåll

Tomas Jansson: Svenska Teatern valde det trygga och väntade

Joachim Thibblin och kontraktet med Svenska Teatern.
Joachim Thibblin skriver under kontraktet med Svenska Teatern. Joachim Thibblin och kontraktet med Svenska Teatern. Bild: Tomas Jansson / Yle Svenska Teatern,joachim thibblin

Efter 15 år med Johan Storgård som teaterkapten tar Joachim Thibblin över som Svenska Teaterns chef. Första reaktioner talar om ett tryggt och väntat och litet tråkigt val, men samtidigt sitter han på ett kunnande som kan visa sig vara just det som teatern behöver. Det skriver Tomas Jansson i sin kommentar till nyheten.

Det är snart fem månader sedan nyheten om att Johan Storgård avgår efter 15 år som chef för Svenska Teatern. Samma dag gissade jag att valet av ny chef kommer att stå mellan Esbo-chefen Joachim Thibblin och Viirus-chefen Maria Lundström.

Verkligheten är förstås aldrig svartvit, men för mig personifierade duon teaterns två möjliga framtida vägar; en som bygger på ett brett kunnande av den kommersiella teatern, en annan där en konstnärlig vision står i centrum.

Under Johan Storgårds 2010-tal hann Svenska Teatern smaka på båda vägarna. Dels en tid då jättelika musikalsatsningar (Kristina från Duvemåla och Mamma Mia) körde över all annan verksamhet, dels en postAbba-tid som färgades av konstnärliga risktagningar som kritikerkåren hyllade unisont men som hämtade med sig flera stora publikmässiga bakslag.

Den trenden måste brytas nu, och där vägde Thibblins musikteaterkunnande säkert in. Redan då han fick sitt första chefsjobb för elva år sedan, på Åbo Svenska Teater, lyckades han bygga upp en proffsig och publikdragande musikteater – något som Åboteatern trots många försök aldrig riktigt hade lyckats med tidigare.

Det får mig att tro att musikteatern självklart kommer att spela en mycket central roll när Thibblin så småningom bygger upp sin repertoar. Den avgörande frågan är HUR central den blir.

Tomas Jansson
Tomas Jansson. Tomas Jansson Bild: Yle/Jukka Lintinen tomas jansson

Som finlandssvensk nationalscen har Svenska Teatern en jättelik betydelse för den svenskspråkiga teaterkonsten i Finland. De repertoarval som fattas på Svenskis spelar en oerhört viktig roll eftersom det är där som de överlägset största ekonomiska resurserna finns. Väljer man att ge de konstnärliga utmaningarna en undanskymd biroll, innebär det att man skuffar både spännande regissörer och dramatiker och en hardcoreteaterpublik till den finska sidan.

Vad kan valet av Thibblin betyda?

Idag är det inte längre meningsfullt att spekulera kring vad Svenskis kunde ha gjort annorlunda, om det ändå hade funnits intressantare namn bland de 14 som sökte. Det som nu är intressant är att grubbla på vad valet av Joachim Thibblin kan betyda.

Han må vara ett tryggt och väntat val, något som onekligen har en tråkig klang. Men han kan också vara just det som teatern behöver just nu.

Man får inte glömma att Svenska Teatern är en stor institution med en personal som till stora delar består av andra yrkesgrupper än skådespelare. Det är därför oerhört viktigt att kunna kommunicera med många olika slags människor. Det är helt avgörande att kunna samarbeta, och genom det skapa en stämning där alla känner sig involverade.

Det lär Thibblin vara mycket bra på. Han kan också det byråkratiska, han sitter i kommittén som grubblar på teater- och orkesterlagens framtid, han har bevisat att han kan bygga upp kontakter åt många olika håll.

Just nu verkar också hela personalen ställa sig bakom valet, och det skapar goda förutsättningar för god konst. En teaterchef behöver ju inte nödvändigtvis vara den som står för de konstnärliga visionerna när det gäller enskilda föreställningarna. En teaterchef måste däremot vara modig nog att dela på ansvaret när det gäller att hitta det nya konstnärligt intressanta. Han ska kunna lita på att teaterns dramaturger har koll på det som skrivs både här hemma och ute i världen. Dessutom ska han kunna locka de riktigt intressanta regissörerna till teatern, och ge dem tillräckligt fria händer.

Det som är avgörande för framtiden, som jag ser det, är att Thibblin lyckas hitta en balansgång mellan stora musikalsatsningar och spännande talpjäser. Det misstag han inte får upprepa är att teatern för den stora publiken förvandlas till en musikalscen, sådär som det gick när Duvemåla och Mamma Mia stal showen. Då är det nämligen onödigt att gråta över att publiken inte hittar till mer utmanande satsningar, sådär som det nu har gått på teatern.

Lyckas Thibblin hitta en lösning på den balansgången, då är han just det som Svenskfinlands nationalscen behöver.

Läs mera:

Svenskis nya chef Joachim Thibblin: Jag är mogen och redo

Joachim Thibblin tar över efter Johan Storgård som chef för Svenska Teatern. Han säger att han vill vara lyhörd för personalens tankar, och att han ser teatern som ett kollektiv med gemensamma mål.

Läs mera:

Nu är det klart: Joachim Thibblin är Svenskis nya chef

Det blir Joachim Thibblin som tar över efter Johan Storgård på Svenska Teatern. Styrelsen utsåg enhälligt Thibblin. Valprocessen var krävande eftersom det fanns så många kompetenta kandidater, säger styrelsens ordförande.

Läs också