Hoppa till huvudinnehåll

Kreativitet lönar sig i andra länder, men inte i Finland

Johanna Stenback
Johanna Stenback Johanna Stenback Bild: Yle/Roger Källman stenback

De kreativa branscherna skapar tillväxt i övriga EU-länder, men i Finland har de gått kräftgång sedan 2012. Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen kommer i dag att ta emot en rapport om problemen.

Det är professor Anne Brunila från Hanken i Helsingfors som är ordförande för den arbetsgrupp som i dag överlämnar sin rapport till kulturminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml).

Bakgrunden är att de kreativa branscherna står för en betydande del av Finlands bruttonationalprodukt. Till skillnad från utvecklingen i andra länder har både sysselsättningen och produktionen minskat i Finland under de senaste åren.

Arbetsgruppen har haft i uppgift att kartlägga hinder för branschernas tillväxt i Finland. Den ska komma med förslag till hur finansieringsinstrumenten kunde förnyas och socialskyddet för dem som arbetar inom branschen kunde utvecklas så att sysselsättningen och näringsverksamheten börjar öka.

Elbasgitarrer för världstoppen tillverkas i Vasa

En av dem som förstår behovet av reformer är Johanna Stenback. Hon är producent på den kreativa sektorn och dessutom aktiv i sin mans företag. Mannen Tom Stenback tillverkar i Vasa handgjorda elbasar för världens stora popband.

Band som brittiska Jamiroquai och den amerikanska sångartisten Miley Cyrus basist spelar uteslutande på Stenbacks basgitarrer.

Men trots att Stenback har fått in foten på den krävande internationella marknaden för exklusiva instrument kämpar företaget för att hålla sig flytande.

Utvecklingsarbetet för att ta fram de högklassiga instrumenten tog tio år. Nu när tillverkningen borde ta fart kämpar Tom för att ha råd att köpa råmaterial till sina instrument.

- Vi säljer våra instrument från en kreativ bransch till en annan. Popbranschen har också kris för tillfället. Då kan vi inte ta sådana pris för våra basar att produktutvecklingen skulle betala tillbaka sig på en kort tid, säger Johanna Stenback.

Kreativa branschen har svårt att få stöd

Johanna har satsat sin kunskap som producent på att försöka få stöd som kunde hjälpa företaget att anställa fler personer och få igång en tillverkning i större skala. Tillsvidare har stöden ändå varit små.

- Vi upplevs som lite för abstrakta. Vi passar inte in under statens rubriker för olika stöd. En del småpengar finns att få, men inte större summor. För att få dem måste man för det mesta använda konsulttjänster, och det är inte konsulttjänster vi behöver. Vi skulle behöva stöd för produktion och det immateriella och abstrakta för att kunna växa, säger Johanna Stenback.

Internationell framgång ger problem

Man kunde tycka att det skulle räknas som en merit att Tom Stenback kan visa att det finns en efterfrågan på hans gitarrer utomlands, men i stället leder också det till att hans företag går miste om stöd.

- Då förstår myndigheterna inte varför det har gått till på det sättet. De förväntar sig att man ska börja i Finland, inte i USA. Tjänstemännen känner inte till den kreativa branschen. De känner till ingenjörsbranschen, för Finland är ett ingenjörsland, säger Johanna Stenback.

Fyrtioåriga män gråter

Johanna Stenback erkänner att motgångarna i stöddjungeln har gjort henne bitter. Dessutom upplever hon att hennes svenska modersmål har varit till nackdel i ansökningsprocesserna.

- Vi lever från hand till mun. Vi kan inte ens lyfta löner från företaget. Skulle vi få ett stöd skulle vi kunna växa snabbare, anställa personal och marknadsföra Finland, men nu går vi kräftgång i stället, säger Johanna Stenback.

Hon och hennes man planerar ändå inte att lägga ner tillverkningen.

- Våra basar får fyrtioåriga män att gråta av glädje. Det uppnår man inte i varje bransch, säger Johanna.