Hoppa till huvudinnehåll

Finferries backade med sina krav – båda parter säger sig vara nöjda

Färjan Viken i Granvik.
M/S Viken. Färjan Viken i Granvik. Bild: Yle/Fredrik Häggman Viken,m/s viken

Finlands färjetrafik Finferries fick lov att backa i den omtalade färjetrafikstvisten. Både Finferries och fackförbunden säger sig ändå vara nöjda med kompromissen.

Skeppsbefälsförbundet, Maskinbefälsförbundet och Sjömansunionen vägrade att gå med på de förändringar i lönevillkoren som Finferries ville ha.

Rederiet försökte förhandla sig till sänkningar i ingångslönerna på upp till 20-30 procent. Fackförbunden har uttryckt överraskning över Finferries krav då det statliga bolaget har gått på vinst och betalat ut stora bonusar de senaste åren.

Förhandlingarna avslutades under natten till torsdagen. Sjömansunionens ordförande Simo Zitting berättar att förhandlingarna inte ledde till några större förändringar för någondera parten.

- Vi kommer att fortsätta med våra gamla kollektivavtal med några mindre ändringar, men inga av de ändringar som rederiet ville ha.

Förändringarna positiva för arbetstagarna

Vilka förändringar är det som kommer att förverkligas?

- Det är små förändringar och såna som gynnar arbetstagarna. Det gäller främst förbindelsebåtarna, övertiden kommer att räknas på ett nytt sätt och små förändringar i lönevillkoren görs. Man kan alltså säga att rederiet gick helt med på våra villkor.

Hur lyckades ni få dem att göra det?

- Det är en svår fråga, ni måste fråga dem varför de gick med på våra förslag.

Hur känns det?

- Naturligtvis är vi glada att vi kan fortsätta med samma avtal och att våra villkor inte försämras.

Utgångspunkten ett gemensamt avtal för alla fartyg och anställda

Förhandlingarna har pågått i närmare ett och ett halvt år, med utgångspunkt i att rederiet ville ha ett gemensamt avtal för alla anställda och såväl förbindelsebåtar som landsvägsfärjor. Till en början var också fackförbunden med på den idén.

- Vi var nära att förhandla fram ett nytt avtal men eftersom rederiet ville försämra lönevillkoren kunde vi inte komma till en sådan lösning där ett gemensamt avtal kunde förverkligas. Vi tänkte då att det är bättre att vi fortsätter med de gamla avtalen och det är det vi nu har jobbat för, berättar Zitting.

Finferries vd Mats Rosin: det var det bästa alternativet

Finferries vd Mats Rosin tonar ner bilden av förhandlingsresultatet som en vinst för fackförbunden. Han menar att man på rederiet var eniga om att det här var en bra lösning.

- Tiden blev för knapp på slutrakan. Eftersom det fanns ett strejkhot så tyckte vi att det var absolut bäst så här, då en strejk skulle ha drabbat skärgården mycket hårt. Resultatet är precis enligt konkurrenskraftsavtalet med noll förhöjningar första året och små justeringar enligt den allmänna linjen andra året.

Sjömansförbundets ordförande Simo Zitting säger ändå att de ändringar som gjorts är positiva för arbetstagarna. Varför gick ni med på det, med tanke på att ni ville ha lönesänkningar?

- När det gäller de påstådda lönesänkningarna har varje medalj definitivt två sidor. Vi har inte gett ut något om förhandlingarna under resans gång. Som sagt följer förändringarna konkurrenskraftsavtalet och det är ju bra om arbetstagarna också anser att det är positivt.

Rosin menar att förhandlingarna om ett gemensamt avtal har förlöpt utan större friktion.

Kan diskussioner om ett gemensamt avtal tas upp i framtiden?

- Jag skulle uttrycka det som så att vi visionerar om att det vore en bra lösning. Ännu har vi inte pratat med facken efter natten, men de har inte signalerat att det inte skulle vara möjligt i framtiden, berättar Rosin.

Artikeln uppdaterad med Mats Rosins kommentarer 13.14

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland