Hoppa till huvudinnehåll

Svällande utbud ska locka turister till Vasaregionen

Max Jansson, vd för Visit Vaasa.
Max Jansson, vd för Visit Vaasa. Max Jansson, vd för Visit Vaasa. Bild: Yle/Anna Ruda visit vaasa

Ett Vasa utan Wasalandia lockar färre barnfamiljer, men Max Jansson på Visit Vasa tror ändå att turisterna hittar till regionen. Evenemangsutbudet har ökat med det dubbla jämfört med förra året.

Trots att förhandlingar förs med en aktör som skulle kunna ta över Wasalandia-området på Vasklot kommer troligen ingenting att öppna i år.

Max Jansson, vd på Visit Vasa, säger att nöjesparken drog stora volymer människor, speciellt barnfamiljer.

- Vi får räkna med att barnfamiljerna stannar kortare utan Wasalandia, säger Jansson.

Han menar att man nu får påminna de möjliga besökarna om annat som finns att besöka och göra.

I förra årets besöksstatistik syntes det att barnfamiljerna minskade, däremot kom fler par till regionen.

Vill locka alla

Max Jansson menar att eftersom Vasaregionen är relativt liten så kan man inte nischa sig i sitt utbud eller sin marknadsföring.

- Vi måste satsa på alla turister.

Jansson påminner också om att närturismen är viktig. Det handlar om att man inom en 200 kilometers radie rör sig för att turista i sitt närområde.

Det som Jansson annars hoppas lockar människor från alla håll är till exempel Strömsö som är ett starkt varumärke, samt Kvarkens världsarv som fick mer turister förra året.

- Här hoppas vi på en fortsatt ökning. Det finns ett stort intresse för tyst, ren och trygg miljö.

Evenemangen ökar

Mest nöjd verkar Jansson vara med evenemangsutbudet. Sett till förra året har det ökat med mer än det dubbla.

- Det är teamwork hela vägen, säger Jansson.

Han tror att det handlar om att evenemangen ger ringar på vattnet, när en vågar ordna något vågar också någon annan.

- Sen tror jag också att tiden är nu. Vasaregionen blir mer och mer händelsernas centrum, säger Jansson.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten