Hoppa till huvudinnehåll

Per Gessles sorg hörs på nya skivan

Per Gessle fotograferad framför gammal amerikansk bil.
Per Gessle har mött sorgen i privatlivet och det hörs på nya skivan. Per Gessle fotograferad framför gammal amerikansk bil. Bild: Anton Corbijin Per Gessle

För ett år sedan blev det klart att Marie Fredrikssons långvariga sjukdom satte stopp för den planerade världsturnén med Roxette. Det betydde att Per Gessles kalender plötsligt gapade tom och att dra ut på en turné med Gyllene Tider kändes inte rätt just då. Istället började Gessle fundera på att göra något som skulle bryta mot det han gjort tidigare.

Jag träffade Per Gessle i mars (2017) i Stockholm för att göra en längre intervju om hans karriär. Serien sänds i Yle Vega från och med midsommar. Men vi pratade också om den nya skivan som utkommer på fredagen (28.4) och som jag hade fått en möjlighet att bekanta mig med före intervjun.

Jag märkte att han var pratglad och ivrig att få diskutera det projekt som jag vill påstå att är det mest personliga han har gjort under hela sin karriär.

Fusion mellan Halmstad och Nashville

Det är lätt att prata musik med Per Gessle. Han är själv som ett levande poplexikon och kan känner till det mesta som har gjorts då det gäller den genrén allt från 60-talet framåt.

Han är den som hittade det hemliga receptet på hitlåtar. Med Roxette hade han och Marie Fredriksson hela fyra första placeringar i USA och med Gyllene Tider har han gjort en massa odödliga sommarklassiker.

Den nya skivan har blivit något helt annat. Gessle hade sett en dokumentärfilm om Nick Cave då han gjorde en skiva i en studio i Frankrike. Det gav inspiration till att bryta mönstret att spela in i Sverige och efter en del sökande så dök countrymusikens Mekka, Nashville, plötsligt upp.

Det är inte första gången som en artist söker sig till den staden för att hitta ett nytt sound i sin musik. Elvis Costello testade det här redan 1981 och resultatet blev det lyckade albumet Almost blue.

- Jag åkte till Nashville för att göra en akustiskt baserad platta, det var min ambition, och att använda lokala musiker där det behövdes. Det gjorde att det blev en härlig fusion mellan Halmstad och Nashville, berättar Gessle.

Men trots 80 miljoner sålda album så var det inga limousiner eller lyxhotell som gällde för Gessle och hans vapendragare Christoffer Lundquist, Anders Herrlin och Clarence Öfwerman som har varit involverade i de flesta produktioner som Gessle har gjort.

De hyrde ett hus som de hittade på webben och som låg nära studion.

Texterna först

Per Gessle var 19 år då hans pappa dog och hans mamma gick bort för tre och ett halvt år sedan. Våren 2014 dog hans storebror och strax innan resan till Nashville hösten 2016 gick hans stora syster också bort. Hur mycket påverkade sorgerna i privatlivet innehållet på skivan?

- Det är ju en väldigt textfokuserad skiva och vi bestämde tidigt att det skall bli en jätteliten produktion. Vi ville att varje instrument skall höras. Det ska låta varmt och gott och det skulle inte bli hitsad (hitbaserad red.anm.) musik utan mer organisk utan att för den skull låta gammalmodig.

- Vi ville inte ha en stor produktion och då blir texterna väldigt viktiga eftersom de ligger på ytan hela tiden. Det här är ju en skiva som jag absolut inte kunde ha skrivit för 15 år sedan så det är klart att det som har hänt mig under de senaste åren präglade innehållet.


Här finns ingenting
Här finns just ingenting att hitta på
Men kom om sommaren
Då har jag en plats dit vi kan gå
― Öppningsspåret Min plats

Dansband har förstört countryn

Första singeln från albumet är Småstadsprat som Gessle gör som duett tillsammans med Lars Winnerbäck. Min egen favorit på skivan är öppningsspåret Min plats som säkert för tankarna för många till ungdomens härliga somrar i en småstad. Musikaliskt kunde anslaget inte vara bättre.

Det finns ett vemod som blir förstärkt då steel-gitarren och violinen kommer med. Och de som är ute efter slagkraftiga Gessle-refränger har inte så mycket att hämta. Däremot är det en skiva som växer för varje gång och Per Gessle visar att han kan också kan vara både djup och personlig som i låten Allt gick så fort.

Och det är väl därför som just Nashville och den inramning som de typiska countryinstrumenten ger känns helt rätt. Men det är absolut inte en coutryskiva utan en akustiskt baserad Per Gessle-skiva med influenser från både pop, country och till och med en del av den svenska vistraditionen.

I den svenska musikvärlden finns det ju också en stil som i en del fall låter som country. Den svenska dansbandsmusiken kan ibland ligga nära Nashville.
Och trots att hans fru Åsa gillar svensk dansbandsmusik så är det inget för Per Gessle.

- Jag tycker ju att countrymusiken har blivit lite fördärvad av dansbanden i Sverige för det är ju lite samma art men det blir ju så himla mjäkigt så jag har aldrig varit inne i den världen.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje