Hoppa till huvudinnehåll

Ryska Archangelsk väntar på arktiskt lyft

Fisketerminal i Archangelsk.
Tyst och stilla i fisketerminalen norrom Archangelsk Fisketerminal i Archangelsk. Bild: Yle/ Gustaf Antell Archangelsk oblast,fisketerminal

I Ryssland kallas Archangelsk för porten till Arktis. En stad där hamnarna numera går på sparlåga i väntan på att trafiken genom Nordostpassagen kommer igång.

Fartygstrafiken nere vid godsterminalen i centrala Archangelsk står idag lika stilla som isen ute på floden Dvina.

Ute på kajen lastas och lossas ingenting. Istället ligger här ett av flottans fartyg där beväpnade soldater vaktar landgången.

Också statistiken säger samma sak. Volymen i stadens hamnar har halverats de senaste åren. Ifjol hanterades bara tre miljoner ton gods i Archangelsk.

Samtidigt har staden stora förväntningar på att trenden ska vända, främst tack vare utvecklingen av Arktis.

Archangelsk har alltid levt på att exportera virke, papper och fisk. Men inne i hamnbyggnaden säljer man numera skjortor, jeans och skor. Den som är på jakt efter fisk tvingas gå över gatan till stadens centrala marknad.

Fryst fisk

Bakom välförsedda diskar ligger en mängd olika fiskar, men allt är djupfryst, inte en färsk fisk så långt ögat når.

- Det beror på att vi nu har kapitalism, säger Marina som står bakom disken och säljer. Numera fryser de in all fisk redan ute på trålarna på Barents hav för att sen transportera hit den. Det blir effektivare så.

- På sovjettiden hade vi mer färsk fisk, bränslet var billigare då och ingen räknade pengarna, nu är det kapitalism och alla räknar varje rubel.

Flundra i fiskdisk i Achangelsk.
Flundra i fiskdisken Flundra i fiskdisk i Achangelsk. Bild: Yle/ Gustaf Antell flundra,Archangelsk oblast

Marina berättar att folk köper helst två sorter, flundra och torsk.

- Det är dyrt med fisk i dessa tider, säger hon. Men folk här i Archangelsk köper ändå, för det är tradition. Vi har också lax men den är dubbelt dyrare än flundran och dessutom är den importerad från Chile. Vi får vår egen atlantlax först på sommaren.

Arktis räddar

Det mesta av fisken som säljs inne på saluhallen kommer från stadens fisketerminal som ligger 20 km norr om staden.

- Vi har en 300 meter lång terminal där vi också tar emot andra varor än fisk, säger direktör Maksim Dregalo när vi stegar ut på kajen.

Den här fisketerminalen är regionens största, men också här råder stiltje. Lyftkranarna står stilla, inga av flottans åtta trålare syns till, på kajen står istället en långtradare där man lossar virke som ska på export.

- Lugnet beror på isläget och trafiken blir livligare först från maj, förklarar Dregalo.

Maksim Dregalo.
Maksim Dregalo Maksim Dregalo. Bild: Yle/ Gustaf Antell Archangelsk oblast,maksim dregalo

Fisketerminalen har stora förväntningar på Nordostpassagen.

Precis som så många andra i norr hoppas också Dregalos företag att den norra rutten mellan Europa och Asien ska kunna börja användas på ett helt annat sätt nu när isen i Arktis smälter och gör rutten mer seglingsbar.

- För vår del handlar det om att börja samarbeta med våra kolleger i ryska Fjärran Östern, med fiskeflottor på Sachalin och Kamtjatka, säger Dregalo. Vi vill börja transportera fisk därifrån via Nordostpassagen hit till vår egen terminal. Fisk som sedan skulle föras vidare till nordvästra Ryssland, men också Europa.

Terminalen här i Archangelsk hoppas kunna ta emot 120 000 ton fisk i året. I dagens läge hanterar den bara 20 000 ton.

Optimismen är alltså enorm, men hittills är de konkreta resultaten få.

- Vårt nästa steg är att den här sommaren bygga ett nytt lager för containrar, säger Dregalo.

Och det kan behövas. Idag består lagret bara av en öppen plats där en handfull containrar står och rostar.

Kineser överallt

Fisketerminalen är inte den enda i Archangelsk som smider planer med tanke på Nordostpassagen.

Också den ryska staten har stora planer för staden och planerar bygga en helt ny djupledshamn lite längre norr om fisketerminalen.

En hamn som skulle fungera som en ny inkörsport för den norra handelsrutten mellan främst Kina, Ryssland och EU.

Karta över Ryssland med Archangelsk
Karta över Ryssland med Archangelsk kartor,Ryssland,Archangelsk oblast,Murmansk,Kamtjatka

Kinesiska investerare har redan visat intresse för det här storprojektet som skulle kosta minst en miljard euro. Ett avtal har redan skrivits under mellan Archangelsk och Peking.

Enligt planen ska hamnen invigas redan om sex år. I en första etapp ska den hantera 30 miljoner ton varor i året.

Ett annat megaprojekt i regionen är en ny tågbana för varutransporter från Murmansk i norr via Archangelsk till Perm vid Uralbergen.

Ett projekt som skulle kosta hela sex miljarder euro. Även här har kinesiska investerare visat intresse.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes