Hoppa till huvudinnehåll

Nästan färdiga Mein Schiff 6 testas under långfärd mot Polen

Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016
Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016 Bild: Yle/Nora Engström mein schiff

Strax efter klockan nio på måndagen lämnade kryssningsbåten Mein Schiff 6 Åbovarvet. Flera hundra personer är ombord för att styra, mäta, installera och bespisa.

I juni gör Mein Schiff 6 sin jungfruresa från Kiel till Nordkap. Nu är fartyget nästan färdigt och under två intensiva månader görs de sista installationerna ombord. På måndagen lämnade båten kajen på Åbovarvet för en långtur i Östersjön. Under fem dagar ute till havs testas praktiskt taget allting.

Ett första testmoment gjordes på Erstan där kompasserna justerades och bogpropellrarna med mera testades. Också livbåtarna som på varvet varit på kajsidan släpptes i vattnet.

Fullt ös efter Utö

Vid femtontiden var testerna utförda och MS6 tog kurs mot Utö. Färden dit gick i reducerad fart i mindre än tolv knop för att bogserbåten Ukko var kopplad i aktern för säkerhets skull. Efter Utö kopplades Ukko loss och Mein Schiff 6 styrde kosan mot norra Östersjön där maskinerna, styregenskaperna, styrmaskinerna och precis allting testas.

På vissa provturer är det långvariga maskintester och det kan vara i tio timmar med fullt skaft. MS6 löper 24 knop, så hon kommer ganska långt på en sådan tur. Åbovarvets testfärder brukar gå mot södra Gotland eller halvvägs till Polen och sedan tillbaka. Om allt går väl ska MS6 vara tillbaka på varvet på fredag eftermiddag.

Lotsen Kaj Wikberg har varit med om ett antal testfärder med nästan färdiga kryssningsbåtar. Mein Schiff 6 är den fjärde i serien som byggs på Åbovarvet och med de båtarna har vi klarat oss med en provtur, säger han. Det finns ganska mycket data från de tidigare båtarna och det underlättar arbetet.

– Med Oasis of the Seas som var den första i sin serie var vi ute två gånger och totalt tio dagar.

Hans plats är uppe på bryggan. Tekniskt sett är allting färdigt och för lotsarna är det tacksamt att få bekanta sig med den senaste tekniken. Utvecklingen är snabb och det är intressant att få en inblick i det nya och moderna, säger Wikberg.

Glamourkänslan väntar på sig

Fast egentligen är det allt annat än färdigt ombord. På bryggan står takpaneler öppna och kablar hänger ner. Elektriker och alla möjliga montörer ser till att det är full rulle. I övriga delar av båten är allting täckt och det är långt ifrån glamouren med en kryssningsbåt, säger Wikberg.

Han har sällskap av omkring 700 varvsarbetare som använder femdagarsturen för att göra olika installationsarbeten och mätningar ombord. Det handlar mycket om komfort. En viktig uppgift är att mäta vibrationer och ljudnivåer i hytter, korridorer och publika utrymmen.

Första havsfrukostarna är dukade

Den blivande kökspersonalen är ombord och ser till att ingen går hungrig under arbetsveckan. Ombord finns också en del representanter för beställaren TUI, såsom ekonomipersonal, blivande överstyrmän och befälhavare.

– De är till stor hjälp ibland, det är killar som har varit på de tidigare båtarna, så där får man tips på vissa saker.

Åbolands skärgård och stora kryssningsfartyg nämns ofta som en knepig kombination och de flesta kryssningsbesöken i Finland går därför till Helsingfors. För Mein Schiff 6 är skärgården inget problem säger Kaj Wikberg.

– Hon är i och för sig mäktig och ståtlig med sin längd på 295 meter och 36 på bredden. Men lätt jämfört med Oasis som var 360 meter lång och 60 meter bred och hade otroliga vindytor, så där fick man nog hålla tunga rätt i mun.

Väntar på kappsegling

Wikberg väntar på sommaren då allting är annorlunda i hans bransch. Han ser framemot kappseglingen Tall Ships Races som hämtar flera stora segelfartyg till Åbo i juli.

– Senast var det en jättesuccé och att lotsa de fartygen är nog en upplevelse man minns resten av livet.

Ända till fredag ska han ändå vara ute till havs med Mein Schiff 6. Trots att hon ännu inte officiellt är ett fartyg är det möjligt att följa fartygets rörelser. AIS-sändaren är påslagen och fartyget kan hittas på till exempel marinetraffic.com.

Läs också

Åboland

Bekanta dig med hur vi jobbar med Ansvarsfull journalistik

Nyligen publicerat - Åboland