Hoppa till huvudinnehåll

Kyrkodagarna spetsar sin reklam med lättklätt

Kyrkokors
En traditionellare symbol för det kyrkliga. Kyrkokors Bild: Yle/Rolf Granqvist kors,kyrkokors

Kyrkodagarna i Åbo ordnas i maj. Arrangörerna har använt sig av en lättklädd modell för att väcka diskussion, skriver Kyrkpressen.

Reklamkampanjen syns i gatubilden och på bussar i Åbo. Förutom underkläder visar kampanjen bilder på kreditkort och är riktad till dem som annars inte är aktiva i församlingslivet.

Enligt Kyrkpressen har speciellt underklädesbilderna försedda med texten ”Make him love you” (få honom att älska dig) väckt diskussion på sociala medier. Ovanpå reklamfotot finns en kommentar från ”Jezuz” som skriver att ”du är bra som du är”.

Tidningen har talat med Salla Peltonen, kommunikationsansvarig på Kirkkopalvelut som är en nationell organisation för församlingarna och kristna aktörer. Hon säger att syftet är att utmana reklamens budskap. Annonskampanjen bygger på påhittade reklamer av den typ som vi hela tiden möter. Som kommentar till dessa reklamer har taggen ”Jezuz” skrivit hur han ser på saken. Det är en modig kampanj som vill väcka diskussion, säger hon.

"En alldeles vanlig bild som vi möter hela tiden"

Enligt Peltonen hade det naturligtvis varit möjligt att välja en annan bild för att föra ut budskapet, men att den kanske inte hade väckt uppmärksamhet på samma sätt.

- Det här är ändå en alldeles vanlig bild som vi hela tiden möter i reklamen. Varför ska vi censurera det som ändå redan är närvarande i barns och ungas vardag, säger hon till Kyrkpressen.

Enligt Salla Peltonen har ledningsgruppen för Kyrkodagarna aktivt varit med i utformningen av reklamkampanjen.

Kyrkpressen: Kyrkodagarnas reklam väcker diskussion

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland