Hoppa till huvudinnehåll

Stella kör en gång i veckan till Örö i sommar

Förbindelsebåten Stella vid kaj i Kasnäs.
M/s Stella trafikerar i Hitis skärgård. Förbindelsebåten Stella vid kaj i Kasnäs. Bild: Yle/Monica Forssell örö

Problemet med hur servicetrafiken till och från Örö ska skötas i sommar är nu löst.

Forststyrelsen och Skärgårdskompaniet har kommit överens med Kuljetusliike Savolainen om att m/s Stella kör mellan Kasnäs och Örö varje torsdag från maj till september.

Stella kommer också att kunna ta passagerare, men inte gratis utan till ett pris som motsvarar de priser som de privata transportföretagen tar på rutten, berättar Herrick Ramberg, vd för Skärgårdskompaniet.

Karta med Örö, Rosala, Hitis och Kasnäs.
Karta med Örö, Rosala, Hitis och Kasnäs. Bild: Yle örö

Förhandlingar om servicetrafiken till och från Örö har förts hela våren och den lösning man nu förhandlat sig fram till är inte en permanent lösning utan nästa år måste arrangemangen igen ses över.

- Det här är vår akilleshäl, konstaterar Ramberg.

Vd Herrick Ramberg.
Herrick Ramberg efterlyser en långsiktig lösning på hur servicetrafiken till och från Örö ska skötas. Vd Herrick Ramberg. Bild: Yle/Monica Forssell galonis

Ungefär trettiotusen personer besöker årligen Örö och under bara en vecka fylls tiotals 600 liter stora kärl med sopor. Att transportera bort soporna med små båtar från ön, går inte konstaterar Ramberg.

På ön finns en gästhamn, café, restaurang, vandrarhem och hotell. Servicetrafiken behövs också för att forsla ut bland annat mat, drycker, bruksvaror och linne.

Ännu i början av 2000-talet gick det en förbindelsebåt till Örö och när projektet med att göra om den forna militärön till ett turistmål i skärgården startade 2014, trodde man att det skulle vara lätt att igen starta upp förbindelsebåtstrafik till ön.

Tillsvidare har Kommunikationsministeriets inställning till att öppna reguljär trafik till ön ändå varit njugg.

Under projektets två första år då många av fastigheterna på Örö renoverades och gästhamnen byggdes stod staten för servicetrafiken till och från ön men i samband med att projektet avslutades vid årsskiftet avslutades också finansieringen av de tunga transporterna.

Nu står Skärgårdskompaniet och Forststyrelsen tillsammans för de kostnader som servicetrafiken medför.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland