Hoppa till huvudinnehåll

Industriboomen i Åbo banar väg för kraftig tillväxt

Åbovarvet januari 2016
Åboregionen kämpar för att ta vara på den industriboom som pågår just nu. Åbovarvet januari 2016 Bild: Yle/Nora Engström meyer turku

Någonting unikt är på gång i Åboregionen. Efter en mycket lång och seglivad ekonomisk nedgång inom industrin sedan 2008 upplever industriföretagen en kraftig uppgång.

Det har lett till en växande efterfrågan på arbetskraft, framför allt diplomingenjörer och ingenjörer, som regionen kommer att få kämpa för att kunna möta.

Den unika situationen har lett till en ovanlig situation bland beslutsfattare och intresseorganisationer. Nu drar nämligen alla verkligen åt samma håll inom regionen - Åbo stad, industriföretagen, universiteten, utbildningsväsendet, politiker och arbetskraftsmyndigheterna. Alla vill att Åboregionen ska klara av att ta vara på den industriboom som just nu pågår och se till att det ynglar av sig i ytterligare tillväxt och välfärd.

Aleksi Randell.
Åbos stadsdirektör Aleksi Randell vittnar om att alla aktörer i regionen nu drar åt samma håll. Aleksi Randell. Bild: Åbo stad randell

Industrierna växer så kraftigt att det förvånar dem själva

Industriledarna för de största industrierna i Åbo, Åbovarvet Meyer, läkemedelsföretaget Bayer, maskintillverkaren Sandvik med flera säger alla samma sak: Vi växer och vi rekryterar kontinuerligt.

Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016
Åbovarvet har aldrig varit med om en så kraftig uppgång och säker framtid som idag. Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016 Bild: Yle/Nora Engström mein schiff

- Åbovarvet har aldrig någonsin upplevt en sådan här situation, att vi har beställningar på nio fartyg plus optioner på fler och jobb åtminstone fram till år 2024, säger viceverkställande direktören vid Meyer Tapani Pulli.

Han konstaterar att varvsindustrin också i framtiden kommer att uppleva nya nedgångar, men det unika i dagens situation är att man nu kan planera framåt på ett sätt man aldrig har kunnat göra tidigare.

Ett fartyg i hamnen hos Meyer Turku
Åbovarvet kommer att förnyas och utvecklas tack vare de ljusa framtidsutsikterna. Ett fartyg i hamnen hos Meyer Turku Bild: Meyer Turku Meyer Turku

- Rekryteringsbehovet är stort och kontinuerligt, också beroende på att personalen har rätt hög medelålder, berättar Pulli.

- Vi rekryterar ungefär 300 personer varje år, och nytt kunnande inom process- och automation behövs, säger Pulli.

Varvet sysselsätter cirka 1650 personer själv, men genom nätverk av underleverantörer sysselsätter varvet indirekt 7000 personer just nu. År 2024 beräknas den sysselsättande verkan vara 20 000 personer.

Läkemedelesföretaget Bayer är den tredje största betalaren av samfundsskatt i hela landet. Bild: Bayer Schering Pharma Oy/Markku Koivumäki bayer schering pharma

Också Bayer har en rätt hög medelålder bland sin personal, berättar viceverkställande direktör Peter Essen. Läkemedelsfabriken har idag 650 anställda och det man efterlyser är mer kunnande inom robotik och automatik. Fabriken blir allt mer digital, berättar Essen som därför stöder planerna på en ny diplomingenjörsutbildning vid Åbo universitet till 100 procent.

Peter Essen.
Peter Essen är viceverkställande direktör vid Bayer i Åbo. Peter Essen. Bild: Yle / Mattias Simonsen peter essen

Hos maskintillverkaren Sandvik är digitaliseringen redan verklighet, berättar ekonomichef Kari Nihtilä. Sandvik har idag 550 anställda, men den sysselsättande verkan beräknas ligga kring 1000 personer. Sandvik rekryterar kontinuerligt mellan 10 och 15 personer per vecka. Rekryteringsbehovet har vuxit med 70 personer sedan Sandvik i december meddelade att man kommer att anställa ytterligare 100 personer på grund av orderingången som pekar rakt uppåt.

Sandvik i Åbo
Sandviks enorma dumprar är helt autonoma - drivs utan chaufför. Sandvik i Åbo Bild: Yle/Samuli Holopainen fabriksarbete

Valmet Automotive åker som bäst runt om i landet med en rekryteringskampanj för att hitta över tusen arbetstagare till bilfabriken i Nystad.

Valmet Automotives fabrik i Nystad,  bilden är en flygbild.
Valmet Automotive i Nystad rekryterar tusen personer till sin bilfabrik. Valmet Automotives fabrik i Nystad, bilden är en flygbild. Bild: Valmet Automotive Inc Valmet,automotive

"99 procent säkert att nya teknikutbildningen kommer"

Företagsledarna understöder unisont Åbo universitets strävanden att få tillstånd att utbilda egna diplomingenjörer i maskin- och materialteknik.

