Hoppa till huvudinnehåll

Gustav Djupsjöbacka tar avsked av en era

Gustav Djupsjöbacka
Gustav Djupsjöbacka Gustav Djupsjöbacka Bild: Yle / Leif Nystén gustav djupsjöbacka

Gustav Djupsjöbacka tar avsked från sig position som lektor i liedinterpretation vid Sibelius-Akademin.

Som ung pianist för över fyra årtionden sedan kom Djupsjöbacka i kontakt med sångmusiken, vilket gav mersmak. Trots att han i första hand studerade för att bli konsertpianist blev sångmusiken hans livsverk. Efter avslutade studier fick han jobbet som pianist vid Radions symfoniorkester vid sidan av undervisningsjobb vid Helsingfors konservatorium. Då den legendariske ackompanjatören Pentti Koskimies pensionerades år 1988 sökte Djupsjöbacka jobbet som han har skött sedan dess, med avbrott för rektorsjobbet under åren 2004-2012.

Nydanande och experimentlysten

Sin debutkonsert gav Djupsjöbacka år 1978, med ett för tiden lite ovanligt program. Han bjöd in den svenska sopranen Ingrid Haking och ville göra ett experimentellt program, vilket inte direkt kunde godkännas av högskolan utan prövning. Den egentliga debuten skedde redan tre år tidigare som ackompanjatör vid sopranen Rita Bergmans debutkonsert år 1975.

Perspektivet av drygt fyra decennier visar klart hur musiklivet och samhället har förändrats, menar Gustav Djupsjöbacka. Volymen av konsert- och annat utbud har ökat flerfallt. Antalet musiker på marknaden har mångdubblats. Symfoniorkestrar, opera, mindre ensembler - alla tävlar om publikens gunst.

- Recitalkulturen är ändå i någon form av kris, det finns för många forum och publikunderlaget sviktar på många håll, säger Djupsjöbacka. Kulturen har blivit mera finfördelad. Tack vare de nya medierna finns det möjlighet att göra i små sammanhang för mindre kretsar och på sätt och vis har recitalformen återgått till sitt urpsrungliga syfte som en konsert i ett mindre sammanhang.

- Vad gäller liedkonsten så har jag försökt förnya och luckra upp den, med sceniska inslag och nya impulser, berättar Djupsjöbacka.

Kulturpolitik i förändring

Idag är det berättigat att alla blommor ska få blomma. Hierarkin vad gäller det offentliga stödet har också förändrats under Gustav Djupsjöbackas tid som aktiv musiker och organisatör. I dag är det legitimt att till exempel bedriva musikforskning i alla fenomen. För att använda ett förenklat exempel, Abba är lika värdefullt som Mozart. Vyerna har vidgats.

Kulturpolitikens ansvar är att fatta beslut om vad som ska stödjas. Under Gustav Djupsjöbackas tid som rektor för Sibelius-Akademin var folk missnöjda eftersom man ansåg att han inte försvarade bastionerna tillräckligt starkt. Men man måste anpassa sig till den föränderliga världen.

- Man måste vara ständigt beredd att ifrågasätta de givna fördelningarna av stöd och resurser så att musiklivet hålls så mångsidigt som möjligt, menar Djupsjöbacka. De sociala medierna har blivit viktiga marknadsföringsmedel och gör att det idag är mycket lättare att saluföra små tillställningar, man behöver inte en enorm budget för att nå sin målgrupp.

Tar avsked med konsert i Musikhuset

Fredag 28.4 ger Djupsjöbacka en avskedskonsert i Musikhuset. Konserten är en regelrätt liedrecital med favoriter genom årens lopp. Djupsjöbacka är i sitt eget element där han upplever att han har något att ge.

- Den åttaåriga rektorsperioden var en bra period, men ett totalt avbräck från det konstnärliga arbetet, menar Djupsjöbacka.

Första delen i konserten är Schumanns Dichterliebe, som framförs av Kristian Lindroos. Djupsöbackas karriär inleddes de facto just med Dichterliebe i samarbete med Jorma Hynninen, som tog sin an den unge pianisten Djupsjöbacka. Efter pausen blir det sång på franska av Francis Poulenc, som representerar Djupsjöbackas intresse för fransk musik. Sångcykeln framförs av den lovande barytonen Henri Tikkanen.

Som avslutning framför Monica Groop Haugtussa av Grieg. Sibelius är en av de komponister som står Djupsöbackas hjärta närmast, men så här i jubileumsårets efterdyningar fick det räcka för en tid.

- Jag tycker att spiraltanken är givande, att återkomma med jämna mellanrum till bekanta stycken, men att på ett lite annorlunda sätt berika uttrycket, och att hitta nya infallsvinklar och betoningar - det tar aldrig slut.

Uppdragen fortsätter

Att gå i pension innebär inte att verksamheten upphör. Undervisningen fortsätter, med mästerkurser på olika håll i världen, men också som timlärare på Sibelius-Akademin. Nästa offentliga uppträdande blir i augusti på Pellinge Musikfestival, där Monica Groop är konstnärlig ledare.

Gustav Djupsjöbackas avskedskonsert "Die alten bösen Lieder" sänds i Yle Radio 1 fredag 28.4 kl.19.03 och finns på Arenan i 30 dagar.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje