Hoppa till huvudinnehåll

Så målar du giftfärg på båtbottnen

Ole Sandman med målarpensel i handen i hamnen med segelbåtar
Ole Sandman instruerar hur man fixar båtbottnen innan sjösättning Ole Sandman med målarpensel i handen i hamnen med segelbåtar Bild: Svenska Yle / Lasse Grönroos båtar,sjöfart

Varje vår skurar och målar båtfolket sina båtar när sjösättningen närmar sig. För den inte helt invigde är det många saker man måste komma ihåg. Förutom att minnas var man lade startnyckeln, brandsläckaren, kartplottern, sittdynorna och ankaret på hösten så borde båtbottnen också målas med giftfärg.

Det kan väl inte vara så svårt, eller?

Ole Sandman är veteran i båtbranschen med 50 års erfarenhet av att hantera båtar av olika slag. Han har gjort det mesta inom branschen och lite till. Byggt båtar, reparerat motorer, ansvarat för motorförsäljning i Finland och han sysslar ännu med försäljning av specialdelar till båtbyggerier.

Sandman ska hjälpa oss på traven med målandet av båtbottnen.

Sandman säger att det finns ett enormt utbud på båtfärger och så kallade primers och det gäller att välja rätt färg för rätt sorts båt. I värsta fall kan man förstöra sin båt om man inte vet vad man håller på med.

- Drar du giftfärg som innehåller koppar som är avsedd för en glasfiberbåt på din aluminiumbåt, så uppstår korrosion och till sist blir det hål i bottnen.

Giftfärgen håller snäckorna borta

Men varför är det då viktigt att måla giftfärg på bottnen? Sandman säger att snäckorna är ett stort problem. Snäckorna som fastnar på bottnen, propellern och i drevet gör att båtens hastighet sjunker drastiskt och därmed ökar också bensinförbrukningen. Framförallt på mindre båtar.

Det påverkar både miljön, båten och din plånbok.

Den här gången ska vi måla en dryga sex meter lång inhemsk glasfiberbåt. Båten har målats med giftfärg tidigare så vi slipper göra alla de procedurer som en splitterny båt kräver första gången.

Vi möter upp i en båtaffär där försäljaren Christoffer Tigerstedt konstarerar att man först och främst ska ta en titt på termometern innan man börjar måla. Det borde vara plus fem grader eller varmare innan man målar, annars fastnar inte färgen ordentligt. Och på morgonen kan ju båtens skrov vara kallare än senare på dagen när solen värmt lite.

Du vill inte ha giftfärg i ögat

Först och främst behövs det skyddsutrustning. Det är giftiga och frätande ämnen vi hanterar och därför är det bra att åtminstone ha en overall och handskar.

Skyddsglasögon är också bra att ha. Du vill inte ha de här färgerna i ögat. Och som bekant är frätande ämnen inte bra för dina nya fina byxor heller.

Tvätta, putsa, sandpappra, slipa

Innan man börjar måla måste båten tvättas. Efter det bör den torka och de olika lagren av färger ska få torka i x antal timmar enligt anvisningarna på burken.

- Så räkna inte med att du får allt jobb gjort på en dag. Reservera några turer ner till hamnen om du vill göra det ordentligt, menar Sandman.

När båten är putsad med en trasa och/eller rotborste och den torkat, ska man skrapa ytan en aning med sandpapper så att ytan inte är för hal. På de ställen där den gamla färgen flagnat av skrapar man med en skrapa och sandpapprar.

Ifall man vill dra bort all gammal färg och lägga ny grundfärg (primer) på bottnen så använder man en slipmaskin eller grövre skrapa som skalar bort alla de gamla lagren av färg. Med fyra-fem års mellanrum är det bra att dra bort all gammal färg.

Vad är en "degreaser"?

Av burkarna man köpt i affären öppnar man först degreasern som är ett frätande ämne som tar bort fett och damm efter sandpapprandet.

När jag häller degreaser på en ren trasa och lätt drar den över båtens gamla färg så lossnar det ett klottigt blått lager av gammal färg på trasan. Man ser märkbart hur båtens färg blir mörkare när degreasern sveper bort fett och gammal färg.

När man putsat och dragit degreaser på bottnen drar man tejp längs med vattenlinjen på båten. Annars blir det ojämt och fult när båten målas. Använd t.ex. vanlig målartejp och se till att den är tillräckligt bred.

Giftfärger för båtbotten samt utrustning på bakdäck till en TG-5900
Räkna med några varv till hamnen när du målar bottnen Giftfärger för båtbotten samt utrustning på bakdäck till en TG-5900 Bild: Svenska Yle / Lasse Grönroos målfärger,båtar,sjöfart,miljö

Primern skyddar

Nästa steg är att blanda ihop primern som kommer i två skilda burkar och som ska blandas ihop i rätt proportion. Läs på burken eller fråga i butiken.

- Primern skyddar glasfiberskrov under vattenlinjen för att förebygga plastpest (osmosis). Den ger ett effektivt skydd mot vatteninträngning i laminatet samtidigt som primern ger en bättre vidhäftning för bottenfärgen, förklarar Sandman.

Allt beror ju på hurdant skick båten är i men ifall det är stora områden som flagat och behöver målas så kan man behöva dra 2-3 lager primer på bottnen och sedan också flera lager giftfärg.

De vise tvista om man ska dra vått på vått eller vått på torrt, säger Sandman.

Giftfärgerna är inte lika effektiva som förr

Ole Sandman påpekar att man ska hålla i minnet att giftfärger inte är de samma som för 15-20 år sedan. Förr i världen fick man dumpa hurdana gifter som helst i havet men reglementen skärps hela tiden, tack och lov, så den giftfärg du köper idag är inte lika effektiv och håller med andra ord inte lika länge som förr i världen.

Därför är det extra viktigt att inte slarva med putsandet och primern före.

- Du väljer vilken kulör du vill ha på giftfärgen och så drar du den på bottnen med en rullsats eller med en vanlig pensel. Lika så bra att köpa ett set billiga penslar som sedan kastas i soporna när du är klar. När du målat klart ser du om det finns behov av att låta färgen torka och sedan dra fler lager på.

När man målat klart ska man ta bort tejpen innan färgen torkar. Annars fastnar den och är svår att få bort.

"Fråga hellre en yngre försäljare"

Miljöaspekterna blir hela tiden viktigare.

På båtklubben där vi målar båten brukar man på hösten då man lyfter upp båtarna tvätta bottnen med en tryckspruta med vatten. Det här är redan förbjudet i Sverige, berättar Sandman.

- Vår västra granne har kommit mycket längre än vi när det gäller båtar och miljöskydd.

Det kommer också mer gröna alternativ med färger. Sandman ger tipset att det lönar sig att fråga en yngre försäljare för de är ofta mer miljömedvetna än äldre försäljare i båtaffärerna.

Reglerna kommer att skärpas också hos oss och då måste båten efter lyft direkt föras till en angiven tvättplats där vattnet med gifter från bottnen tas tillvara så det inte bara rinner ner i marken. Smutsvattnet forslas sedan bort till en station för problemavfall.

Ultraljud ett alternativ

Alternativet är en mobil enhet med en tryckspruta inne i en borste där bara 2-3% av vattnet hamnar på marken. Resten sugs direkt tillbaka in i slangen och filtreras och smutsen och giften hamnar inte i naturen.

Men det finns också ett alternativ till giftfärg, nämligen ultraljud. Investerar man cirka 1500€ på ett ultraljudssystem i båten så fastnar inte snäckorna på bottnen.

Att år ut och år in måla bottnen med färger kostar i längden tusentals euro för en standardbåt så det kan vara en inbesparing att direkt satsa på ett ultraljudssystem i båten.

Att ha båt kostar

Alla som äger en båt vet att det inte är någon billig “hobby”. I det här fallet med en 6 meters TG av glasfiber får man punga ut med cirka 150€ för degreaser, primer, giftfärg, sandpapper, penslar m.m.

Burken med giftfärg kostar nästan 50€ och försäljaren anser att det behövs två burkar för båten. När plånboken säger “stop!” så blev det i det här fallet en burk färg och en 13€ burk thinner att späda ut färgen med.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Porträtt av Elin Skagersten-Ström, programledare för det finlandssvenska tv-magasinet Strömsö.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Nicke Aldén sitter på farstun framför ett rött hus och ler mot kameran.

    Nicke Aldén

    Programledare

    Programledare för Strömsö och Egenland. Kontakt: niklas.alden@yle.fi

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • En kvinna i en blå skjota sitter på ett trappsteg och ler mot kameran. Grönskande träd i bakgrunden.

    Lena Gillberg

    Trädgårdsexpert
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

Nyligen publicerat - Strömsö