Hoppa till huvudinnehåll

Sjömansfacken vägrar sänka lönerna - strejk en sista utväg

Landsvägsfärjor står i hamnen i Galtby.
Om inte en överenskommelse nås inleds strejken på fredag och landsvägsfärjorna stannar i hamn. Landsvägsfärjor står i hamnen i Galtby. Bild: Yle/ Linus Hoffman färja,Finlands Färjetrafik,landsvägsfärjor

Tvisten som kan leda till strejk inom skärgårdstrafiken handlar enligt Finlands sjömansunion om lönerna för nyanställda på landsvägsfärjorna, som hotar att sänkas rejält om arbetsgivaren Finlands färjetrafik, Finferries, får igenom sina krav.

Enligt sjömansunionens beräkningar kan de nya lönetabellerna som arbetsgivaren har föreslagit betyda lönesänkningar på 20-30 procent för nya anställda.

Fackförbunden redo att godkänna måttliga försämringar

Skeppsbefälsförbundet, Maskinbefälsförbundet och Sjömansunionen är beredda att godkänna måttliga inbesparingar och gradvis genomförda kostnadssänkningar för att nå ett avtal. Men de kan inte godkänna ett avtal där medlemmarnas löner sänks med tiotals procent, skriver fackförbunden i ett gemensamt pressmeddelande.

Fackförbunden har redan gått med på nedskärningar som drabbar personalen på förbindelsebåtarna på grund av konkurrenssituationen. Nu vill arbetsgivaren genomföra liknande nedskärningar på landsvägsfärjorna trots att verksamheten gått med vinst i många år, påpekar fackförbunden.

Åsikterna går också isär gällande övertidsersättningarna på förbindelsebåtarna. Enligt fackförbunden borde övertiden beräknas enligt allmänna avtal men arbetsgivaren vill att övertidsersättningarna ska vara mycket mindre på förbindelsebåtarna än på landsvägsfärjorna och jämfört med konkurrenterna.

Stora vinster och bonusar

Fackförbunden är överraskade över Finferries krav då det statliga bolaget har gått på vinst och har betalat ut stora bonusar till ledningen de senaste åren. Bokslutet för 2015 visade en vinst på 7,6 miljoner euro för Finferries och samma år lyfte vd Mats Rosin en bonus på 56 000 euro.

Fackförbunden förstår inte heller arbetsgivarförbundet Paltas roll i förhandlingarna. På Paltas initiativ inleddes förhandlingarna för ett branschomfattande kollektivavtal. I nuläget har skärgården förbindelsebåtar och landsvägsfärjorna separata avtal. Men nu har Palta dragit sig tillbaka från förhandlingarna och arbetsgivaren representeras enbart av Finlands färjetrafik.

Strejken inleds på fredag

Om parterna inte kan nå en överenskommelse inleds strejken inom skärgårdstrafiken på fredag den 28 april på de frigående landsvägsfärjorna som hör till Finferries samt förbindelsebåtarna som hör till dotterbolaget Skärgårdsrederiet. Strejken berör 170 anställda.

Finferries har inte kunnat nås för en kommentar.