Hoppa till huvudinnehåll

Trafiguras jurister tryckte på: ”Jag blev förbannad”

kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk
De prisbelönta norska grävande journalisterna Kjersti Knudssøn (till vänster) och Synnøve Bakke. kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk Bild: NRK Kjersti Knudssøn,Synnøve Bakke,Norsk Rikskringkasting,Trafigura,Spotlight

En häftig tankexplosion skakade den norska västkusten för 10 år sedan. Spåren ledde till den multinationella råvarujätten Trafigura. Bolaget försökte hindra publiceringen av den information som den norska grävande journalisten Kjersti Knudssøn och hennes kollega Synnøve Bakke hade grävt fram: Jag blev förbannad, säger Knudssøn.

Det var i maj år 2007 som den lilla norska orten Sløvåg vid Sognefjorden på västkusten skakades av en våldsam explosion. En tank tillhörande företaget Vest Tank exploderade med våldsam kraft.

grafik
grafik Bild: yle/miiku lehtelä Spotlight,Grafik,explosion 2007

Uppståndelsen var stor. Folk var oroliga. Frågorna hopade sig. Vad hade egentligen skett? Vad hade förorsakat den stora smällen?

Det multinationella bolaget Trafigura skulle komma att spela en stor roll i detta drama; samma bolag som nyligen blev delägare i statliga Terrafame, som driver gruvan i Talvivaara.

Giftblandning

Det visade sig senare att Vest Tank litet före olyckan hade ingått ett avtal med Trafigura. Bolaget är en av världens största råvaruhandlare och Trafigura gör bland annat affärer med oljeprodukter. En del av dem hamnade också i lilla Sløvåg.

Vest Tank skulle rena bensin av mycket dålig kvalitet från Trafigura. Det var olagligt i Norge. Reningsprocessen framkallade stora mängder giftigt svavelhaltigt avfall; det var det som exploderade.

Och det var just det som journalisterna Kjersti Knudssøn och Synnøve Bakke från norska public service bolaget NRK kunde påvisa när de började gräva i saken. Men det var en lång och inte helt okomplicerad resa. Att utmana ett multinationellt bolag som omsätter miljardbelopp har sina sidor skulle det visa sig.

Grym stank

Kjersti Knudssøn kommer ännu bra ihåg dagen då hon tillsammans med kollegan besökte den olycksdrabbade orten. Det hade gått ett tag sedan olyckan och journalistbelägringen från dagarna efter explosionen var över.

- Det var en solig dag, kommer hon ihåg på telefon. Oftast regnar det nämligen i de trakterna, säger hon skrattande.

Och det var framför allt en sak som hon kommer ihåg från turen till Sløvåg .

- Det var en grym stank som mötte oss.

kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk
Det började med inköpet av en glass i bybutiken i Sløvåg. kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk Bild: NRK Kjersti Knudssøn,Synnøve Bakke,Trafigura,Spotlight,sløvåg

Afrikansk koppling

De båda journalisterna gick in i bybutiken och köpte en glass och började tala med ortsborna. Och då fick de höra något intressant. Lukten som förpestade nejden var inte helt obekant. Någon kom ihåg en liknande lukt från tidigare.

Det var när fartyget Probo Emu hade anlöpt Vest Tanks anläggningar på orten några månader tidigare. Här fanns samtidigt en koppling till den giftdumpningsskandal som hade drabbat Elfenbenskusten i Västafrika året innan, alltså 2006.

Fast det visste man inte i det skedet.

Systerfartyget Probo Koala hade 2006 dumpat stora mängder av Trafiguras giftavfall i och omkring miljonstaden Abidjan med förödande konsekvenser för många av invånarna där. Det visade sig senare att det var likadant avfall som hade förorsakat explosionen i Norge.

Probo Koala i Estland 2006
Probo Koala dumpade Trafiguras avfall i Elfenbenskusten. Probo Koala i Estland 2006 Bild: Toms Kalnins / EPA Trafigura,probo koala

- Det var efter besöket i Sløvåg som vi började undersöka, säger Kjersti Knudssøn.

