Hoppa till huvudinnehåll

Patrik och hans besättning räddade nedkylda ur stormande hav

Man med ett skepp i bakgrunden.
Kapten Patrik Norrgård belönades av Gränsbevakningen för en räddningsoperation i Engelska kanalen tidigare i år. Insatsen som räddade sju personers liv krävde exceptionellt stor yrkesskicklighet, skriver Gränsbevakningen i sin motivering. Man med ett skepp i bakgrunden. Bild: Yle/Monica Forssell Kapten,kapten

Gränsbevakningen premierade på onsdag kapten Patrik Norrgård och besättningen ombord på Borerederiets fartyg Norstream. Besättningen lyckades rädda alla ombord på fraktfartyget Fluvius Tamar som sjönk i Engelska kanalen i januari.

Det blåser hårt. Mellan 15 och 20 meter per sekund och vågorna är uppemot fyra meter höga. Det är den 14 januari och ro-ro fartyget Norstream befinner sig i Engelska kanalen på väg mot Tilburg.

Sjökapten Patrik Norrgård ligger och sover i sin hytt då styrman ringer och ber kapten skynda sig upp på bryggan.

Klockan är ungefär ett på natten.

- Då jag öppnar dörren till bryggan hör jag genast mayday på VHF-radion, berättar Patrik Norrgård.

Styrman lyfter handen och pekar. Inte långt ifrån håller ett fraktfartyg på att sjunka. Det är fraktfartyget Fluvius Tamar på väg mot Pasajes i Spanien. Fartyget tar in vatten och ligger djupt.

- Det var bara att anpassa sig till läget, konstaterar Norrgård.

Bores rorofartyg Norstream i docka i Tilbury utanför London år 2014
Norstream. Bores rorofartyg Norstream i docka i Tilbury utanför London år 2014 Bild: WENN.com Bore (varustamo),Ro-ro-fartyg,rorofartyg,bore

Norstreams besättning meddelar kustbevakningen i Dover att de befinner sig bara två sjömil från det sjunkande fartyget och kan hjälpa.

En kvart senare når Norstream Fluvius Tamar och ursprungligen planerar man att bara ge lite lä åt det betydligt mindre fraktfartyget.

Men situationen ändrar snabbt och besättningen ombord på Norstream ser hur 90 meter långa Fluvius Tamar sjunker.

Hela besättningen sköljs överbord

Ombord på Fluvius Tamar försöker sju besättningsmän kränga på sig överlevnadsdräkter. En av dem får inte fast dragkedjan och snart sköljs alla männen överbord.

Fem tar sig upp i en livflotte men två av männen lyckas inte nå livflotten utan driver omkring i det drygt femgradiga vattnet.

- Alla på bryggan stod med kikare och spanade efter ljuspunkter i vattnet, berättar Norrgård.

Det finns mycket som blinkar på havet och samtidigt är radiotrafiken livlig. Kustbevakningen utlyser aldrig någon radiotystnad och samtidigt som räddningsuppdraget pågår konfererar fartyg i samma vatten om väjningsskyldigheter. Ett annat fartyg passerar på nära håll, utan att erbjuda hjälp.

Två män lyckas inte ta sig till räddningsflotten

Månen lyser och natten är klar. Plötsligt upptäcker Norstreams besättning livflotten och ungefär femtio meter ifrån flotten två personer som driver i den höga sjön. Den ena viftar med båda armarna men den andra är illa däran.

- Han lyfte bara på ena armen och vi såg att det inte var bra med honom. Då visste vi att vi måste göra något mer än bara vänta på räddningshelikoptrarna, berättar Norrgård.

Att fira ner den egna Mob-båten (snabb livräddningsbåt för situationer då någon fallit överbord) är för riskabelt i den höga sjön och därför bestämmer man sig för att försöka rädda männen via lotsporten.

Norrgård är rädd för att de fem männen i livflotten ska hamna under Norstream och för att de två männen i vattnet ska krossas mot skrovet, men med hjälp av propellerströmmen lyckas man styra de drivande männen rätt.

Svårast är det att få ombord mannen som inte hunnit få fast dragkedjan till sin räddningsdräkt. Han lider av hypotermi och har just inga krafter kvar längre, men en stor våg griper tag i mannen som klänger sig fast i lejdaren och vågen lyfter honom så att Norstreams besättningsmän får tag i honom.

"Det lyckades"

Hela Fluvius Tamars besättning räddas och två minuter senare är räddningshelikoptrarna på plats och tar hand om männen.

- Det lyckades, avslutar Norrgård.

Han är stolt över sin egen och besättningens insats.

Efteråt är det ändå bara Fluvius Tamars försäkringsbolag som hör av sig. Varken det sjunkna fartygets rederi eller kustbevakningen i Dover har hört av sig till de modiga finländarna.

- Det har vi fått veta på omvägar att de alla klarat sig, så det är man ju stolt över. Annars hoppas jag att nån hjälper mig om jag någon gång råkar ut för ett sådant elände, säger Norrgård.

Gränsbevakningen tackar varje år personer som på olika sätt utmärkt sig. På onsdagen överräckte Gränsbevakningen i Finland ett diplom och en gåva i form av en morakniv åt kapten Norrgård. Diplomet och gåvan överräcktes av biträdande kommendör Kalle Osola vid Västra Finlands sjöbevakningssektion.

Två män skakar hand.
Ceremonin hölls i Aboa Mare i Åbo därifrån sjökapten Patrik Norrgård utexaminerades år 2006. Två män skakar hand. Bild: Yle/Monica Forssell patrik norrgård

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland