Hoppa till huvudinnehåll

Cyklisten har över 100 olika trafiksituationer att hålla koll på

Tre cyklar i rörelseoskärpa (ser ut som att de far hårt framåt) på en gata.
Nu börjar cykelsäsongen igen. Förutom att ge din cykel lite kärlek och omtanke i form av tvätt och lite olja, kan det vara bra att ta en titt på trafikreglerna. Tre cyklar i rörelseoskärpa (ser ut som att de far hårt framåt) på en gata. Bild: Jean-Michel Labat/ARDEA/All Over Press cykling,cyklar,cykel

Våren är här och för många betyder det att cykeln tas fram igen. Men hur ligger det riktigt till med trafikreglerna – har du koll på dem? Det är lugnt om du svarar nej, det gör de flesta, även cykelförbundets viceordförande.

Sandra Nestorova är ordförande för Vasa cykelförening Velova, och viceordförande för Finlands cykelförbund, och hon har inte heller koll på alla regler.

- Otso Kivekäs som är Cykelförbundets ordförande har på sin blogg skrivit att det finns 123 olika sätt att ta hänsyn till olika situationer i trafiken, så det gäller att komma ihåg en hel del, säger Sandra.

Sandra Nestorova iklädd gul kofta, står framför en vit vägg.
Sandra försöker tänka ungefär som en bilist när hon cyklar. Sandra Nestorova iklädd gul kofta, står framför en vit vägg. Bild: YLE / Ann-Catrin Granroth sandra nestorova

Ifall du har körkort är det lite enklare att känna till en del regler, eftersom cyklister ofta har samma rättigheter och skyldigheter när de cyklar på gatan (alltså inte cykelväg eller trottoar).

- För att våga cykla där bilarna kör så visualiserar jag att jag är en bil. Då är det lättare att ta utrymme också. Och så gör jag som jag skulle göra när jag kör bil, och följer de reglerna.

Högerregeln gäller också cyklisten

När du kommer till en korsning där högerregeln är det som gäller ska du som cyklist alltså ge företräde till fordon från höger. Det betyder såklart också att du har förkörsrätt om du är den som inte har någon till höger om dig. Det samma gäller när du möter andra cyklister.

- Om jag kör i trafiken har jag en sådan attityd att jag kör som en bil. Lite försiktig är jag förstås och kollar noga om bilisten sett mig. Och har bilisten triangel är den också väjningsskyldig, säger Sandra.

Det här gäller bara om du är på körbanan, inte om du befinner dig på trottoaren. På trottoaren är det cyklisten som väjer. Men stiger du av cykeln och blir en fotgängare är det bilisten som ska väja.

Rött för bilar är rött för cyklister

Du kommer till en trafikljuskorsning där det är rött för bilarna, men grönt för fotgängare. Är det då okej att cykla iväg på fotgängarnas gröna ljus? Nej, faktiskt inte.

- Det skulle vara enkelt att ta sig in bland fotgängarna, men innan den nya trafiklagen träder i kraft så får du inte cykla på skyddsväg. Du får bara cykla på skyddsväg om den är en förlängning av en cykelväg.

Trottoaren eller den farliga vägen?

Problemet i många städer är att en del gator är hemska att cykla på medan det är olagligt (om du är över tolv år gammal) att cykla på trottoaren, så hur ska du då egentligen göra? Riskera ditt liv eller din laglydighet? Sandra väljer att cykla på gatan eller helt enkelt att ta en annan väg – men det är ingen ideal lösning eftersom vägen då kanske blir längre.

- De flesta väljer att cykla på trottoaren, så därför borde man utveckla städerna så att de får fler cykelvägar där det är tryggt att cykla.

En kvinna och ett barn cyklar. Ett mindre barn sitter på pakethållaren.
Cyklisten ska hålla sig på gatan eller på cykelvägen. En kvinna och ett barn cyklar. Ett mindre barn sitter på pakethållaren. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cyklister,cyklar,cykel,Nederländerna,barnfamiljer

Att cykla på trottoaren är ingen bra idé och den ska cyklisterna helst hålla sig ifrån.

- Den är till för de mest sårbara i trafiken. Där finns människor med hundar, och barn, säger Sandra.

Den nya trafiklagen tar hänsyn till cyklister

Sandra har tagit del av några punkter i den nya trafiklagen och tycker att den tar bättre hänsyn till fotgängare och cyklister än tidigare.

- Det är mer tydligt att cykling är en egen trafikform och att det behövs tydliga regler för vad man får och inte får göra.

En annan sak som Sandra tycker är positiv är det där med att cykla på skyddsväg. Nu måste du alltid stanna och leda cykeln över skyddsvägen – vilket få verkligen gör.

Städerna tänker allt mer på cyklister

Sandra tycker att städer och kommuner tänker allt mer på cyklisterna.

- Det kommer nya yngre stadsplanerare som själva cyklar mycket och de har en ny tankegång – allt ska inte längre vara på bilistens villkor. De lägger kollektivtrafik, cyklister och fotgängare först och bilister sist. Så man ser mer positivt på cyklister och städerna blir mer roliga att vara i.

En kvinna cyklar men två barn sittandes fram i en korg och ett barn på pakethållaren.
Sandra vill gärna se fler lastcyklar i stadsbilden. En kvinna cyklar men två barn sittandes fram i en korg och ett barn på pakethållaren. cyklar,trafik,cykel,barn (familjemedlemmar)

Infrastrukturen är A och O när det kommer till cykling. För att fler ska våga sig ut på vägarna måste det finnas fler cykelvägar, tycker Sandra. Att få fler elcyklar och lastcyklar i användning skulle också vara en bra utveckling.

- Det är intressant med lastcyklar. Med dem kan man få familjer att välja bort åtminstone en bil och ändå kunna transportera barnen eller få med sig allt från butiken. Man kan till och med flytta med lastcykel.

För transportföretag kunde lastcykeln också vara en bra idé och Sandra hänvisar till grannlandet Sverige där flera dylika företag satsat på lastcyklar.

Ett körkort för cyklister

Hur ska du då minnas alla de här olika reglerna? Ett sätt är att plugga. Ett annat att delta i exempelvis Cykelförbundets kurser där du kan ta ett körbanekort.

- Vi har tänkt satsa på det i sommar. Vuxna ska kunna ta ett cykelkort för att lära sig hur man kör i trafiken.

Här kan du läsa mer om trafikreglerna, fint illustrerat med typiska exempel så att vi kanske har en lite bättre chans att komma ihåg dem.

Nyligen publicerat - X3M