Hoppa till huvudinnehåll

Epilepsimedicin orsakade missbildningar hos barn i Frankrike

Spädbarn
Spädbarn Bild: Unsplash / Janko Ferlic Koper nyfödda,nyfödda,babyer,nativitet,födsel,spädbarn

En epilepsimedicin misstänks ligga bakom allvarliga missbildningar hos tusentals nyfödda i Frankrike. Det visar en preliminär utredning från de franska hälsovårdsmyndigheterna.

Läkemedel som innehåller valproinsyra eller valproat kan ha orsakat allvarliga missbildningar hos 2 150 - 4 100 barn, visar rapporten.

Kvinnor som tog medicinen under graviditeten hade en fyra gånger högre risk att föda ett barn med medfödda missbildningar. Typiska exempel är problem med hur ryggraden utvecklas, skador på könsorganen, samt hjärtfel. Sannolikheten för autism och utvecklingsstörningar var också högre.

Det specifika läkemedlet togs i bruk i Frankrike år 1967. Fram till 2016 kan så många som 100 000 foster ha exponerats för valproat.

Mahmud Zureik, forskningsdirektör vid den nationella enheten för läkemedelssäkerhet och medförfattare till rapporten, menar att antalet barn med allvarliga missbildningar är väldigt högt.

Största delen kvinnorna som åt medicinen behandlades för epilepsi. Men läkare har också ordinerat medicinen för att behandla bipolaritet.

Familjer stämmer läkemedelsföretag

Kopplingen mellan valproat och missbildningar har varit känd sedan 1980-talet. Medicinen får fortfarande skrivas ut till gravida kvinnor om ingen annan vård mot epilepsi gett effekt.

Valproat säljs i Frankrike under namnet Dépakine och produceras av läkemedelsjätten Sanofi.

En del familjer vars barn föddes med missbildningar har stämt läkemedelsföretaget. Familjerna hävdar att Sanofi inte i tillräckligt hög grad varnat för riskerna.

AFP, Le Monde

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes