Hoppa till huvudinnehåll

Åbobyrå kommunicerar på kundens villkor

Å communications designer Sam Sihvonen och VD Sanna-Maria Sarelius utanför dörren till sitt kontor
Sam Sihvonen och Sanna-Maria Sarelius utanför Å Communications Å communications designer Sam Sihvonen och VD Sanna-Maria Sarelius utanför dörren till sitt kontor Bild: Yle/Nilla Hansson sam sihvonen och sanna-maria sarelius

Sanna-Maria Sarelius och Sam Sihvonen på Å Communications i Åbo är handplockade för att producera snyggt innehåll.

Hösten 2016 gjordes förberedelserna för Förlags AB Sydkustens nya dotterbolag Å Communications. Då kallades kommunikationsproffset Sanna-Maria Sarelius in till vd-posten och hon i sin tur anlitade grafikern Sam Sihvonen som sin högra hand. I början av januari 2017 öppnades den nya kommunikationsbyrån i anslutning till Åbo Underrättelser i Logomo.

Inga noviser

Sanna-Maria Sarelius har en lång rad olika anställningar inom kommunikation och marknadsföring att se tillbaka på och Sam Sihvonen är egentligen utbildad till möbeldesigner men halkade, som han själv säger, tidigt in på grafisk design, senast på Åbo stadsteater.

Hela paletten

Å Communications är en kommunikationsbyrå som vid behov jobbar på tre språk. Det vill säga svenska, finska och engelska. Det är kommersiell kommunikation det handlar om och byrån utgår från kundens behov, berättar vd Sanna-Maria Sarelius.

- Vi vill inte nischa oss på bara reklam, bara pr eller bara traditionell kommunikation. Inte heller bara digital marknadsföring.

Sanna-Maria Sarelius har erfarenhet också av att vara kund hos en kommunikationsbyrå och har då märkt att det inte är många byråer som kan ställa upp med precis allt kunden behöver.

- Jag har saknat en typ av verksamhet där man kan "köpa allt från samma lucka".

Kommunikationsbyråerna är ofta ganska nischade. Men Å vill kunna erbjuda precis allt.

Komplement till journalistiken

Enligt Sanna-Maria Sarelius är Å Communications ett bra komplement till Förlags AB Sydvästkustens övriga produkter, Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser. Det har bland annonsörerna redan en tid funnits ett intresse för det slag av produkter som Å kan erbjuda.

- Det ligger i tiden att mediehus tittar lite bredare på kommunikation och inser att kunderna behöver en ganska bred palett.

Inga intressekonflikter

Och eftersom Å Communications är ett eget dotterbolag blir det enligt Sanna-Maria Sarelius inga intressekonflikter.

- Vi fungerar ju helt separat. Det är inte så att man kan kontakta oss och hoppas på att man kanske har en "juttu" som man sedan kan smyga in i ÅU eller så.

Man tar av sig redaktörshatten när man jobbar med Å

- Så det är alltså inte så att journalisterna på ÅU skriver för Å Communications?

- Vi har nog samarbete när det gäller innehållsproduktion men det är ju helt frivilligt. Vissa redaktörer vill jobba med den här typens arbetsuppgifter också, men vi har delat in det mentalt väldigt tydligt så att när man jobbar med Å tar man av sig redaktörshatten och då jobbar man för kunden.

Sanna-Maria Sarelius betonar att ingen tvingas att jobba med Å. Men Å arbetar med marknadsföringen och den digitala utvecklingen av ÅU och PK.

- Där kan vi komma med ett mervärde för redaktionerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland