Hoppa till huvudinnehåll

Konsumenterna har inte varit så här nöjda på länge

Två personer som håller i shoppingkassar under Black Friday.
Två personer som håller i shoppingkassar under Black Friday. Bild: EPA/ Erik S. Lesser shopping,konsumtion,Black Friday,köpcentra,shoppingturism

Nu tror konsumenterna på bättre tider, uppger Statstikcentralen.

Drygt hälften av konsumenterna tror att Finlands ekonomi förbättras under de närmaste tolv månaderna. Tio procent tror att den försämras.

Så här positiv har finländarnas uppfattning av landets ekonomi inte varit sedan 2010. Tron på minskad arbetslöshet är också den starkaste på tio år.

Den egna ekonomin ses inte som lika lysande

Konsumenternas förväntningar i fråga om hur ekonomin och arbetslösheten utvecklas i Finland steg något i april, men samtidigt försvagades utsikterna för deras egen ekonomi och egna möjligheter att spara pengar.

Bara 28 procent av konsumenterna trodde att deras egen ekonomi förbättras. Förtroendeindikatorn för april var 21,5 då den var 22,9 i mars.

Jämfört med ett år tidigare har tilltron till ekonomin skjutit i höjden. I april i fjol låg förtroendeindikatorn på 9,8 och långtidsmedeltalet är 11,9.

Positiva förväntningar också i näringslivet

Samtidigt rapporterar Företagarna i Finland att också näringslivets tro på framtiden har förstärkts i en positiv riktning.

Förtroendet var stabilt eller på väg upp i alla huvudbranscher utom inom detaljhandeln.

Utsikterna var speciellt positiva i tjänstesektorn där försäljningen har ökat i snabb takt.

FNB