Hoppa till huvudinnehåll

Här går Ring I om två år - nästa tunnel finns redan på ritbordet

Tre personer står i mynningen till tunneln som är under byggnad, det snöar
Tre personer står i mynningen till tunneln som är under byggnad, det snöar Bild: Yle/Helena von Alfthan Kägeludden,Ring 1,tunnelbyggnad,vägbyggnad,SRV,kägeluddentunneln

Tunneln över Ring I i Esbo byggs för fullt. Arbetet pågår också på natten, till invånarnas förtret. Esbo stad avslöjar planer på ytterligare en tunnel - som skulle täcka Ring I på sträckan mellan Otnäs och Norra Hagalund.

Ett tjockt snötäcke har fallit under natten när Yle Huvudstadsregionen besöker det stora tunnelbygget i Kägeludden. Ring I ska här dras genom en tunnel.

Nära grannar, ett höghus ligger precis invid den kommande Kägeluddentunneln
Nära grannar, ett höghus ligger precis invid den kommande Kägeluddentunneln. Nära grannar, ett höghus ligger precis invid den kommande Kägeluddentunneln Bild: Yle/Helena von Alfthan Kägeludden,tunnelbyggnad,bygge

En trappa i metall leder upp till tunnelns tak, varje trappsteg täcks av hårt packad snö. Uppe på taket blir det tydligt hur nära tunnelbygget ett av bostadshusen ligger. Det går att se in genom fönstren.

Jukka Hyttinen från SRV på taket till Kägeluddentunneln
Jukka Hyttinen från SRV på taket till tunneln. Här ska det finnas barrträd och ängar. Jukka Hyttinen från SRV på taket till Kägeluddentunneln Bild: Yle/Helena von Alfthan Kägeludden,tunnelbyggnad,jukka hyttinen

- Vi kommer att gjuta betong också på nätterna. Det är fråga om så stora arbeten att det inte är möjligt att få det klart under arbetstid. Två gånger i veckan gör vi betongarbeten på nätterna, säger projektchef Jukka Hyttinen från byggentreprenören SRV.

Sprängningsarbetena har stört invånarna som bor bredvid bygget. Enligt Hyttinen är största delen av sprängningsarbetena redan gjorda.

Hannu Lehtikankare och Salla Hänninen från Esbo stad på Kägeluddentunnelns bygge
Byggchef Hannu Lehtikankare och planeringschef Salla Hänninen från Esbo stad på tunnelns tak. Hannu Lehtikankare och Salla Hänninen från Esbo stad på Kägeluddentunnelns bygge Bild: Yle/Helena von Alfthan Kägeludden,salla hänninen

Det ska byggas fyra höga punkthus ovanpå tunneln, resten av området blir en park. Planeringschef Salla Hänninen på Esbo stad berättar att de tagit med Esboborna i planeringen av parken.

- Invånarna har önskat att parken ska se ut som vild natur. De vill ha ängar och barrträd, berättar Hänninen.

Betongkonstruktioner på tunnelbygget i Kägeludden i Esbo
Sommaren 2019 ska tunneln i Kägeludden vara klar. Betongkonstruktioner på tunnelbygget i Kägeludden i Esbo Bild: Yle/Helena von Alfthan Kägeludden,tunnelbyggnad,Ring 1

Hela området ska bli en tät och fotgängarvänlig stadsdel. Kägeluddens metrostation står redan klar och väntar på att västmetron kan köra igång. Spårjokern ska få sin ändhållplats i Kägeludden enligt planerna.
Byggchef Hannu Lehtikankare, Esbo stad, framför planerna på Kägeluddentunneln
Hannu Lehtikankare, byggchef på Esbo stad. Bakom honom ser man tunnelplanerna som nu förverkligas. Byggchef Hannu Lehtikankare, Esbo stad, framför planerna på Kägeluddentunneln Bild: Yle/Helena von Alfthan hannu lehtikankare

Att bygga tunneln i Kägeludden kostar runt 80 miljoner, dessutom kommer det att gå ytterligare 20 miljoner till andra vägbyggnadsprojekt i närheten. Hannu Lehtikankare vågar inte lova att bygget hålls inom sin tidtabell och budget, men åtminstone tillsvidare ser det bra ut.

- Det är bäst att inte lova för mycket, det kan alltid komma överraskningar. Här har det också kommit ändringar i planerna. Men förstås så siktar vi på att hållas inom budgeten och tidtabellen, säger Lehtikankare och syftar på att tunneln först skulle byggas i två etapper.

Hösten 2016 beslutade Esbo stad att tunneln i Kägeludden ska byggas på en gång. Tunneln ska stå klar sommaren 2019.

Efter tunneln i Kägeludden är det dags för följande tunnelbygge

Före rundturen på bygget förevisar projektchef Antti Mäkinen planer på ett tak över Ring I som slutar vid Kalevalavägen.

- Målsättningen är att Ring I skulle gå i en tunnel också på sträckan mellan Hagalund och Otnäs. Ju snabbare vi kommer igång med det bygget efter att tunneln i Kägeludden står klar, desto bättre. Helst genast år 2020, säger Antti Mäkinen.

Antti Mäkinen, projektchef med ansvar för utvecklingen av Hagalund med omnejd, Esbo stad
Antti Mäkinen, projektchef på Esbo stad med ansvar för utvecklingen av Hagalund med omnejd. Antti Mäkinen, projektchef med ansvar för utvecklingen av Hagalund med omnejd, Esbo stad Bild: Yle/Helena von Alfthan antti mäkinen

Att bygga ett tak över Ring I på sträckan mellan Otnäs och Hagalund skulle enligt Mäkinen kosta runt 115 miljoner euro. Ovanpå det kommer priset för en planskild anslutning i korsningen av Ring I och Kalevalavägen. De dyra investeringarna ska betala sig tillbaka i form av värdefull tomtmark.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen