Hoppa till huvudinnehåll

Regissören Alexandre O. Philippe: "Trump visar det farliga med popkultur"

Alexandre O Philippe har gjort film om Star Wars, en filmserie och fenomen han säger har förändrat popkulturen för alltid.
Alexandre O Philippe har gjort film om Star Wars, en filmserie och fenomen han säger har förändrat popkulturen för alltid. Alexandre O Philippe har gjort film om Star Wars, en filmserie och fenomen han säger har förändrat popkulturen för alltid. Bild: Yle/Tommy Nordlund popkultur

En hel film om den kända duschscenen i Hitchcocks klassiker Psycho, kan det gå? Absolut, tänkte regissören Alexandre O. Philippe - och gjorde en. Nu turnerar han världen runt med ett budskap: lär dig av populärkulturens goda krafter, och känn igen de farliga.

Filmfestivalen Night Visions samlar vänner av skräckfilm och dokumentärer i Helsingfors varje år. Schweiziske filmskaparen Alexandre O. Philippe älskar skräckfilm, men deltog i vårens festival av helt andra orsaker.

Han har ett sällsynt gott öga till populärkulturen. Philippe kallar sig själv till och med ett totalt popkulturfreak. Senast gjorde han filmen 78/52, om duschscenen i klassikern Psycho.

- Jag är en nörd, definitivt. Jag omfamnar popkulturen och har alltid haft ett passionerat förhållande till den. Speciellt de där ögonblicken, som Psycho eller Star Wars, som verkligen har förändrat vårt förhållande till popkultur. Faktiskt har de förändrat vårt samhälle!

Är Kim Jong Un popkultur?

Just därför är det viktigt att fundera på vad filmerna säger om vilka vi är som människor, menar han.

Philippe har i sina föreläsningar försökt avgöra vad som är populärkultur och vad som inte är det. Nordkoreas diktator är inte popkultur i sig, men tillsammans med sin vän, den före detta basketstjärnan Dennis Rodman, blir han det.

Bläckfisken Paul, som lyckades förutspå åtta matcher i rad i fotbolls-VM 2010, är definitivt popkultur.

Star Wars födde nytt fenomen

För Alexandre O. Philippe började kärleken till populärkulturen formas i och med den första Stjärnornas krig-filmen, eller Star Wars.

- Den lade nästan grunden till ett nytt medium. Att se första filmen som ung på biografen år 1977, det var olikt allt annat vi tidigare sett. Det skapade ett mycket närmare förhållande mellan oss barn och filmindustrin, och det tack vare actionfigurerna, säger han.

Plastleksakerna med figurer ur filmen gjorde det möjligt att fortsätta leva i Star Wars-världen, även efter att filmens sluttexter rullat klart.

- Det var en av de briljanta saker skaparen George Lucas gjorde. Eftersom vi var tvungna att vänta tre år mellan varje film så lekte vi med figurerna. På sätt och vis lekte vi i George Lucas sandlåda. Vi bröt oss igenom bioduken och sa att vi ville vara en del av filmen. Star Wars suddade helt enkelt ut gränserna och möjliggjorde att popkulturen blev en del av våra liv.

I fallet med George Lucas, menar Philippe, var den blandningen mellan populärkultur och människors vardag en berikande, häftig upplevelse.

Trump tog makten via popkulturen

Men det finns andra exempel där den schweiziske regissören är betydligt mer tveksam. Det är bara att kasta ett öga mot Washington.

- Du vet, Donald Trump är popkultur, och han har smält samman med det riktiga livet. På sätt och vis har vi slutit cirkeln nu, och det är det skrämmande med hela grejen. Har vi gått för långt med att blanda ihop popkultur och verklighet?

Frågan blir då hur tydlig gränsen mellan popkultur och det verkliga måste vara, om det över huvud taget ska finnas en?

- Jag argumenterar ofta att popkuturen är en positiv sak för den förenar oss. Du kan åka till Sydkorea och dansa Gangnam Style-dansen som Psy gjorde känd och människor där kommer att känna sig förenade med dig. Men när du börjar sudda ut gränserna och väljer någon som inte har en aning om vilket åtagande det är att sitta vid makten, men du väljer honom på grund av hans liv som ikon inom popkulturen, ja då blir det konstigt.

Fallet Trump vs. Hitchcock

Philippe säger att stjärnfaktorn är det avgörande i fallet Donald Trump. Han har i årtionden funnits i folks vardagsrum via tv:n, och har på sätt och vis blivit en del av många amerikaners familjer. Så varför borde de inte välja honom?

- Det går faktiskt att dra en lite konstig parallell till Alfred Hitchcock här. Han var som en obehaglig farbror som berättade skrämmande historier. Han var en del av familjen. Vi lät honom komma in i våra liv. Om någon annan än han hade regisserat Psycho hade den knappast blivit en sådan succé, säger Philippe.

Svaret på frågan om gränsen mellan popkultur och det verkliga blir alltså: gör skillnad på fiktion och verklighet.

- Klart att du kan låta dig inspireras av fiktionen, men det finns områden där det blir farligt att sudda ut gränserna.

Vi lyssnar inte på varandra

Ett problem kan vara att sammanblandningen går snabbt och har hunnit långt. Alexandre Philippe önskar att vi kunde lära oss av popkulturens goda aspekter i stället.

- Vi är nu i en miljö där allt kring sociala frågor och politik har blivit så otroligt polariserande. Du sätter på tv-nyheterna och det är inget annat än bråk. Folk lyssnar inte på varandra längre. Utan konversation kan vi inte komma framåt. Jag skulle vilja leva i en värld där vi kan lyssna på varandra, där vi kan göra oss lustiga över varandra utan att riskera att bli knivhuggna. Jag tycker det är en del av ansvaret i att vara vuxen, säger han.

Philippe tycker ändå att 99 procent av världens människor är goda. Han säger att det är skönt att se stora folkmassor ställa sig upp mot det negativa som en uppdelad värld för med sig.

Popkulturen biter sig i svansen

Populärkulturen då? Kommer den att fortsätta leverera både sammanhållning och popkulturfenomen som får makt i verkligheten?

Högst troligt, menar Philippe.

- Det är en komplex sak, det här med vad popkulturen betyder för oss nu. Det är som att den biter sig själv i svansen. Vi tar in popkulturen i verkligheten, och för att fly en verklighet som skrämmer oss så konsumerar vi ännu mer popkultur.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje