Hoppa till huvudinnehåll

Företagare i Mattby: "Västmetrobolaget tänker inte på någon annan"

Köpmannen Toni Pokela i sin färdigt inredda mataffär med tomma hyllor.
Köpmannen Toni Pokela har haft butiken färdig i ett år redan, i väntan på de 30 000 metropassagerare som ska stiga på och av metron i Mattby varje dygn. Köpmannen Toni Pokela i sin färdigt inredda mataffär med tomma hyllor. Bild: Marianne Sundholm / Yle Västmetron,Mattby,Iso Omena,toni pokela

Köpmannen Toni Pokela väntar på att fylla sin färdigt inredda affär med varor och med kunder - alltså västmetropassagerare. Han är minst sagt trött på västmetrostyrelsen och på att få sina västmetronyheter från medierna precis som alla andra.

- Jag är inte förvånad, men jag är besviken, säger studerande Oskari Kilpi i Mattby.

Han och hans familj har flyttat till Mattby just med tanke på att västmetron snart ska gå här.

I det här skedet blir jag förvånad först då om västmetron verkligen börjar gå.― Oskari Kilpi, Mattbybo

- I det här skedet blir jag förvånad först då om västmetron verkligen börjar gå, säger Kilpi.

Buss 143 stannar vid Västerledens hållplats vid Iso Omena.
Det är bussen som gäller för Mattbyborna, fram till åtminstone september. Buss 143 stannar vid Västerledens hållplats vid Iso Omena. Bild: Marianne Sundholm / Yle Västmetron,Mattby,Iso Omena,bussar,Västerleden

- Ingen är förvånad längre, säger pensionär Anja Hatakka.

- Vi får se om den ens öppnar i september. Hoppas.

I köpcentret väntar tomma lokaler

I köpcentret Iso Omenas splitternya buss- och metroterminal väntar färdiga men tomma kiosker, kaféer och affärer. Köpman Toni Pokela står i sin K-affär, där hyllorna och take-away disken står klara och väntar på både varor, personal och kunder.

Den tomma buss- och metroterminalen i Mattby, med tomma affärs- och kafélokaler.
I buss- och metroterminalen väntar färdiga affärs- och kafélokaler. Den tomma buss- och metroterminalen i Mattby, med tomma affärs- och kafélokaler. Bild: Marianne Sundholm / Yle Västmetron,Mattby,Iso Omena,bussterminal

- Västmetron kommer att innebära 4-5 miljoner fler kunder per år, berättar Pokela.

Men i fredags kom ännu ett besked om försening för västmetron. Han är verkligen trött på att vänta och hans kritik mot västmetrobolagets styrelse är inte nådig.

De tänker inte på de ekonomiska effekterna det här har för alla andra.― Köpman Toni Pokela om västmetrobolaget

- Styrelsen verkar vara helt ute. Det hela är väldigt dåligt skött, och de tänker inte på de ekonomiska effekterna det här har för alla andra.

Skylt med stort M i den nya och ännu oanvända metroterminalen i Mattby.
Skyltar med löfte om metron finns på flera ställen i köpcentret Iso Omena i Mattby. Skylt med stort M i den nya och ännu oanvända metroterminalen i Mattby. Bild: Marianne Sundholm / Yle Västmetron,Mattby,Iso Omena

Han är också upprörd över hur dåligt informationen löper från västmetrobolagets håll.

- Jag får information om västmetron från medierna som precis alla andra.

Läs mera:

Västmetron startar tidigast i september - starten skjuts upp igen

Västmetron kommer inte att köra i gång i augusti, vilket har varit målet. Västmetrobolagets styrelse uppgav på fredagen att starten sker tidigast i september.