- Det är väl med 99 procent säkerhet så att Åbo universitet får tillstånd att starta sin nya utbildning, tror Kim Wikström, professor i industriell ekonomi.

Kim Wikström, professor i industriell ekonomi vid Åbo Akademi
Kim Wikström tror på kraftig tillväxt för Åboregionen. Kim Wikström, professor i industriell ekonomi vid Åbo Akademi Bild: Yle/Johanna Ventus professor kim wikström

Det tror också Åbos stadsdirektör Aleksi Randell som är övertygad om att den efterlysta utbildningslinjen kommer att få starta. Rektorn för Åbo universitet Kalervo Väänänen konstaterar att den utbildning man nu har ansökt om att få ordna är en droppe i havet i den stora utbildningshelheten.

Åbo universitets rektor Kalervo Väänänen och Skärgårdskompaniets vd Herrick Ramberg.
Kalervo Väänänen pressar undervisningsministeriet och vill se snabba beslut om ny DI-utbildning. Åbo universitets rektor Kalervo Väänänen och Skärgårdskompaniets vd Herrick Ramberg. Bild: Yle / Peter Karlberg herrick ramberg

- Totalt utbildas cirka 3000 diplomingenjörer i hela landet, vi ansöker om att få utbilda 100 till, förklarar Väänänen.

Maskinteknikutbildningen ska bland annat fokusera på medicinsk teknik, kognitiv robotik, digital produktion och produktionsstyrning. Materialteknikutbildningen ska i sin tur fokusera på framtida material, biomaterial och mobila energisystem.

Idag utbildar Åbo Akademi diplomingenjörer inom kemi- och processteknik och inom datateknik, Åbo universitet har befintlig utbildning inom bioteknik och datateknik.

- Ursprungligen hade vi beredskap och en önskan om att få starta våra nya teknikutbildningar redan hösten 2017. Men undervisnings- och kulturministeriet ville utreda frågan närmare och den utredningen ska vara klar den 21 april. Eftersom universitetens gemensamma ansökan är i full gång och avslutas i början av april står det klart att vi inte kan starta till hösten, utan tidigast hösten 2018, säger rektor Kalervo Väänänen.

Stora förändringar på gång inom industrin

Den nya teknikutbildningen vid Åbo universitet betonar det digitala, vilket många industriföretag idag efterlyser. Redan idag tillverkas så kallade autonoma dumprar vid Sandviks fabrik i Åbo, Rolls-Royce skapar autonoma lastfartyg - det vill säga de framförs utan förare ombord. Fabriker förväntas bli allt mer digitala och automatiserade i framtiden.

Hur väl rustade är de diplomingenjörer som utexamineras från Åbo Akademi för detta?

Lastfartyg i Kaskö hamn.
Rolls-Royce hävdar att framtidens lastfartyg kommer att vara autonoma - styras utan skeppare. Lastfartyg i Kaskö hamn. Bild: Yle/Roger Källman lastfartyg

- Det här jobbar vi delvis med redan, berättar professor Kim Wikström. Men det borde vi bli ännu bättre på, det mångdisciplinära, mer samarbete mellan it-sidan och process- och kemi, men också till exempel humaniora.

Ska Åboregionen ro i land allt detta?


Hur stor risk finns det att Åboregionen inte riktigt lyckas möta den stora efterfrågan på arbetskraft, och att den positiva utvecklingen svänger till en negativ spiral där företag slutar etablera sig i trakten och istället drar bort sin produktion?

- Den risken är nog stor, om vi inte verkligen försöker proaktivt att möta behoven, bedömer Wikström. Det görs mycket redan nu, men det behövs mer. Det är ett helhetspaket som handlar om att man som anställd trivs, och vill känna en säkerhet och trygghet i sitt liv, att det finns drägliga karriärmöjligheter och intressanta arbetsuppgifter. Vi kommer att få jobba mycket för att klara av det här. Men det är ju samtidigt som julafton för regionen. Åbo kan gå över 200 000 invånare som man har talat om så länge, nu kan vi växa, säger Wikström.

Hur kommer det att gå här - kommer man att klara av att inte bryta den positiva utvecklingen?

- Jag är övertygad om att det nu finns en så stark vilja att det kommer att gå vägen. Och bana väg för en mycket kraftig och fin tillväxt här i området, menar Wikström.

Hur stort är det här som håller på att ske i Åboregionen?

- Industrirepresentanterna bekräftade idag att de inte har sett en liknande möjlighet tidigare. Vi får inte missa den här chansen, säger Wikström.

Läs också