Hoppa till huvudinnehåll

Kopians dilemma är att det blir för mycket av det goda

flicka i Kina hänger upp kopia av van Goghs solrosor
flicka i Kina hänger upp kopia av van Goghs solrosor Bild: Cat&Docs Vincent van Gogh,Kopiering,Kina,dokumentärfilmer

Vi lever i en värld full av kopior. Har du en klocka på armen eller en tavla på väggen får du ofta frågan, är den äkta eller en kopia? En av de mest kopierade konstnärerna är Vincent van Gogh.

Kära Theo,
Jag vandrar mot en plats som jag trodde var väldigt nära. Men kanske är den avlägsen.

Vincent van Gogh skriver till sin bror Theo. Så inleds filmen China's van Goghs.

Och byn Dafen i Shenzhen i sydöstra Kina är faktiskt avlägsen. Men Vincent van Gogh är högst närvarande, mer närvarande än man någonsin kunde tro. Där dräller av kopior.

Konstnären Vincent van Goghs självporträtt.
Konstnären Vincent van Goghs självporträtt. Bild: Public Domain vincent van gogh
Konstnären Vincent van Goghs självporträtt.
Konstnären Vincent van Goghs självporträtt. Bild: Public Domain vincent van gogh
Konstnären Vincent van Goghs självporträtt.
Konstnären Vincent van Goghs självporträtt. Bild: Public Domain vincent van gogh

Byn är nämligen ett centrum för konstreproduktioner.

Huang Jiang, en affärsman från Hongkong, startade verksamheten 1989. I början var de 20 målare i byn Dafen. Nu är de över 10 000. Reproduktionerna omsätter 65 miljoner dollar och säljs i hela världen.

En av dem som är aktiv i byn Dafen är Zhao Xiaoyong. Han och hans familj har målat över 100 000 kopior av van Goghs målningar. Han är också en av huvudpersonerna i dokumentären China’s van Goghs, som berättar historien om outröttliga, hängivna Van Gogh målare i Kina.

lunch i ateljé i byn Dafen i Shenzhen i Kina där van Goghs konst kopieras
lunch i ateljé i byn Dafen i Shenzhen i Kina där van Goghs konst kopieras Bild: Cats&Docs Vincent van Gogh,Kopiering,Kina,dokumentärfilmer

I ateljén är det full aktivitet dygnet runt, där de arbetar, äter och sover. De står i parallella rader i en trång och ganska mörk ateljé. Här massproduceras Van Goghs klassiska motiv, solrosor, självporträtt, stjärnor, målade med med van Goghs karaktäristiska penselföring. Hantverket är skickligt, men är det konst?

Här får du en liten inblick i livet i konstnärskollektivet.

Att se China’s van Gogh är som att resa i Kina, man känner den asiatiska storstadspulsen, dofter av både oljefärger och kinesiska, rykande wokgrytor, stämningen i karaokebaren och ett gytter av liv på gatorna. Man kommer nära. Man kommer också nära Zhao Xiaoyong och hans bitterhet över att de var fattiga och att hans mamma tyckte att de inte hade råd med studier. Han satsar allt på att kopiera.

Zhao som kopierar van Gogh visar upp målning i studio i Kina, i Shenzhen
Zhao som kopierar van Gogh visar upp målning i studio i Kina, i Shenzhen Bild: Cats&Docs Vincent van Gogh,Kopiering,Kina,dokumentärfilmer

I 20 år har Zhao Xiaoyong kopierat van Goghs storverk och alltid har han drömt att få se dem på riktigt. Nu skall fyra personer ur konstnärskollektivet åka iväg till Amsterdam. Platsen för deras stora förebild. Resan blir omvälvande. Starka känslor, som på många sett får Zhao att omvärdera sitt jobb. Känner han sig lite lurad? Han visste inte att konsthandlaren hade en souvenirshop och den ekonomiska biten får också honom att haja till.

När han kommer tillbaka från Europa ifrågasätter han sitt arbete och vill måla något eget. Och frågan om vad är konst hänger i luften när Zhao står i ett gathörn och målar ett stilleben och en person kör förbi och ropar: Kan du inte bara ta ett foto?

Jag träffar Marina Catani, direktör för Borgå museum, som har specialiserat sig på Edelfelt och frågor kring konstförfalskning. Hon har sett dokumentären om China's van Goghs.

Närbild av Marina Catani, direktör för Borgå Museum
Närbild av Marina Catani, direktör för Borgå Museum Bild: Lotta Wigelius-Wulff konsthistoriker,marina catani

- Den lyckas fånga den lilla människans arbete, strävan och ambition. Filmen kommer nära det liv de lever och drivs av deras dröm om att komma till Amsterdam och se originalen. De bugar sig med en liten bukett vid van Goghs grav och tänder tre cigaretter som sakta brinner ner i ett stilleben av några äppel. Vackert. Kineserna representerar en annan kultur och ett annat tempo.

- De kopierande kineserna framstår som väldigt mänskliga och man får en stark förståelse för deras strävan att göra sitt bästa och fösöka överleva och hitta en plats i samhället.

I dagens värld finns det ett starkt behov att identifiera sig med starka märken, olika brand. De ska gärna vara synliga och igenkännbara. Av samma orsaker säljer målade kopior. Alla känner igen Vincent van Goghs penseldrag. När han själv levde var han ett original som inte hittade en publik under sin livstid, eftersom han under modernismens början upplevdes som allt för originell. Nu är han ett starkt brand som alla känner igen.

Att kopiera är ju inte i sig ett brott ifall man gör det öppet. Men inflationsrisken är stor, hur många solrosor står man ut med?

Vill vi endast ha lättsmälta, igenkännbara brand?

Överhuvudtaget håller vårt sätt att konsumera bilder på att förändras i grunden. Det kan man se på vårt sätt att se på konst. Det är som om människor inte skulle ha tid att titta. Man vill ha allt genast , helst ett brand, det finns ett logo-tänkande. Många vill ha samma sak, säger Marina Cartani. Vi vill ta för oss enligt våra egna behov, välja själv. Konsumentbeteende håller helt enkelt på att förändras i grunden.

Kopian har en lång historia

- Det finns en lång tradition av att kopiera gamla mästares verk, det var länge en väsentlig del av undervisningen. På 1870-talet kopierades Edelfelt ofta och på utställningar fanns alltid kopior. Finska konstföreningen skaffade målningar till sin samling för att det skulle kopieras. Copyright har inte alltid varit en självklarhet.

- I början på 1900-talet, när Helene Schjerfbeck åkte till Paris fick hon en lång lista på beställningar av konstnärer som man ville ha kopior på, till exempel Hans Holbein, Diego Velasquez, Filippo Lippi, Fra Angelico och Giorgione. Beställningen gjordes av finska staten. Man ville helt enkelt ha de här exemplen representerade i sina samlingar.

- Småningom reagerade bland annat Edelfelt och upprördes över att han blev kopierad. Man efterlyste ett rättskydd, copyriqht med licenser och rättigheter, så att inte vem som helst skulle kunna kopiera hur som helst. Småningom blir upphovsrätten strängare.

- Frågan om original har alltid varit aktuell. Men kopiering är inte nytt och 1900-talet har på många sätt varit imitationernas århundrade. Tänk bara på möbelindustrin, nyrokoko, nybarock, nyklassism osv. Alla vill ju ha och när det blir billigare att producera så kan det bli helt möjligt. Alla skall kunna ha vackra vardagsföremål. Att kopiera är som en del av demokratiseringen i samhället, tillgängligheten ökar.

I bildkonsten återspeglas samma fenomen i en massiv affischproduktion. Originalet kan vara värt en miljon men i pappersform kan du få den för en tia. Alltid smakar det lite fågel.
Men man skall komma ihåg att det finns äkta och oäkta kopior. En äkta kopia har utöver konstnärens signering en markering med kop.för kopia, berättar Marina Catani.

Man har sympati med Zhao Xiaoyong när han studerar en originalmålning av van Gogh och konstaterar att hans kopior har brister, färgerna är inte de samma, trots gott hantverk och 20 års erfarenhet. Han kopierar, han är inte en konstnär. En kopia är en kopia är en kopia är en kopia.


Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje

  • Beyoncé- och rapyoga är den nya trenden

    Katja-Maria Taavitsainen drar Beyoncé och rapyoga.

    Dagens människor har ofta bråttom och skulle behöva komma i kontakt med sina kroppar, säger artisten och danskoreografen Katja-Maria "Katti Meu" Taavitsainen. Hon har skapat en yogaform som kan vara lösningen på de här, nämligen Beyoncé- och rapyoga där populärkultur och österländsk andlighet kombineras.

  • Daniel Craig fortsätter som James Bond

    Blir också skådespelarens sista i rollen som 007.

    Efter månader av spekulationer och rykten bekräftar nu skådespelaren Daniel Craig att han återkommer en sista gång i rollen som den brittiska agenten 007.

  • Föredragsmaraton – 24 timmar live om Finland

    Kom med och upplev Föredragsmaraton!

    Den 8–9 september händer något som aldrig hänt förut: över 60 forskare och experter samlas på Svenska Teatern i Helsingfors för att ge inspirerande kortföredrag om Finland – i hela 24 timmar. Föredragen handlar om allt från babylådan, Mannerheim och mode till torkskåp, krig, slang och snus.

  • Tysk barnfilm ska locka turister till Karleby

    Filmen "Matti und Sami" ska ge staden synlighet.

    I Karleby pågår som bäst inspelningen av den tyska barnfilmen "Matti und Sami". Från stadens håll hoppas man att projektet och den synlighet det ger ska locka turister.

  • Yrsa Grüne: Nyfikenheten har drivit mig

    "Det har alltid varit orden som har varit viktiga."

    Från beatlemania till Belgrad, från Brasilien till Banda Aceh. Utrikesjournalisten och ledarskribenten Yrsa Grüne tar oss i sitt sommarprat på en resa genom såväl arbetslivet som det personliga.

  • Varken havet eller Gud går att tämja

    Rebecka Stråhlman är aktuell med skivan Ut mot ett hav.

    Man kan dra en hel del paralleller mellan Gud och havet, säger Rebecka Stråhlman som är aktuell med en ny skiva. På havet och med Gud känner hon sig fri och trygg.