Hoppa till huvudinnehåll

Wasa Teaters Marit Berndtson prisas med 15 000 euro

Marit Berndtson
Kulturpistagaren Marit Berndtson. Marit Berndtson Bild: Lehtikuva marit berndtson

I dag faller ett prisregn igen över Svenskfinland, då Svenska folkskolans vänner r.f. delar ut pris och medaljer.

Årets kulturpris för väl utförd gärning Finlands svenska kultur till fromma på 15 000 euro, går till Marit Berndtson, som är administrativ chef på Wasa Teater.

Enligt prismotiveringen är det Marit Berndtsons brinnande teaterintresse och stora kärlek till konsten och kulturen som lagt grunden för den konstnärligt högklassiga teater som Wasa Teater utvecklats till under hennes tjugo år i huset.

Marit Berndtsons kunskaper och engagemang har kommit också andra teatrar till godo.

Teaterfostran och publikarbete skötebarn

- Jag har haft några skötebarn som jag brunnit allra mest för. Det är teaterfostran och publikarbete, säger Marit Berndtson.

Hon har haft en vilja att föra ut teater till både skolor och publik, men också att föra pedagogiken till teatern.

Hennes arbete har resulterat i att vi på finlandssvenskt håll numera också har teatrar med anställda publikarbetare. Vilket varit vanligare på finskt håll.

- Publikarbete berikar teaterupplevelsen och öppnar upp för en djupare förståelse av teaterkonsten. Det betyder olika saker för olika publikgrupper. Till exempel för barn och unga bidrar teater och drama till ökad självkännedom och självtillit. De utvecklas som människor och det stärker deras samarbetsförmåga, empati och kreativitet.

Stora förändringar på teatern under tjugo år

Under Marit Berndtsons tjugo år på Wasa Teater har teatern hunnit förändras en hel del.

- När jag började på teatern fanns det, liksom idag, en stark tradition att gå på teatern, men utbudet var mycket mindre. Det ökade antalet pjäser har bidragit till att arbetstakten är högre och den konstnärliga biten har också utvecklats. Vi har fler yrkesgrupper, till exempel konstnärlig planeringspersonal som sköter ljus- och ljuddesign.

I dag är teaterpubliken betydligt rörligare och ser stora produktioner i andra städer, vilket gjort den mer krävande. Dessutom finns det mer som konkurrerar om folks fritid.

- Men vi känner oss ändå inte som kusinen från landet, säger Marit Berndtson. Teknik och liknande är inte det centrala. Hjärtat är fortfarande berättelsen, hur man framför och lyckas beröra och fånga publiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje