Hoppa till huvudinnehåll

Socialarbetare: Oskäligt lång väntan på utkomststöd

Blanketter
Blanketter Bild: Yle socialbyrå

Sedan FPA tog över ansvaret för utbetalning av det grundläggande utkomststödet vid årsskiftet har handläggningstiderna förlängts. Ett beslut om utkomststöd borde fattas inom sju dagar men FPA har inte klarat av att uppfylla det här.

En klient i Jakobstadsregionen som ansökte om utkomststöd av FPA den 3 april fick pengarna först den 19 april. Det här är ett av många exempel på de långa handläggningstiderna sedan FPA tog över utbetalningen av utkomststöd.

Maria Aho, enhetschef för vuxensocialarbete i Jakobstadsregionen, säger att det är oskäligt länge för en klient att vänta på utkomststöd i över två veckor.

- Om man har ansökt om pengar den 3 april är man antagligen utan pengar redan då. Då är det länge till den 19 april.

Kommunen betalar då FPA-stödet dröjer

Aho säger att det som hänt i dylika fall är att klienterna varit tvungna att ansöka om kompletterande utkomststöd från kommunen för att klara sig i väntan på stödet från FPA. Men då uppstår ett dilemma för kommunen.

- Ska vi betala det också? Inte kompenserar ju FPA oss för det och då får klienterna dubbelt stöd. Våra budgeterade medel skulle ju inte få öka. Då känns det ju som att FPA har misslyckats med sin uppgift.

Förutom kompletterande utkomststöd sköter kommunerna också om utbetalning av förebyggande utkomststöd. Arbetsbördan är stor, säger Maria Aho.

Aho säger att man i Jakobstad har gjort sitt bästa för att hjälpa de klienter som har det svårast ekonomiskt. Man har också uppmanat dem att söka hjälp av församlingen i väntan på stödet från FPA.

Maria Aho, enhetschef för vuxensocialarbetet i Jakobstad.
Maria Aho. Maria Aho, enhetschef för vuxensocialarbetet i Jakobstad. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén socialen,Jakobstad,Österbotten

Klienterna måste planera sin ekonomi

Cecilia Hägg, socialhandledare inom vuxet socialt arbete i Karleby, säger att klienterna har tvingats lära sig ett helt nytt sätt att planera sin ekonomi. Det har varit utmanande för många.

- Speciellt i små kommuner kanske klienterna är vana vid att de ansöker om utkomststöd en dag och så är pengarna på kontot nästa dag. Nu måste de planera ekonomin helt annorlunda. De måste lämna in ansökan då de fortfarande har pengar till mat en vecka framåt. Samtidigt måste de vänta tills de får räkningar innan de kan lämna in ansökan.

"FPA har en mer restriktiv linje"

Maria Aho säger att FPA har en mer restriktiv linje när det gäller utkomststöd än vad många kommuner har haft.

- I små kommuner har man känt de här individerna. De har kanske varit klienter i många år. På FPA är det enklare att vara restriktiv då det är människor man inte känner från tidigare.

Nu hoppas Maria Aho att FPA ska få ordning på sina handläggningstider och att människors livssituation som helhet skulle beaktas.

- Det är i helhetssynen det kanske brustit mest sedan FPA tog över utbetalningen av utkomststödet. Det finns inte utbildade socialarbetare vid FPA.

FPA ska på tisdag berätta hur man tänker kompensera klienterna för de försenade utbetalningarna av utkomststöd och vad man har gjort för att förbättra kundbetjäningen.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten