Hoppa till huvudinnehåll

Han satsade 50 euro och blev invald - annan kandidat satsade 12 000 och blev utanför

Sami Muttilainen med graffiti.
Sami Muttilainen (VF) säger att graffitimålningen av honom gjordes utan hans vetskap. Konstnären kallar sig JugiX2. Sami Muttilainen med graffiti. Bild: Anders Persson graffiti,sami muttilainen

En dyr kampanj är inte avgörande för att bli invald i stadsfullmäktige i Helsingfors. Sami Muttilainen (VF) satsade omkring 50 euro och blev invald medan Otto Lehtipuu (Gröna) satsade 12 000 euro, varav 11 200 ur egen ficka, och kom inte ens på suppleantplats.

Innan kommunalvalet var det möjligt, men frivilligt, att göra en förhandsanmälan över kostnaderna för ens valkampanj. Förhandsanmälningarna finns på Statens revisionsverks webbplats.

Utgående från dem har Yle Huvudstadsregionen jämfört vad varje röst har "kostat" för de invalda och hur mycket de som inte blivit invalda har satsat. Med i granskningen finns alltså enbart de kandidater som gjorde en förhandsanmälan.

Granskningen visar att en påkostad kampanj inte är någon garanti för att bli invald.

Otto Lehtipuu är nu andra suppleant i De grönas fullmäktigegrupp i Helsingfors och hade en valbudget på 12 000 euro, enligt sin förhandsanmälan. 11 200 euro pungade han ut med ur egen ficka. Största delen av pengarna gick till valreklam utomhus och valreklam i tidningar.

Satsningen bar inte frukt utan Lehtipuu fick bara 392 röster och kom inte ens på suppleantplats i nya fullmäktige. Varje röst kostade honom därmed nästan 29 euro, räknat utgående från summan han satsat ur egen ficka.

Otto Lehtipuu, kommunikationsdirektör vid VR, poserar framför Järnvägsstationen.
Otto Lehtipuu hade en kampanj som kostade 12 000 euro, men han blev inte invald. Otto Lehtipuu, kommunikationsdirektör vid VR, poserar framför Järnvägsstationen. Bild: Yle / Ted Urho Otto Lehtipuu,kommunikationsdirektör

Påkostade kampanjer ledde inte till inval

Också Tuomas Tuure (Gröna) satsade en hel del egna pengar, enligt förhandsanmälan 7 400 euro. Hans budget var 9 000 euro och nästan hela summan, eller 8 500 euro, användes enligt förhandsanmälan för utereklam.

Tuure fick ändå bara 427 röster, vilket varken räckte för att bli invald eller suppleant i Helsingforsfullmäktige.

Leila Kaleva (Saml) satsade enligt sin förhandsanmälan 7 000 euro på sin kampanj, allting ur egen ficka. Hon blev inte invald eller suppleant, i motsats till sin man Atte Kaleva som valdes in i fullmäktige.

Under förra valkampanjen inför kommunalvalet 2012 satsade jag 30 euro och blev då invald. Nu räckte 50 euro.― Sami Muttilainen (VF)

Också Henrik Nyholm (VF) hade en kampanjbudget på 7 000 euro men kom inte in. Största delen av budgeten, eller 4 500 euro, bestod av egna pengar och gick till utereklam.

"Vapaavuori köpte första sidan i HS och jag fick en graffitimålning"

Nyholms partikamrat Sami Muttilainen (VF) kom betydligt billigare undan. Enligt förhandsanmälan var hans budget 50 euro. Muttilainen fick 911 röster och blev invald. Varje röst kostade därmed honom endast fem cent.

- Slutligen landar kostnaderna för kampanjen på mellan 50 och 60 euro. Jag har fått mycket hjälp under kampanjen, vilket inte kan mätas i pengar. Jag skulle inte själv rösta på någon bara för att den har sitt ansikte på metrostationen. Jag träffar hellre människor, säger Muttilainen.

Funderade du aldrig på att satsa mer pengar, ens på slutrakan?

- Under förra valkampanjen inför kommunalvalet 2012 satsade jag 30 euro och blev då invald. Nu räckte 50 euro.

- Någon målade mig som graffitimålning i en tunnel i Landbo i Östersundom. Om Jan Vapaavuori köpte första sidan i Helsingin Sanomat fick jag en graffitimålning. Det var alltså inte planerat.

Muttilainen berättar att den kostnad som uppstod gick till reklam på Facebook och kostnader för kandidatfotografier.

Dyraste kampanjerna i Helsingfors

Granskningen av förhandsanmälningarna visar att de dyraste valkampanjerna i huvudstadsregionen förs i Helsingfors.

Jan Vapaavuori (Saml) hade enligt sin förhandsanmälan en kampanj som kostade nästan 60 000 euro medan Anni Sinnemäki (Gröna) hade en kampanj som kostade lite på 28 000 euro.

De båda borgmästarkandidaternas valkampanjer var i särklass i Helsingfors när det gäller kostnader. För Vapaavuori kostade varje röst två euro och för Sinnemäki lite på tre euro.

I Esbo hade Päivi Sallli (Gröna) enligt förhandsanmälningarna den största budgeten. Hennes budget var 6 780 euro och hon blev invald. I Vanda hade Antero Eerola (VF), enligt förhandsanmälningarna, den största budgeten, 9 500 euro. Eerola blev invald.

I Grankulla var Finn Bergs (SFP), 1 650 euro, och i Kyrkslätt Reetta Hyvärinens (Gröna) kampanj, som kostade 2 700 euro, dyrast utgående från dem som gjort en förhandsanmälan. Båda blev invalda.

En egentlig redovisning av valfinansieringen ska göras av dem som valts till fullmäktige. Det gäller både för ordinarie ledamöter och suppleanter. Redovisningen ska göras inom två månader efter det att valresultatet har fastställts, det vill säga senast den 12 juni.

Billigaste och dyraste rösterna bland de invalda

Kostnaden för en röst fås genom att dela kostnaden för kampanjen med antalet röster.

Esbo:

Billigast: Tiina Pursula (Gröna), 20 cent/röst
Dyrast: Päivi Salli (Gröna), 17 euro/röst

Grankulla:

Billigast: Anna Lena Karlsson-Finne (SFP)*, 37 cent/röst
Dyrast: Kristian von Essen (Gröna)*, 12,70 euro/röst

Helsingfors:

Billigast: Sami Muttilainen (VF), 5 cent/röst
Dyrast: Risto Rautava (Saml), 43,80 euro/röst

Kyrkslätt:

Billigast: Johanna Fleming (SDP), 35 cent/röst
Dyrast: Elina Utriainen (Gröna), 7 euro/röst

Vanda:

Billigast: Maija Rautavaara-Hämäläinen (Gröna), 49 cent/röst
Dyrast: Jari Jääskeläinen (VF), 13,79 euro/ röst

* Anna Lena Karlsson-Finne (SFP) och Kristian von Essen (Gröna) föll ur fullmäktige och blev på suppleantplats efter lottdragning.

Källa: Valresultatet före kontrollräkningen och kandidaternas förhandsanmälningar om valfinansieringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen