Hoppa till huvudinnehåll

Borgå och Pyttis semifinalister i marknadsföringstävling

Anders lönnfors tatueras inom ramen för kampanjen "borgå förevigar berättelser som tatueringar"
Här kommer en av Borgåtatueringarna till. Anders lönnfors tatueras inom ramen för kampanjen "borgå förevigar berättelser som tatueringar" Bild: Yle/Stefan Härus borgå förevigar berättelser som tatueringar

En jury har utsett de tolv semifinalisterna i FM i kommunal marknadsföring. Borgås och Pyttis kreativa kampanjer finns med bland dem.

För Borgås del handlar det om projektet Borgå förvandlar berättelser till tatueringar. Kampanjen gick ut på att några invånare fick bli tatuerade med Borgårelaterade motiv.

Pyttis å sin sida tävlar med kampanjen Pyhtäälisä eller Pyttistillägget, som går ut på att marknadsföra Pyttis för familjer i huvudstadsregionen. Tanken är att visa vad man kan få utöver boende i Pyttis för samma pris som endast boendekostnader i huvudstadsregionen.

– På vår webbplats gav vi till exempel alternativ som en flock alpackor till gården, en sportbil eller en privat konsert med Bob Dylan, berättar kommundirektör Olli Nuuttila.

Här är semifinalisterna

  • Arktinen Hillakylä, Ranua kommun
  • Asennemuutoksella asukkaita, Kyyjärvi kommun
  • Autonvaihtoviikot-kampanja, Kollektivtrafiken i Åboregionen
  • Elämäsi valinta-valinnanvapauskampanja, Birkalands sjukvårdsdistrikt
  • Kesäreportterit Naantalissa, Naantalin Matkailu Oy
  • Lempäälän Idea, Lempäälä kommun
  • Mäntsälän kuntamarkkinointia, Mäntsälän Yrityskehitys Oy
  • Onnistujanaiset, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab - KEUKE
  • Porukka, Lahtis stad
  • Borgå förvandlar berättelser till tatueringar, Borgå stad
  • Pyhtäälisä, Pyttis kommun
  • Siisti Iisalmi ja pyöräilyn ja kävelyn asennekasvatushanke, Idensalmi stad

Totalt 38 bidrag skickades in till tävlingen, och en jury har nu valt ut de 12 semifinalisterna.

– Tävlingsbidragen är mycket olika men håller hög kvalitet. På kommunfältet föds nu fräscha idéer som kan genomföras med yrkesskicklighet. Flera nya kommuner och samkommuner deltar i tävlingen, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä. Hon är marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.

FM-tävlingen arrangeras av Piiri, samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring – nu för tolfte gången.

Priserna delas ut i Kouvola den 17 maj.