Hoppa till huvudinnehåll

Mångsidig mat vinner ännu över alla piller

Närbild på pillerburk med kalcium, magnesium och zink.
Närbild på pillerburk med kalcium, magnesium och zink. Bild: Yle/ Tiina Grönroos Pillerburk,Kosttillskott

Burkarna med kosttillskott upptar allt fler hyllmeter i hälsokostaffärerna, apoteken och matbutikerna. Här trängs vitaminer med mineraler, fettsyror, växtextrakt och proteinpulver. Marknaden har vuxit enormt, men hur mycket av det här behöver vi på riktigt?

Behöver kvinnor och män olika vitaminburkar? Javisst om man får tro reklammakarna. Enligt samma tankesätt och marknadsföring är det också viktigt att kvinnor köper kosttillskott ämnade för just sin åldersgrupp. Hur går det sedan om en kvinna på 32 år köper piller som är ämnade för kvinnor + 50? Det har ingen ännu vågat berätta, men vänder man på burkarna ser man att de i stort sett innehåller samma vitaminer och mineraler. Variationerna är väldigt, väldigt små.

Du kan inte gissa dig fram till vad du behöver i vitaminväg.

Enligt Mikael Fogelholm som är professor i näringslära vid Helsingfors universitet behöver vi finländare inga andra kosttillskott än vitamin D under vinterhalvåret.

- Det räcker dessutom med 20 mikrogram, säger Fogelholm, som själv inte äter några vitaminer eller andra kosttillskott på burk.

Förutom D-vitamin, säger Mikael Fogelholm, att veganer bör äta B12 och gärna också extra kalcium. Veganer ska ta tillskott året runt. För alla andra räcker det i princip med en mångsidig kost.

Mikael Fogelholm i universitetets utrymmen i Vik.
Mikael Fogelholm äter inga vitaminer på burk. Mikael Fogelholm i universitetets utrymmen i Vik. Bild: Yle/ Ulrica Fagerström mikael fogelholm,Helsingfors universitet

- En mångsidig kost är avgörande, maten innehåller dessutom sådant som inte finns i pillerburkarna, säger Fogelholm och nämner bland annat polyfenoler eller hälsofrämjande antioxidanter. Det är sådant som finns i bland annat grönsaker och mörk choklad.

- Det är sällan vi finländare får några bristsymptom, inte ens fast vi slarvar med maten. Du kan alltså inte gissa dig fram till vad du behöver i vitaminväg. Så om du vill äta kosttillskott så är multivitamintabletter att föredra framom enskilda vitaminer, säger Mikael Fogelholm.

Det att kvinnor och män skulle behöva olika pillerburkar är något som professor Mikael Fogelholm småler åt.

- Folsyra och järn är förstås sådant som kvinnor kan behöva mera än män. Folsyra är bra för för gravida eller om man vill bli gravid och många kvinnor kan behöva extra tillskott av järn om de har rikliga menstruationer. Vitaminer i sin tur är viktigare för män eftersom de omsätter mera energi. Men karlar äter ju också mera, så de får ändå sina vitaminer via kosten.

Muskelbyggare och proteintillskott

Karlar vill gärna ha muskler och här kommer vi in på proteintillskott och kreatin, något som människokroppen bildar varje dag med vanlig kosthållning, men som styrkelyftare och muskelbyggare tar som kosttillskott.

porträtt på Thomas Salin, taget utomhus med granar och tallar i bakgrunden
Thomas Salin får sina muskler av vanlig mat och många timmar på gym. porträtt på Thomas Salin, taget utomhus med granar och tallar i bakgrunden Bild: Yle/ Tiina Grönroos styrkelyft,styrkelyftare,Kosttillskott,Kreatin,proteinpulver

Thomas Salin har tränat och tävlat inom styrkelyft i drygt 30 år. I dag är styrkelyft närmast en hobby för Thomas och han tar inte längre några kosttillskott.

- Jag har tidigare tagit proteinpulver och kreatin, men de smakar illa. Dessutom glömde jag oftast bort att ta dem. De blev på hyllan. Egentligen klarade jag mig utan dem, säger Salin.

Kreatin tas en tid före tävlingar, men man ska inte tanka för mycket.

- Det är ett tillåtet kostpreparat som får användas i tävlingssammanhang. Man orkar träna lite hårdare och vikten ökar, förklarar Salin.

Thomas Salin säger att det inte finns några genvägar, åtminstone inga lagliga. Ska man nå goda resultat inom styrkelyft är det många års träning och en mångsidig kost som gäller.

-Det lönar sig att träna först och äta ordentligt. Om man inte tycker att träningen ger några resultat kan man pröva på kreatin. I bästa fall kan kreatinet ge den här extra skjutsen, men kom ihåg att man ska vara fullständigt frisk. Njurarna tar lätt stryk, säger Thomas Salin.

Den största faran med alla kosttillskott är om du tror att du lever hälsosamt på grund av de här pillren.

Enligt professor Mikael Fogelholm finns det inga vetenskapliga bevis på att det skulle behövas proteintillskott bara för att proteinbehovet ökar.

hylla med pillerburkar och förpackningar med kosttillskott.
Piller för både insidan och utsidan av kroppen. hylla med pillerburkar och förpackningar med kosttillskott. Bild: Yle/ Tiina Grönroos Pillerburk,Kosttillskott

- När man tränar mera, äter man också mera. I och med det får man i sig mera proteiner. Men det finns vissa forskningsrön som pekar på att idrottare som vill bygga upp sina muskler borde få ett extra tillskott på 20-25 gram protein strax efter träningen Det här är jämförbart med uthållighetsidrottare som borde få kolhydrater omedelbart efter en hård och ansträngande träning, säger Fogelholm.

- Den största faran med alla kosttillskott är om du tror att du lever hälsosamt på grund av de här pillren. Det är den mångsidiga maten som är avgörande, säger Mikael Fogelholm.

Läs mera:

Låda med frukt och grönsaker

Ät dig till en minskad cancerrisk - vart fjärde cancerfall kunde undvikas med en hälsosam kost

Kaffe och grönsaker mot bröstcancer, soja mot prostatacancer. Näringsexperterna ger råd om hur man minska cancerrisken genom rätt slags kost.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa