Hoppa till huvudinnehåll

Stadscyklarna fick flygande start i år igen

En lång rad av stadens gula lånecyklar i en ställning vid Senatstorget.
Stadens lånecyklar vid Senatstorget i Helsingfors. En lång rad av stadens gula lånecyklar i en ställning vid Senatstorget. Bild: Marianne Sundholm / Yle lånecyklar,Helsingfors,Senatstorget,citycyklar

2 600 resor gjordes med stadscyklarna den första dagen de var i bruk i år, trots att alla 1500 cyklar inte ens hade placerats ut. En del stationer gapar tomma och några kunder har upplevt registreringsproblem.

Det var ett kärt återseende mellan Helsingforsborna och de gula lånecyklarna i tisdags, om man får tro statistiken.

Det tog hela dagen att placera ut de 1500 cyklarna i sina stationer, och ändå hann det göras 2 600 resor med dem under den första dagen den andra maj.

Cyklarna är tre gånger fler i år än förra året, och området de kan användas på har utvidgats till bland annat Drumsö, Munksnäs, Böle, Kottby och Arabia. Dessutom finns 100 cyklar i Mattby och Olars i Esbo.

Tarja Jääskeläinen på Helsingforsregionens trafik HRT är nöjd över den flygande starten.

- Den första veckan kan förstås se annorlunda ut än de följande. Men vi samlar data från första veckan nu och kan berätta mera nästa vecka.

En del stationer gapar tomma

Redan nu märks precis som i fjol att en del stationer är populärare än andra. Under morgonen fylls de cykelstationer som ligger invid tågstationer och andra större knutpunkter för kollektivtrafiken, för att sedan tömmas på cyklar till kvällen.

Karta som visar var det finns lediga stadscyklar. Skärmdump från kaupunkifillarit.fi.
Skärmdumpen från kaupunkifillarit.fi visar att det torsdag morgon var många stationer som var tomma på cyklar. Karta som visar var det finns lediga stadscyklar. Skärmdump från kaupunkifillarit.fi. Bild: Yle / kaupunkifillarit.fi lånecyklar,stadscyklar

- Det märkte vi redan i fjol i vår enkät, där omkring hälften av användarna svarade att de kombinerar stadscykeln med annan kollektivtrafik. Och det är ju precis så de är tänkta att användas, säger Jääskeläinen.

För att jämna ut placeringen av lånecyklarna kör fyra bilar i Helsingfors och en i Esbo omkring både dag och natt för att föra cyklar från överfulla cykelstationer till de som står tomma.

Stadscykelstation utan en enda cykel, i Kottby i Helsingfors.
Tom cykelstation i Kottby. Stadscykelstation utan en enda cykel, i Kottby i Helsingfors. Bild: Marianne Sundholm / Yle lånecyklar,Kottby,Helsingfors,citycyklar

Också längs med stora gator som Mannerheimvägen och Tavastvägen är det ont om cyklar i cykelstationerna, och det samma gäller cykelstationen vid Helsingfors universitet. Det går lätt att kolla var det finns cyklar via HRT:s reseplanerare på reittiopas.fi, och via kaupunkifillarit.fi som använder HRT:s cykeldata.

Det går bra att lämna tillbaka cykeln på en station även om det inte finns lediga platser för den - det finns skilda instruktioner för hur man låser och lämnar tillbaka cykeln om stationen är full.

Problem med registreringen i vissa webbläsare

En del kunder har uppgett att de haft problem med betalningen eller registreringen på stadscyklarnas webbplats. Jääskeläinen uppger att det främst varit problem med att webbläsaren Internet Explorer varit långsam, men att de flesta registreringar har löpt utan problem.

Läs mera:

Stadscyklarna är här – så fungerar de

Stadscyklarna är här. Efter en titt på den här videon vet du exakt hur de ska användas.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen