Hoppa till huvudinnehåll

Taxipriserna i Sverige blev en djungel för kunden

En rad taxibilar från olika företag utanför Centralstation i Stockholm.
De etablerade taxiföretagen har ofta avtal om de bästa platserna utanför tågstationer och terminaler, medan "friåkarna" väntar längre bort, ofta med högre priser. En rad taxibilar från olika företag utanför Centralstation i Stockholm. Bild: Yle Ingemo Lindroos Stockholm,taxibilar,taxibranschen

Medan man i Finland står inför beslutet att införa fri prissättning och öppna taxibranschen för alla med licens, står Sverige alltjämnt som ett varnande exempel för många.

Andra tycker att avregleringen av branschen är bra, bara kunden är vaksam. Utanför centralstationen i Stockholm träffar jag Samuel Karlsson och Hanna Granström.

- Jag tycker att man ska jämföra priser mellan taxiföretag och försöka hålla koll på vilka man åker med och att det inte kostar mera än det ska göra, säger Karlsson. I sig tycker han att det är bra att det råder fri konkurrens inom branschen.

Samuel Karlsson och Hanna Granström på en bänk utanför centralstation, ler mot kameran.
- Jag tror att systemet är väldigt krävande för kunden, för att alla ska kunna åka med rätt priser, säger Hanna Granström, här tillsammans med Samuel Karlsson. Samuel Karlsson och Hanna Granström på en bänk utanför centralstation, ler mot kameran. Bild: Yle Ingemo Lindroos Stockholms centralstation,stockholm

Avregleringen i Sverige skedde år 1990, vilket innebär att taxiföretag och enskilda taxiföretagare får etablera sig varsomhelst i Sverige. Det har gett en större tillgång på bilar, men också högre priser.

Prissättningen är helt fri och det är vanligt att skyhöga summor tas av ouppmärksamma turister och andra resenärer. En tio kilometers resa kan i värsta fall kosta 9 900 kronor eller drygt 1 000 euro.

För att hindra att kunder känner sig lurade har bestämmelser om jämförelsepriser införts. En gul dekal med ett jämförelsepris ska vara klistrad i bilens sidovindruta.

Det berättar hur mycket en resa på 10 kilometer och 15 minuter kostar som mest. Gängse taxa är mellan 300 och 400 kronor dagtid.

En som tar en taxa som i medeltal är 1,5 gånger dyrare, enligt hans egna beräkningar, är taxichauffören Philippe. Han är så kallad friåkare, som inte kör under ett varumärke eller en beställningscentral.

- Det fungerar jättebra. Alla har olika krav på sina chaufförer. Taxi Stockholm är tryggast av alla, eftersom de har så stränga regler. Därför väljer många stockholmare dem. Men sedan kommer det an på chauffören.

En taxichaufför med ryggen mot kameran, utanför sin taxibil som saknar logga.
Philippe vill inte synas på bild och inte berätta hela sitt namn. Han är så kallad friåkare, som inte kör under ett etablerat varumärke. Han säger att han tar 50 procent mer betalt för sina resor. En taxichaufför med ryggen mot kameran, utanför sin taxibil som saknar logga. Bild: Yle Ingemo Lindroos taxibilar,taxichaufförer,Stockholm

Philippe är hård på att marknadsföra sig som taxichaufför och säger att han tar ett högre pris eftersom han är en bra "guidningschaufför", som berättar om staden och kan rekommendera restauranger.

- Jag har inte varit med om att en kund skulle ha klagat. De brukar ta mitt telefonnummer så de har någon pålitlig chaufför att åka hem med. Jag bjuder till och med på godis och vatten, tillägger han.

Att till och med godis och vatten är en konkurrensfördel berättar något om klimatet inom branschen. Stämningen mellan chaufförer från olika bolag är inte alltid särdeles hjärtlig.

Vissa etablerade företag som kör med gängse taxa har avtal om att stå vid de största utgångarna vid tågstationer och färjeterminaler, medan friåkarna är tvungna att vänta på sämre platser.

Efter att Stockholm har fått ett rykte om sig som en stad där turister ofta känner sig lurade på sina taxipengar har särskild personal anställts vid flygplatser och hamnterminaler för att hänvisa kunder till taxichaufförer som håller sig till den normala prisnivån.

Den senaste åtgärdern är en två år gammal lag om att man som kund har rätt att kräva priset skriftligt, redan före resan, om jämförelsepriset är över 500 kronor.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes