Hoppa till huvudinnehåll

Finlayson gör gott resultat - satsade på homoerotik och anti-rasism

Finlaysons lakan med homoerotiskt Tom of Finland-mönster.
Finlayson lanserade mönstret Tom of Finland år 2014. Finlaysons lakan med homoerotiskt Tom of Finland-mönster. Bild: Finlayson Finlayson,Tom of Finland

Textilföretaget Finlayson gör ett gott resultat och har ökat sin omsättning med 53 procent sedan i fjol. Enligt företaget beror framgången på en helhetsförnyelse med satsning på tydliga företagsvärderingar.

Finlayson som tillverkar textilier för hem hade år 2016 en omsättning på 35,1 miljoner euro. Också företagets vinst förbättrades avsevärt. I fjol blev den 2,2 miljoner euro, jämfört med 1,1 miljoner år 2015, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Finlaysons vd Jukka Kurttila säger att framgången beror på omfattande förnyelse inom företaget.

- Utöver våra produkter har vi har förnyat våra värderingar, vår designfilosofi och vårt ledarskap samt vår försäljningsstrategi. Man måste tänka på helheten och på vad människor verkligen vill ha. Det är en utmaning för hela branschen som länge har stampat på stället, säger Kurttila.

Homoerotik och anti-rasism

Finlayson har den senaste tiden figurerat i rubrikerna bland annat på grund av Kurttilas bojkott av USA:s president Donald Trump. Vd:n vägrar resa till Amerika på grund av den nya presidentens politik.

Jukka Kurttila
Jukka Kurttila är vd och delägare i Finlayson. Jukka Kurttila Bild: Yle / Ville Tapio Finlayson,företagsledare,verkställande direktör,jukka kurttila

År 2014 väckte Finlayson uppmärksamhet med det homoerotiska Tom of Finland-mönstret och lite senare avbröt man samarbetet med varuhuset Kärkkäinen på grund av Kärkkäinens kopplingar till nynazistiska Magneettimedia.

I fjol lanserade företaget en kampanj som uppmanar till att designa nya finska lejon för att inte ytterhögern ska få monopol på symbolen.

Kurttila som också är delägare i företaget har berättat om hatpost och mordhot i offentligheten.

– Här finns det nog av män som tjatar. De berättar hur de tycker att saker och ting borde göras, men är inte färdiga att göra något själv, sade Kurttinen i en intervju med Yle strax efter årsskiftet.

Ett av Finlands äldsta företag

Finlaysons varumärkeslapp på ett tyg.
Finlaysons varumärkeslapp på ett tyg. Bild: All Over Press Finlayson,textilier,textilindustri,textilindustri

Under de senaste åren har Finlayson också jobbat för att nå ut på den internationella marknaden.

Finlayson har skaffat fler samarbetspartners i Asien och utvidgat bland annat i Sverige där man också ska öppna egna affärer under 2017.

Finlayson grundades år 1820 av skotten James Finlayson och är ett av Finlands äldsta företag.

Finlayson har samanlagt 20 egna affärer i Finland och Sverige och fyra försäljningspunkter i andra affärer. Företaget sysselsätter 267 personer, vilket är en ökning på 48 procent sedan 2015.


Artikeln uppdaterad 29.3.2017 kl 9:53: Den sista mellanrubriken ändrad från "Finlands äldsta företag" till "Ett av Finlands äldsta företag".