Nya avslöjanden

NRK-journalisterna gick systematiskt igenom dokument om vilka fartyg som hade anlöpt Norge. Efter ett års arbete kom de fram till att Trafigura framför ögonen på de norska myndigheterna hade transporterat svavelförorenad bensin och också en last med giftigt avfall till Vest Tanks anläggningar.

Det var den här farliga cocktailen av svavel, kaustiksoda och bensin som exploderade och som föranledde den gräsliga stanken och att många mänskor blev sjuka. Det skulle ta en tid innan orsaken till symptomen kunde kopplas till Trafiguras bensin.

Dokumentären ”Mitt skip er lastet med…” sändes ett år efter olyckan. Där framkom det med all önskvärd tydlighet hur den dåliga svavelstarka bensinen hade kommit till Sløvåg. Men det stannade inte vid det.

Året därpå - 2009 - kunde NRK tillsammans med holländska Volkskrant och brittiska The Guardian samt BBC publicera dels interna mejl från Trafigura och dels en rapport – Minton rapporten – som bolaget självt hade låtit göra. Både mejlen och rapporten gav vid handen att bolaget var medvetet om gifttransporterna.

Trycket växer

Kjersti Knudssøn och hennes kollega kunde efter sitt omfattande grävjobb alltså visa att det uttryckligen var Trafigura som var ägare till avfallet som förorsakade olyckan. Men bolaget medgav ingenting. De kopplade istället in sina jurister för att lägga munkavle på de norska journalisterna.

- Det var första gången vi råkade ut för det, förklarar Knudssøn.

Samtidigt säger hon att de kände sig trygga tack vare den dokumentation som de hade samlat ihop.

- Vi var inte rädda för dem och deras jurister; vi kunde bevisa allt vi sade i vårt program.

Var det obehagligt att bli pressad av jurister med ett multinationellt bolag bakom sig?

- Nej. Jag blev förbannad, svarar Knudssøn.

kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk
Kjersti Knudssøn och Synnøve Bakke gick igenom stora mängder dokument för att upptäcka sanningen bakom explosionen i Sløvåg. kjersti knudssøn och synnøve bakke från nrk Bild: NRK Kjersti Knudssøn,Synnøve Bakke,Trafigura,Spotlight,sløvåg

Munkavle

Den så kallade Minton rapporten var en analys som Trafigura själv hade beställt, men som man inte ville publicera. I den stod det bland annat att avfallet i fråga i värsta fall kunde förorsaka dödsfall.

När NRK skulle publicera rapporten meddelade bolaget via sina jurister att de inte kunde göra det eftersom journalisterna fått tag på den olagligt.

- I Norge är det ingen grund för att inte publicera, kommenterar Knudssøn.

Och det var precis vad man gjorde. Till skillnad från The Guardian som Trafigura lyckades förse med munkavle genom att utnyttja brittisk lagstiftning. Där är det möjligt att via så kallade ”injunctions” tysta pressen.

Kjersti Knudssøn berättar hur Trafigura via sina jurister bifogade de brittiska domstolsprotokollen för att den vägen skrämma också norrmännen till tystnad. Utan att lyckas.

- De var litet arroganta.

Trafigura och Finland

Trafigura blev aktuellt i Finland i februari i år när bolaget gick in som finansiär i det statliga Terrafame gruvbolaget. Nuvarande VD:n Jeremy Weir bedyrade då för Yle Nyheter att man har ändrat styrningen gällande miljöfrågor i bolaget och att finländarna inte behöver vara rädda för Trafigura.

Några dagar efter affären mellan Terrafame och Trafigura kunde finskspråkiga Yle berätta att Trafiguras ledning har kopplingar till ett stort antal skatteparadis. De uppgifterna ville Trafigura inte kommentera i det skedet.

Spotlight sänder 4.4 på Yle Fem kl. 20 en förkortad version av NRK:s program om gifttransporterna.