Hoppa till huvudinnehåll

Jyrki Järvilehto återvänder till racerbanan – utmanar unga kartingförare i Finland

Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017.
Jyrki Järvilehto tävlar mot betydligt yngre förare i FM-serien i karting. Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017. Bild: Yle/Mikael Oivo JJ Lehto

Den tidigare formel 1-föraren JJ Lehto deltar i FM-serien i karting i år.

51-årige Jyrki Järvilehto är den enda finländska formel 1-föraren som har fått äran att vara stallkompis med den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher. Järvilehtos största meriter som racerförare är ändå från det legendariska 24 timmar långa loppet i Le Mans som han vunnit två gånger, åren 1995 och 2005.

Michael Schumacher och JJ Lehto var stallkamrater på Benetton säsongen 1994.
Michael Schumacher och JJ Lehto var stallkamrater i Benetton säsongen 1994. Michael Schumacher och JJ Lehto var stallkamrater på Benetton säsongen 1994. Bild: All Over Press Michael Schumacher,JJ Lehto

Efter F1-karriären som tog slut år 1994 fungerade Järvilehto länge som expertkommentator för F1-sändningarna i tv.

År 2010 var han med om en omtalad båtolycka i Raseborg där hans vän omkom. Efter olyckan och rättsprocessen som följde har Järvilehto varken synts eller hörts i media, fram till nu. I sommar ska han delta i FM-serien i karting.

Vad har du sysslat med under de senaste åren?

– Jag har samarbetat med McLaren. Deras biltillverkning ökar hela tiden, de har många olika sportmodeller. Jag har haft fullt upp på den fronten, berättar en gladlynt Järvilehto för Yle Sporten.

Hur kommer det sig att du ska köra karting i år?

– Vi körde en hel del karting tillsammans med ett kompisgäng förra hösten, bland annat med Mika Kallio. Vi har känt iver för grenen igen.

Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017.
Järvilehtos kommentarer var eftertraktade under mediedagen i Ahvenisto. Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017. Bild: Yle/Mikael Oivo JJ Lehto

– Min bästa vän Arska Mustonen föreslog att jag ska delta i FM-serien. Vi tog kontakt med en finländsk tillverkare av kartingstommar och testade en bil i Vichtis i december. Det kändes otroligt fint och då bestämde jag mig för att delta i FM-serien.

Kartingserien är främst känd som en fostrarserie för unga förare. Finns det några andra äldre förare i serien än du?

– Jag är 51 år och definitivt äldst, men där finns några över 40 år. Ute i världen är många av proffsen äldre. Till exempel den femfaldige världsmästaren Davide Forè är 42 år. Han har varit proffs sedan han var 20.

– Italien är kartingens Mecka, men jag är stolt över att få samarbeta med en finländsk tillverkare av stommar och vill samtidigt hjälpa våra unga förare att gå framåt.

Hur mycket har du kört karting som vuxen?

– Väldigt lite. Det är 45 år sedan jag började med karting för första gången. Det blev en lång paus sedan då man var proffs och körde med större bilar. Det är kul att komma tillbaka och uppleva den här kulturen på nytt. Det blir intressant att se hur den har förändrats.

– Förr i tiden var verksamheten mer på hobbynivå än nu. Det är proffsigare och familjerna har förstås bidragit en hel del. Unga förare, pojkar och flickor, behöver förstås fortfarande ha sina pappor som mekaniker och så vidare.

Hur tror du att du kommer att klara dig?

– Jag har testkört så lite hittills. Den första FM-deltävlingen är i Vanda i slutet av maj. Nu får vädret gärna bli varmare så man kommer åt att testa och köra så mycket som möjligt. Förarna är unga och väldigt snabba. Om jag kan komma in bland de tio bästa så är det riktigt bra.

Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017.
JJ Lehto poserar bredvid kartingbilen som han ska köra i sommar. Jyrki Järvilehto inför FM-serien i karting 2017. Bild: Yle/Mikael Oivo JJ Lehto

Finland har haft toppförare i formel 1 ända sedan dina dagar där. Hur ser återväxten ut?

– Synligheten har varit dålig men vi har alltid haft duktiga unga förare som har gått vidare från karting. Alla följer formel 1 och den färdiga produkten där. Vi ska komma ihåg att allting börjar här och de unga förarna behöver mycket stöd och många samarbetspartners för att vi ska få nya förare till formel 1.

Kimi Räikkönen kör knappast många år till, Valtteri Bottas lite längre. Tror du att sviten kommer att hålla i sig, så att någon finländare kommer till F1 innan Bottas lägger av?

– Det får man ju hoppas. Potential finns men det hänger på så många olika detaljer, tajming och samarbetspartners. Finländarna har ett gott rykte om sig och under årtiondens lopp har vi sett att det kommer många duktiga förare härifrån. Det kommer knappast att ändra.

Järvilehto år 2008 tillsammans med Kimi Räikkönen och Räikkönens tidigare stallchef på Sauber, Beat Zehnder.
Järvilehto år 2008 tillsammans med Kimi Räikkönen och Räikkönens tidigare stallchef på Sauber, Beat Zehnder. Järvilehto år 2008 tillsammans med Kimi Räikkönen och Räikkönens tidigare stallchef på Sauber, Beat Zehnder. Bild: All Over Press JJ Lehto,Kimi Räikkönen

Finns det någon som kunde knacka på dörren till F1 inom de närmaste åren?

– För tillfället är Niko Kari närmast. Han har kört formel 4 och i fjol i formel 3-serien. Det var ett stort hopp, för F3 är den första äkta racerbilen och nivån är verkligt hög. Han nådde inga toppresultat i fjol men när man följde med honom i ett bredare perspektiv så kunde man se att han gick framåt hela tiden och gjorde ett gott jobb.

– Han har potential att gå längre. Vi får vänta och se.