Hoppa till huvudinnehåll

Nu börjar Bluffresan - vem luras bäst på sociala medier?

Bluffresan är en ny serie där nio lag bluffar sina vänner att de åker på resa.
Lagen tar emot instruktioner från programledaren Frida Frankenhaeuser. Bluffresan är en ny serie där nio lag bluffar sina vänner att de åker på resa. Bild: Pampas Production Yle Arenan,bastupojkarna

Uppdraget är lika enkelt som utmanande: lura dina vänner på sociala medier att du åker på en häftig utlandsresa. Sanningen är att du fejkat allt och egentligen sitter och trycker hemma. Hur går det för de nio lagen? Nu kan du se det i Arenans nya serie Bluffresan.

Egentligen lanseras Bluffresan skrämmande lägligt. Aldrig har det väl pratats mer om bluffnyheter, skruvade statusuppdateringar och konspirationsteorier än just nu.

I den här serien följer du nio lag i deras försök att iscensätta en helt påhittad resa. Till sin hjälp har de sina konton på Facebook, Instagram och Twitter. I stället för att hälla i sig drinkar på en solig strand sitter de egentligen hemma och följer hur deras egna vänner börja skicka likes och kommentarer om semesterbilderna.

Mer kritisk till sociala medier

Frida Frankenhaeuser är Bluffresans programledare. Hon säger att det är en delvis skrämmande upplevelse att se deltagarna lura sina följare.

- Det värsta är att jag efter det här programmet blivit mindre aktiv på sociala medier. Det har säkert också att göra med Donald Trump och Brexit. Jag har blivit mer och mer kritisk till det som görs på sociala medier, och jag har känt att jag inte vill vara en del av spammandet, säger Frida.

Frida Frankenhaeuser är programledare för serien Bluffresan.
Frida Frankenhaeuser har blivit försiktigare med sociala medier efter Bluffresan. Frida Frankenhaeuser är programledare för serien Bluffresan. Bild: Yle frida frankenhaeuser

Nuförtiden funderar hon noggrant innan hon lägger ut nåt på sociala medier.

- Är det här nånting som gör att folk mår bättre, eller är det nåt som gör att världen bara blir sämre, om jag delar den här bilden eller artikeln? Sociala medier är inte nån liten rolig grej, det är vetenskap, säger Frida.

Mångdubbelt fler likes än följare

I Bluffresan blir det tydligt hur enkelt och billigt det är att luras.

- Ett lag var snikigare än andra, de förstod att köpa likes. De hade typ 100 följare på Instagram, och sen när du tittar på deras bilder från Köpenhamn har de 10000 likes. Men folk har inte genomskådat det.

Rom i bara strumporna

Bland alla som gillade bluffbilderna hittade Frida ibland till och med sina egna vänner.

- En Alexander som åkte på resa ... där under hans uppdateringar så är det mina egna kolleger, som är likadana som jag, som har gillat bilderna. Dessutom står han i strumpfötterna mitt i stan, och inte heller det har nån ifrågasatt, säger hon.

Bästa fejktipsen

Så, vad lär vi oss?

- Det är viktigt att vara kritisk. De bilder och artiklar du ser och läser varje dag, fundera bara en extra gång att kan det här stämma, vad har den här människan för intresse av att dela det här. Folk kunde ta sociala medier lite mer på allvar.

Dessutom får den som är förtjust i att bluffa ett och annat tips.

- Jag skulle själv fara till ett ställe som är enkelt att fejka. Det ska helst gå flera direktflyg, och det ska finnas mat som är lätt att fejka, och hotellen ska se någorlunda normala ut. Stockholm, Köpenhamn, Oslo... de skulle vara jättelätta att bluffa om. Eller Rom! Då kan jag bara photoshoppa in mig själv bredvid nån rolig påvehatt, säger Frida.

Se alla avsnitt på Arenan.

Nyligen publicerat - X3M