Hoppa till huvudinnehåll

HS: Så här lyckades VR hålla tidtabellerna i Västnyland 2016

Två IC-tåg på Karis järnvägsstation.
Helsingin Sanomat har gjort en omfattande granskning av tågtrafiken i fjol i Finland. Det kan kräva inloggning för att läsa Helsingin Sanomats artikel. Två IC-tåg på Karis järnvägsstation. Bild: Yle/Petra Thilman ic-tåg

Rälsbussarna som kör från Hangö till Karis var i medeltal bara lite försenade i fjol medan rälsbussen från Karis till Hangö samt tågen på kustbanan var mer sena. Det visar tidningen Helsingin Sanomats granskning av tågtrafiken i fjol.

Helsingin Sanomat har granskat Trafikverkets öppna data om tågtrafiken.

Tidningen har granskat 350 000 turer körda inom både när- och fjärrtrafiken i under 2016.

TågsträckaFörseningar i medeltal år 2016Antal turer som finns med i granskningen
Helsingfors-Åbo3 minuter och 4 sekunder 3 643
Åbo-Helsingfors2 minuter och 39 sekunder 3 549
Hangö-Karis0 minuter och 20 sekunder2 415
Karis-Hangö1 minut och 41 sekunder 2 419

I granskningen såg Helsingin Sanomat också på enskilda stationer och hur stora förseningarna i medeltal var på de olika stationerna.

StationFörseningar i medeltal år 2016Antal ankomster och avgångar i granskningen
Karis (fjärrtåg) 1 minut och 56 sekunder21 625
Karis (närtåg, de sista Y-tågen)0 minuter och 39 sekunder851
Ekenäs1 minut och 24 sekunder9 649
Hangö0 minuter och 55 sekunder4 819
Sjundeå (närtåg) 0 minuter och 57 sekunder 3 623

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland