Hoppa till huvudinnehåll

"Klubbmärket är den fundamentala grund som förenar spelarna med supportrarna"

Leonard Jägerskiöld Nilsson har skrivit boken "Fotbollens Heraldik".
Leonard Jägerskiöld Nilsson har skrivit boken "Fotbollens Heraldik". Leonard Jägerskiöld Nilsson har skrivit boken "Fotbollens Heraldik". Bild: Privat. heraldik,fotboll,fotboll

Vad har eldarna i Liverpools emblem för betydelse? Vad representerar fyrklövern i Celtics märke? Och varför har West Ham ett par nithammare i sin logga? Frågor som dessa har engagerat och fascinerat svensken Leonard Jägerskiöld Nilsson som fördjupat sig i klubbmärkets betydelse inom fotbollen.

Yle Sporten har varit i kontakt med Jägerskiöld Nilsson under våren för en analys över den finska fotbollsligans klubbmärken. I en intervju förklarar den i Stockholm bosatte Jägerskiöld Nilsson att han fascinerats av vapen, sköldar, emblem och märken så länge han kan minnas.

– Inte sällan handlar klubbarnas logotyper om regional symbolik och lokal förankring. Sådant fascinerar mig. Att de sedan, i och med fotbollens industrialisering och globalisering, har fått en allt större kommersiell betydelse gjorde mig bara än mer sugen på ämnet, säger Jägerskiöld Nilsson.

I grund och botten har klubbmärken, klubbfärger och fotbollslagens allmänna yttre attribut en rudimentär uppgift i att skapa uppfattningen om ett kollektiv.

Den visuella helheten bygger också en viktig bro mellan en förenings beståndsdelar, förklarar Jägerskiöld Nilsson.

– Klubbmärket är den fundamentala grund som förenar spelarna på gräset med supportrarna på läktaren. Att de bär samma emblem visar inte bara vilket lag de håller på utan vittnar också om en tillhörighet, en identitet, en gemenskap.

Juventus bytte klubbmärke av ekonomiska orsaker

Ur ett kommersiellt perspektiv är klubbmärket viktigt för klubbarna. Lagens logotyp pryder allt från spelskjortor till kaffemuggar till sparkdräkter för småbarn och är oftast varumärkesskyddade.

För en supporter är lokal identifikation den viktigaste faktor, som exempel nämner Jägerskiöld Nilsson tornet som återfinns på Evertons lagmärke. Rupert's Tower i staden Liverpool är ett landmärke som alla på orten känner till och identifierar sig med.

Klubbarna kan inte bortse från det lokala och emotionella, men måste i allt högre grad tänka på pengarna.

– Och just av den anledningen har exempelvis Juventus bytt klubbmärke. För att på så sätt kunna etablera sig på den internationella marknaden. På bekostnad av de lokala supportrarna, förklarar Jägerskiöld Nilsson.

"Att kyssa klubbmärket"

Många gånger kan en spelare som firar ett mål ses kyssa klubbmärket. Som handling är det ett sätt för en spelare att visa lojalitet, betonar Jägerskiöld Nilsson.

– Känslorna är tätt sammanflätade med klubbmärket. Det är den symbol du bär för att visa din tillhörighet och gemenskap. Det är det enklaste och mest basala uttrycket för en supporter att uttrycka sin kärlek.

– Att spelare med jämna mellanrum kysser klubbmärket kan vara ovärderligt – likt Francesco Totti och AS Roma – eller direkt motbjudande som när Robinho ömt kysste Manchester Citys emblem utan att veta var han befann sig någonstans.

Aston Villa-spelaren Jack Grealish kysser lagmärket.
Jack Grealish kysser klubbmärket för Aston Villa. Aston Villa-spelaren Jack Grealish kysser lagmärket. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press fotbollsspelare,Jack Grealish,Aston Villa FC

I sin bok "Fotbollens Heraldik" beskriver Jägerskiöld Nilsson omfattande flera ligors klubbmärkens historia och utveckling över tid.

En drivande faktor i utvecklingen har varit fotbollens industrialisering.

– I takt med att souvenirer och supporterprylar började säljas på 1970-talet förändrades också emblemen. Detta för att klubbarna ofta behövde modernisera klubbmärket för att enklare kunna trycka det på produkter. Därefter har det, likt i dag, tvingats till ytterligare förändringar då klubbarna sett sig tvungna att ta över den internationella marknaden.

En drake för Asien

Internationaliseringen har påverkat fotbollen på flera plan, inte bara inom planering av klubbmärken. TV-sändningarna från Europas stora ligor är globala mediehändelser och fler och fler spelare från mer exotiska destinationer utövar sitt yrke på en global marknad.

– Cardiff City bytte exempelvis sin blåa färg och fågel mot en röd drake för att kunna etablera sig i Asien. Historien avslöjar också att ett nytt klubbmärke presenteras när en klubb vill signalera en nystart eller en ny era. Likt PSG för ett par år sedan eller Atlético Madrid till sommaren, exemplifierar Jägerskiöld Nilsson.

Cardiff hade tidigare en fågel i sitt lagmärke.Cardiff City tog in en drake i sitt lagmärke.
Cardiff City - före och efter (sen återgick man till en hybrid med både fågel och drake). Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

I sin genomgång av de finska klubbmärkena inför säsongen 2017 i fotbollsligan hittade Jägerskiöld Nilsson flera internationella element som går igen, men också nationella egenarter.

– Den stora skillnaden gentemot resten av Europa är emblemens övertydlighet. Majoriteten av alla klubbmärken huserar en fotboll som tydligt poängterar vilken sport som respektive klubb förespråkar. Det är en ovanlighet ute i Europa där FC Barcelona och FC Basel är några av undantagen.

– Anledningen till detta kan möjligtvis vara fotbollens historia i Finland. I skuggan av hockeyn, längdåkningen och backhoppningen har den helt enkelt varit tvungen att hävda sig.

Vilket märke är bäst?

Med Jägerskiöld Nilssons bakgrund måste man utgå ifrån att han, åtminstone teoretiskt, kan sitta på en objektiv sanning kring vilket klubbmärke är det vackraste av alla?

– Det bästa klubbmärket rent objektivt? Igenkänningsfaktorn måste vara hög och det ska vara tillräckligt enkelt för att nå utanför fotbollens gränser. Få klubbar har lyckats med detta även om Real Madrid, Barcelona och Manchester United står för just det. Men det beror snarare på deras framgångar än deras emblem, förklarar Jägerskiöld Nilsson medan han svävar på målet.

Celtics Kieran Tierny hyllar fansen med en gest mot klubbmärket.
Kieran Tierny hyllar fansen med klubbmärket. Celtics Kieran Tierny hyllar fansen med en gest mot klubbmärket. Bild: imago/Action Plus/ All Over Press Kieran Tierney,Celtic FC

– Celtic kanske då? En klubb vars märke spelar på tro och vidskeplighet. Två saker som är lätta för folk att ta till sig även utanför själva sporten.

Vilket är det vackraste klubbmärket rent subjektivt då? I ditt tycke?

– Det är måhända inte det vackraste men jag måste svara Blackburn Rovers. Tack vare det latinska mottot i märket. ”Arte et Labore”. ”Skicklighet och arbetskraft”, finns det ett bättre sätt att sammanfatta fotbollen än så?

Blackburn Rovers klubbmärke på ett lakan under match 2009.
"Arte et Labore" vilar på läktaren vid Ewood Park under en match 2009. Blackburn Rovers klubbmärke på ett lakan under match 2009. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Blackburn Rovers FC

Läs också