Hoppa till huvudinnehåll

Bättre säkerhet för funktionshindrade i nödlägen: "Ansvaret ligger hos alla"

Daniel Saarinen framför gamla huvudbyggnaden på Ekåsen.
Daniel Saarinen ska i tre års tid förbättra säkerheten för funktionshindrade Daniel Saarinen framför gamla huvudbyggnaden på Ekåsen. Bild: Yle/ Bubi Asplund pro gradu,Ekenäs

I en räddningsövning med Helsingfors stads räddningsverk kom det fram att allt inte fungerar som det ska när det kommer till nödsituationer där personer med funktionsnedsättnigar är med. Mutual Trust är ett projekt vars syfte är att se till att allt går smidigt i ett nödläge. Ansvaret ligger inte bara på räddningspersonalen.

Under tre år ska räddningsmyndigheter, handikapporganisationer och rederier som deltar i Mutual Trust utforska hur säkerheten sköts i olika nödlägen. Projektet administreras av Finlands Svenska Handikappförbund och pågår i tre år.

- Våra brandmän är jätteduktiga och lugna och de kan sin sak. Men till exempel om en person med nedsatt hörsel blir tilltalad bakifrån av en brandman med syrgasmask över ansiktet kan det bli problem, säger Saarinen.

Brandmän släcker takbrand.
Det kan vara svårt att uppfatta vad en brandman säger bakom syrgasmasken. Brandmän släcker takbrand. Bild: Yle/Hanna Othman brand- och räddningsarbete,östra nylands räddningsverk

Ansvaret ligger hos bägge parter

- Man måste minnas att ansvaret inte bara ligger hos räddningspersonalen. Det gäller för var och en att se till att man har kontroll över sin egen situation, och det jobbar vi också med inom det här projektet. Har du mediciner du behöver få med dig kvickt under en nödsituation, se då till att ha dem alla på samma plats så att de är lättillgängliga, säger Saarinen.

Man går i hyttkorridor på kryssningsfartyg
Meddela rederiet om du har specialbehov. Man går i hyttkorridor på kryssningsfartyg Bild: Yle/ Eila Haikairen kryssningar,kryssningsfartyg,hyttkorridor

Rederierna är med

Förutom olika intresseorganisationer och räddningstjänsterna är också rederierna med i Mutual Trust.

- Kring tolv miljoner passagerare reser årligen från Helsingfors hamn och tio till femton procent av befolkningen har någon form av funktionshinder, berättar Saarinen.

Nödropet i fartygets högtalare är ett exempel på information som inte når alla.

- Personer som hör dåligt, eller inte alls, blir utan den informationen. Därför är det viktigt att de här personerna meddelar rederiet redan vid bokningen om sin situation. Då vet personalen vilka hytter det handlar om och kan kolla att de tagit del av nödropet, säger Saarinen.

30.3.2017 kl 17:50 rättades siffran tolv till femton.

Läs också