Hoppa till huvudinnehåll

Edelfeltexpert: Har varit svårt att få tillgång till tavlor i Ryssland

Marina Catani
Arkivbild av Marina Catani. Marina Catani Bild: Yle/Fredrika Sundén Borgå museum,museichefer,museidirektör

Marina Catani, Edelfeltexpert och museidirektör i Borgå, blev inte överraskad över den försvunna Edelfeltmålning som hittades på ett museum i Ryssland. Hon har känt till den i flera år. Däremot tycker hon att det är intressant med fotografier av tavlans baksida.

Direktören vid Borgå museum och Edelfeltexperten Marina Catani säger att det alltid är skojigt när medierna noterar Albert Edelfelt, som föddes på Kiala gård i Borgå.

Däremot var nyheten om den försvunna tavlan som hittades på ett museum i Ryssland inte någon större nyhet för henne.

– På min Facebook hann jag redan posta en ha, ha, ha-grej. Tavlan finns i mitt arkiv och jag har känt till den i flera år.

En tavla av Albert Edelfelt, två pojkar i klänning och lockigt, långt hår. Tavlan föreställer tsar Alexander den tredjes brorsöner.
Edelfeltverket som hittades i Ryssland. En tavla av Albert Edelfelt, två pojkar i klänning och lockigt, långt hår. Tavlan föreställer tsar Alexander den tredjes brorsöner. Bild: Yle/Erkka Mikkonen Albert Edelfelt

Museerna ute i världen, också i Finland, håller på och lägger ut sina kataloguppgifter på internet.

Bilder av Edelfeltmålningen som föreställer tsar Alexander III:s brorsöner har förekommit på diverse bloggar i flera år och Catani har själv stött på den för första gången för tre, fyra år sedan.

Det ryska museet har känt till att det har funnits en Edelfelt i samlingarna i tiotals år, även om de inte kände till tavlans rätta namn.

– Jag har någon gång gått igenom deras inventariekatalog och konstaterat att det handlar om en tavla som Bertel Hintze har katalogiserat och känt till exakta mått på. Den fanns med i hans sista katalog på finska från 1950-talet.

Okatalogiserade tavlor dyker upp varstans

Marina Catani konstaterar också att det inte är helt ovanligt att "nya" Edelfelttavlor upptäcks.

För inte så länge sedan fick hon veta om en tavla som inte tidigare har katalogiserats. Och för ungefär en vecka sedan fick hon ett brev om ett porträtt som Hintze har katalogiserat men som inte tidigare har visats.

Däremot är det intressant att Sani Kontula-Webb har kommit åt att fotografera tavlans baksida, säger Catani. Det finns inte många direkt försvunna Edelfeltmålningar kvar, men i många fall är uppgifterna om dem bristfälliga.

– Speciellt de som har funnits i den kejserliga familjens samlingar i Ryssland har inte varit helt lättillgängliga för forskare.

Marina Catani
Marina Catani Bild: Yle/Fredrika Sundén Borgå museum,museichefer,museidirektör

Då Catani jobbade på Utrikesministeriet och åkte till Moskva för att inventera konst i början av 1990-talet var det svårt att komma in på museerna i Ryssland. De hade inte heller några egna inventarier.

I stället kontaktade hon en extern forskare som kom till hotellet för att hälsa på. Som man gjorde på den tiden hade Catani köpt nylonstrumpbyxor, korv och andra presenter hon gav forskaren som tack för besväret.

– Jag bjöd henne på middag och så berättade hon vad hon hade hittat i museernas handkartotek. Det var hemskt svårt att komma åt dem.

Svårt att få fotografera tavlornas baksidor

Marina Catani har också tillbringat en hel vecka på Eremitaget i S:t Petersburg där hon gick igenom olika inventarier. Avdelningarna hade olika lager och hon fick jobba ihop med flera olika intendenter.

Dessutom försökte hon fotografera tavlorna men det var också svårt – åtminstone att få baksidan med på fotografi.

– De var jättenoga med att deras stämplar och anteckningar inte skulle spridas ut i världen. I början av Sovjettiden fick museet många donationer, som det hette. Det var helt enkelt stöldgods och annat de hade konfiskerat, samt konst från de kejserliga palatsen.

Speciellt konstverk som har funnits i den kejserliga familjens samlingar i Ryssland har inte varit helt lättillgängliga för forskare.― Marina Catani

Med tanke på hur svårt det har varit att komma åt speciellt anteckningarna på målningarnas baksidor är tycker Catani att det var intressant att se fotografierna av den nu aktuella Edelfeltmålningens baksida.

– Anteckningarna handlar bland annat om materialen och bekräftar målningens äkthet. Målningen är ganska liten för att vara ett porträtt; det är mer av en genremålning, säger Marina Catani.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland