Hoppa till huvudinnehåll

Kimiläinen har återhämtat sig efter kraschen – tävlar i Finland efter paus på tio år

Emma Kimiläinen och hennes V8 Thunder Ford Mustang.
Emma Kimiläinen och hennes nya V8 Thunder Ford Mustang. Emma Kimiläinen och hennes V8 Thunder Ford Mustang. Bild: Yle/Mikael Oivo Emma Kimiläinen

Efter att ha kört in i en betongvägg i en hastighet på 170 kilometer i timmen har Emma Kimiläinen lämnat Sverige för att köra muskelbilar i Finland.

I år kommer Kimiläinen att delta i V8 Thunder-serien både i Finland och i den nordeuropeiska NEZ-serien.

Kimiläinen är väldigt ivrig över att få köra igen när Yle Sporten träffar henne vid racerbanan i Ahvenisto, speciellt då fjolåret blev som det blev.

– Det var ett svårt år. Jag skadade mig i det första racet. Jag körde in i väggen ungefär 170 kilometer i timmen. Nacken skadades då, berättar Kimiläinen.

– Det tog ett år och nu är jag redo att tävla igen. Ingenting i nacken borde störa mitt körande nu.

Kimiläinen drabbades av en nervskada i nacken, vilket ledde till yrsel och problem med balansen. Det tog en god stund att repa sig efter skadan men Kimiläinen är en tuff racerförare och inser att sådana skador hör till sporten.

Hur länge var nacken sjuk?

– Nästan i ett år. Olyckan hände för ett år sedan och i två månader har nacken känts okej.

Hur gick det så att du körde in i väggen med sådan hastighet?

– Tyvärr var teamet inte helt klart med bilarna. Vi hade problem med bromsarna bland annat. Just då fungerade de inte, konstaterar Kimiläinen med ett rungande skratt.

– Det är racing och riskerna finns alltid.

Gillar sin nya muskelbil

Kimiläinen kommer att köra minst två olika bilar i olika serier i år. Bilarna är väldigt olika.

Ute i Europa kommer Kimiläinen att delta i EGT-serien med en elektrisk Tesla P100D. I V8 Thunder-serien i Finland och Nordeuropa (Skandinavien och Baltikum) kör hon en bil som är betydligt mer gammaldags.

– Det är en väldigt fantastisk bil. Den ser ut som en Mustang men det är en gammal Nascarbil. Den har 450 hästkrafter och är en riktig muskelbil.

Emma Kimiläinens V8 Thunder Ford Mustang.
Kimiläinen har inte kommit åt att provköra sin nya racerbil då konan gick sönder samma dag som Yle Sporten träffade henne i Ahvenisto. Emma Kimiläinens V8 Thunder Ford Mustang. Bild: Yle/Mikael Oivo Emma Kimiläinen

– På de finska och nordiska banorna kommer vi upp i 250 kilometer i timmen med den.

Hur många tävlingar kommer du att delta i med den bilen?

– Vi har fem tävlingshelger. Några helger kör vi tre race och det blir väl tolv tävlingar sammanlagt.

En hur stor serie är V8 Thunder i NEZ (Nordic European Zone) och hur viktigt är det för dig att klara dig där?

– För mig är det viktigast att ha roligt igen. Det var ett väldigt, väldigt svårt år i fjol.

– Det känns bra igen och förstås vill jag vinna hela mästerskapet, men jag har inte kört ens en meter med den än så det blir intressant och mest roligt.

Är serien helt ny eller är den ny bara för dig?

– Jag kommer in som ny och alla andra har kört i några år redan. Det är en ganska stor serie. Vi kommer till exempel att ha över 30 bilar som går till den första kurvan här i Ahvenisto, så det blir ju trångt.

– Det kommer flera svenskar med och de är ju ganska aggressiva på att köra. Jag tror det blir flera krockar, skrattar Kimiläinen.

Tillbaka till Finland

De senaste åren har Emma Kimiläinen kört för svenska PWR Racing Team i STCC-serien (Scandinavian Tour Car Championship). Innan det tävlade hon bland annat i England och Tyskland.

Emma Kimiläinen-Liuski
Kimiläinen blev känd i Sverige då hon krockade med prins Carl Philip i samband med en tävling. Emma Kimiläinen-Liuski racing

Vad fick dig att bestämma dig för att lämna Sverige och komma tillbaka till Finland och köra de här bilarna?

– Jag blev inbjuden hit och då fick jag tänka på saken. Jag kör ju annat också, så det här är inte den enda serien.

– Det är roligt att komma tillbaka till Finland och köra efter tio år, men vi har ändå bara två tävlingshelger i Finland, i Ahvenisto och Alastaro.

Finland är en motorsportsnation. Är det stor skillnad på motorsportkulturen jämfört med Sverige?

– I Sverige tycker de att nationell racing är väldigt stort. Det är mycket folk, minst 8000–15 000 människor tittar på alla racen.

– I Finland är det främst F1 och WRC-rally som gäller då vi har så många bra förare där, vilket Sverige kanske inte har. Det är annorlunda på det sättet.

När du tänker på din egen motorsportskarriär. Hur stort är det att köra den här bilen jämfört med allt du gjort hittills?

– Jag har inget bestämt mål om att få köra någon viss serie någonstans. För mig är det viktigast att köra någonting.

– Det är bara att köra, köra, köra. Det här är en serie som finns överallt, i Amerika också. Där heter den Trans Am. Jag kan fortsätta där eller med någonting annat, men vi har en långsiktig plan med Mika Racing och jag tror det är minst tre år jag kör här, konstaterar 27-åriga Kimiläinen.

Hennes första tävlingar med den nya muskelbilen i V8 Thunder-serien avgörs den 28 till 30 april i Riga. De finska deltävlingarna i Ahvenisto och Alastaro står på programmet i början av juni och i slutet av september.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport