Hoppa till huvudinnehåll

Kan man vara muslim och feminist?

Tre kvinnor i hijab och med solglasögon sitter vid en fontän. De har mobiler i händerna
Tre kvinnor i hijab och med solglasögon sitter vid en fontän. De har mobiler i händerna Bild: Rex Features Ltd 2012/All Over Press muslimer,kvinnor,Hijab

Då de samlas kring bordet i TV-studion, bär en av dem hijab, en annan har samlat sitt hår i en färggrann duk på huvudet, och två låter sitt hår svalla fritt.

Det kan förefalla irrelevant att beskriva gästerna i en TV-debatt på det här sättet, men inte i dag. Det är känsliga saker som ska avhandlas i kvällens engelskspråkiga Obs debatt med kulturantropolog Sadhona Mahal, ekonomirådgivare Sarah Laaru Mwaawaaru, journalisten Maryan Abdulkarim och studerande Seida Sohrabi.

Är den muslimska huvudduken en symbol för kvinnoförtryck? Kan man vara muslim och feminist? Hur funkar det?

Fortfarande inte tillåtet att diskriminera folk

För en månad sedan slog Europadomstolen fast att en arbetsgivare har rätt att bestämma hur man klär sig på jobbet. Om religiösa symboler inte är önskvärda, har man rätt att kräva att de avlägsnas.

Detta var slutet på en utdragen process som tog fart i ett uppmärksammat fall i Belgien, där en kvinna som vägrade jobba utan hijab fick sparken.

Fast egentligen är detta att grovt förenkla det komplicerade rättsfallet där mänskliga rättigheter och religionsfrihet ventilerades på tusentals sidor papper.

Diskrimineringsombudsman Kirsi Pimiä understryker att domstolens beslut inte betyder att det nu blivit lagligt att diskriminera folk på grund av religion eller härkomst. Sådant har ibland hävdats i offentligheten.

Men det är fortfarande nödvändigt att avgöra varje fall skilt för sig och bedöma om arbetsgivaren har särskilt vägande skäl att inte tillåta huvuddukar eller stora krucifix.

Kirsi Pimiä hörs som sakkunnig i kvällens debatt. I övrigt är showen de fyra invandrarkvinnornas.

Jag är equalist!― Seida Sohrabi

Programledaren Wali Hashi ställer den obekväma frågan: Hur går det ihop att vara muslim och feminist?

Han möts av ett ironiskt leende av den enda hijab-prydda debattören, den i Somalia födda journalisten Maryan Abdulkarim.

- Ja, se. Hur kan jag promenera och prata samtidigt, replikerar hon och kameran hålls barmhärtigt kvar på henne medan Hashi, själv muslim, antagligen rodnar.

Maryan tillägger att islam naturligtvis har problem med patriarkala strukturer, precis som de flesta andra kulturer har, och därför behövs feminismen inom islam.

Seida Sohrabi är kurdisk flykting från Iran, studerar politologi vid universitet och vill inte kalla sig feminist. Hon omfamnar allting som feminismen förespråkar, men tycker att namnet är fel.

- Jag är equalist, säger hon, men så vänder hon sig direkt till Maryan och levererar en bredsida:

- Kan du faktiskt vara en troende muslim och säga att du är feminist, frågar hon. Och fortsätter.

- Om du är troende, så att du verkligen tror det som står i Koranen, så sägs där ju till exempel att en kvinnas arv är hälften av mannens. Är det rätt? utmanar Seida, och tillägger att islam inte reformerats så som till exempel kristendomen har.

Själv har hon lämnat islam för många år sedan.

Det pratas om att vi ska vara lyhörda för allas kulturer. Jag håller inte alls med om det!― Sadhona Mahal

Här bryter gruppens kulturantropolog in.

Sadhona Mahal slår först fast att hon inte deltar i programmet i egenskap av "muslimsk kvinna", utan som sig själv. Som en människa.

- Det pratas så mycket i dag om "kulturell sensitivitet". Att vi ska vara lyhörda för allas kulturer. Jag håller inte alls med om det! Jag är helt emot all den här försiktigheten då det handlar om rikets regler och bestämmelser. Religion är ett personligt val, men som medborgare i en stat så måste vi först och främst följa landets lagar, säger hon.

Ekonomirådgivaren Sarah Laaru Mwaawaaru är född i Ghana, och hon är den enda kristna debattören.

Hon har samlat sitt svarta hår i en färggrann duk, som knutits som en turban på huvudet.

- För mig representerar den här scarfen skönhet, men också styrka. När jag knyter mitt hår i en duk på det här sättet så antingen stirrar folk på mig eller ger mig beundrande blickar. För mig är hela feminismens idé att frigöra kvinnan så hon kan göra precis vad hon vill. Så om vi nu börjar styra och ställa med vad kvinnor får bära på huvudet, så motverkar vi feminismen, säger Sarah, och undrar högt varför någon som inte är mörkhyad kan bära en turban på stan utan att någon reagerar.

Hijaben inget problem i Finland

Maryan säger att man måste se på den muslimska huvudduken i dess rätta sammanhang.

- Hijaben är ett problem till exempel i Iran, för där måste kvinnor använda duk. De får inte välja själv. Men i Finland är hijaben inget problem för här måste vi inte använda den. Jag har många vänner som använder duk ibland och ibland inte, och det är inte straffbart på något sätt. Vem tar sig rätten att tala om för folk vad de får eller inte får ha på sig? frågar hon.

Sadhona använder inte huvudduk.

- Duken understryker i dag en negativ och extrem tolkning av islam, och den tolkningen företräder inte jag, säger hon. Och så tillägger hon att huvudduken i dagens samhälle för många upplevs som ett utstuderad synliggörande av den egna religionstillhörigheten.

- Det matar islamofobin, och det är inte bra för samhället, slår hon fast.

Obs debatt torsdag klockan 19.55 på Yle Fem och Yle Arenan.

Artikeln uppdaterad 13.4.2017 kl 11:06: Debattdeltagarnas namn och titlar tillagda högst upp i artikeln.
Artikeln uppdaterad 13.4.2017 kl 16:46: Namnet på kulturantropolog Sadhona Mahal korrigerat. Tidigare stod det felaktigt att hon heter Mahan i efternamn.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle