Hoppa till huvudinnehåll

"Den nya taxiförordningen är lika oklar som vårdreformen"

Taxibilar samlade till demonstration på Salutorget i Helsingfors.
Taxibilar samlades till demonstration på Senatstorget i Helsingfors. Taxibilar samlade till demonstration på Salutorget i Helsingfors. Bild: Lehtikuva / Martti Kainulainen taxibilar,taxi

På taxidemontrationen i Helsingfors på fredagen deltog åtminstone tre bilar från Borgå. Många fler hade varit intresserade av att delta.

Nästan alla Borgå taxis bilar behövdes på jobb och kunde därför inte delta i demonstrationen som arrangerades klockan 12 i Helsingfors, säger Lars Salomaa, styrelseordförande för Borgå taxi.

De mest långväga bilarna på demonstrationen kom hela vägen från Uleåborg.

Nytt lagförslag frustrerar

Den nya trafikbalken ska behandlas av riksdagen nästa vecka. Många taxichaufförer är missnöjda med lagförslaget.

Reformen går ut på att taxitrafiken förblir licensbelagd, men att prisregleringen avskaffas och att det inte finns någon övre gräns för antalet taxilicenser.

- Som det nu ser ut kommer alla som vill ha ett taxilov att få ett bara man gör en anmälan och uppfyller vissa små krav, säger Salomaa.

Taxichaufför Lars Salomaa står vid Jackarbyvägen
Lars Salomaa. Taxichaufför Lars Salomaa står vid Jackarbyvägen Bild: Yle/ Bettina Aspfors taxichaufför lars salomaa

Så länge licenserna varit begränsade har lagen kunnat kräva exempelvis dejourering av taxibolagen. Det har funnits taxibilar som jobbat också under sådana tider på dygnet då det finns färre kunder.

- Reformen innebär inga större förändringar för kunderna i Östnyland eller Västnyland vad jag kan se. Vi fortsätter köra under företaget Taxi Uusimaa Nyland som sköter förmedlingen av bilar i Borgå, Lovisa, Hangö, Karis och Ekenäs. Vi fortsätter också köra resor som FPA eller kommunen står för på landsbygdsorterna.

Kostnaden för resorna kan variera

- På de orter som har seriösa, gamla taxibolag fortsätter bilarna köra med en fast taxa. Då vet kunderna vad de får och vad det kostar då de ringer efter en bil .

Om det kommer många nya företagare som erbjuder billigare avgifter måste Taxi Uusimaa Nyland kanske också se över sina priser.

- Beslutsfattarna hoppas att lagförslaget leder till billigare priser men det tror jag inte på, säger Salomaa.

Taxistationen vid Borgå torg
Taxistationen på Borgå torg. Taxistationen vid Borgå torg Bild: Yle/Sarah Haglund borgå taxi

Fast lagen inte längre skulle tvinga Borgå taxi att ha nattjour så tror Salomaa att företaget ändå skulle fortsätta med det.

- Det gäller att profilera sig, hålla hög kvalitet och betjäna våra kunder till rimliga priser.

Om taximarknaden blir fri betyder det fler bilar i större städer, speciellt under tider då det finns kunder. Salomaa säger att han hört om stora internationella bolag som redan hört sig för efter chaufförer i Finland.

- De stora företagen blir våra största konkurrenter på alla områden. Också gällande de körningar FPA i dagens läge betalar.

Taxibilar på rad.
Taxibilar på rad. Taxibilar på rad. Bild: Lehtikuva / Vesa Moilanen taxibilar,taxi

FPA-körningarna är väldigt viktiga för taxichaufförerna utanför de stora städerna eftersom de långt lever på pengarna från dem.

- För en Borgåtaxi i centrum kan 20 till 50 procent av resorna per månad vara FPA-körningar. För en landsortstaxi kan det handla om upp till 100 procent av resorna. På glesbygden finns det inte alltid kunder som vill betala för taxiresor ur egen plånbok.

- Det här lagförslaget är lite som vår egen vårdreform. Det finns så mycket som ännu är öppet. En ny, inte så seriös företagare kommer ganska så lätt in på marknaden, verkar det som. Den ojämlika konkurrensen är det som vi är rädda för, att de inte har samma utgifter som vi andra, säger Salomaa.

Vissa resor tror han ändå blir billigare för kunden. Exempelvis tror han det blir konkurrens på sträckor som Borgå centrum till flygplatsen.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland