Hoppa till huvudinnehåll

Slut på biljettförsäljningen i närtågen i sommar

Biljettautomat på Helsingfors centralstation
Biljettautomat på Helsingfors centralstation Biljettautomat på Helsingfors centralstation Bild: Lehtikuva Helsingforsregionens trafik,VR

Det blir omöjligt att köpa biljett på huvudstadsregionens närtåg i juni. Däremot kommer konduktörerna att röra sig parvis i tågvagnarna för att kontrollera biljetterna.

Det kommer alltså att bli ytterst svårt att åka utan biljett.

Reformen träder i kraft den 19 juni och efter det kan man inte längre köpa biljett ombord på huvudstadsregionens närtåg.

Under midsommarveckan ska konduktörerna börja röra sig parvis i tågvagnarna för att kontrollera passagerarnas biljetter. Hittills har konduktörerna enbart funnits i närtågens biljettförsäljningsvagnar.

Enligt VR kommer konduktörerna ändå att finnas kvar den närmaste framtiden.

- I och med reformen kommer konduktörerna att möta passagerarna oftare vilket ökar tryggheten och gör det svårare att åka utan biljett, säger VR:s närtrafikchef Teemu Sipilä.

Helsingfors regiontrafik HRT beredd på ökad konkurrens

Slopandet av biljettförsäljningen på tågen är ett led i att möta den ökade konkurrensen.

Redan idag köps de allra flesta biljetterna från automater eller med mobiltelefon.

VR:s mobilapplikation presenterades 12.4.2017.
VR:s mobilapplikation presenterades 12.4.2017. VR:s mobilapplikation presenterades 12.4.2017. Bild: Lehtikuva mobilapplikation,VR

Om fyra år ska tågtrafiken konkurrensutsättas och HRT vill då erbjuda Europas bäst fungerande närtågstrafik.

- Passagerarna har väldigt många alternativ då de ska köpa biljett. Närmare en miljon invånare i huvudstadsregionen har resekort och 350-tusen kunder kan redan idag köpa sin biljett med mobilen. Dessutom placerar vi biljettautomater vid samtliga stationer, försäkrar HRT:s försäljningschef Mari Flink.

Nitton tåg av tjugo kommer i tid

På både VR och HRT framhåller man gärna att kunderna nu är nöjdare än någonsin och att närtågen idag håller tidtabellerna bättre än någonsin förut.

- Samtliga månader 2016 var precisionen lika bra eller rentav bättre än under 2015. Dessutom har vi i medeltal sänkt priserna med 5 procent, summerar Teemu Sipilä.

Nåd går före rätt åtminstone i början

Hur ska då den ovana resenären klara de nya utmaningarna ? Vad händer om man saknar biljett?

Åminstone idag är det lugnande besked.

Konduktörerna kommer att guida biljettlösa resenärer så att de kan köpa biljett med mobilen eller om det inte lyckas, på följande station.

Det blir alltså inte räfst och rättarting direkt.

Konduktörerna har inte rätt att skriva ut böter och biljettkontrollören - även kallad smurfen - kommer att ha ett visst överseende i början.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes