Hoppa till huvudinnehåll

Uteserveringar tar över parkeringsplatser i Helsingfors

Uteservering inredd på två parkeringsplatser längs Lilla Robertsgatan.
Parkletprojektet går ut på att företagare i Helsingfors centrum kan hyra parkeringsplatserna utanför sina lokaler och använda dem för sin affärsverksamhet. De flesta parkletrutorna har blivit uteserveringar. Uteservering inredd på två parkeringsplatser längs Lilla Robertsgatan. Bild: Marianne Sundholm / Yle Parklet,Helsingfors,uteservering,lilla robertsgatan

Försöket med att omvandla gatuparkering till restaurang- och affärsutrymmen fortsätter den här sommaren i större skala i Helsingfors.

I fjol var det tre restauranger i Helsingfors som hakade på försöket, i år är de betydligt fler. Nio stycken restauranger och kaféer har redan gjort upp hyreskontrakt om parkeringsplatserna på gatan utanför sina lokaler, och fem till har inlett förhandlingar med byggnadskontoret. Ansökningar kan lämnas in hela sommaren, berättar byggnadskontoret.

Karta på var Parklet-uteserveringarna finns för tillfället i Helsingfors. De flesta finns i innerstaden.
Parklet-kontrakt har gjorts med nio restauranger hittills i år. Karta på var Parklet-uteserveringarna finns för tillfället i Helsingfors. De flesta finns i innerstaden. Bild: Yle Parklet,kartor,Helsingfors

Parkeringsplatserna hyrs ut under tiden maj till september och kan användas av både affärer och restauranger. Alla de som hittills gjort upp kontrakt är restauranger, de flesta i innerstaden.

- Jag tycker det är fint att staden på det här sättet försöker utveckla restaurangkulturen, säger krögare Ville Relander på The Cock som hade en uteservering i parkeringsrutorna utanför krogen redan i fjol.

Uteservering inredd på två parkeringsplatser.
Det ryms omkring tjugo restauranggäster på en parkletservering. Uteservering inredd på två parkeringsplatser. Bild: Marianne Sundholm / Yle Parklet,Helsingfors

På byggnadskontoret berättar planerare Elli Alho att försöket efter den här sommaren ska utvärderas och sedan är det upp till beslutsfattarna att bestämma om det får fortsätta.

Har stadsborna hört av sig med några kommentarer?
- I fjol var det en del som var oroliga att för många parkeringsplatser skulle försvinna, men i år har jag ännu inte hört nåt, säger Alho.

I fjol var det en del stadsbor som var oroliga att för många parkeringsplatser skulle försvinna.― Elli Alho, byggnadskontoret

Parkletförsöket är begränsat till Helsingfors centrum och på samma gata får det bara finnas en parklet per kvarter. Hela gatans parkeringsplatser kan alltså inte hyras ut till restauranger.

Idén kom ursprungligen i en motion från De grönas fullmäktigeledamot Hannu Oskala.

Så får parkeringsrutan bord och stolar

Parkletkonceptet är ett försök som nu pågår för andra sommaren. Efter det ska beslutsfattarna i Helsingfors bestämma om det fortsätter.

Projektet går ut på att företagarna i Helsingfors centrum får hyra plats vid gatuparkeringen utanför sina lokaler. Parkeringsplatserna kan omvandlas till uteserveringar eller annan verksamhet som staden anser passar på ett sådant utrymme.

Den restaurang eller affär som hyr parkeringsrutorna betalar samma markhyra för sin parkletruta som man betalar för uteserveringar överlag - i år 9,11 euro per kvadratmeter per månad. En parkletruta är 2x6 meter stor, alltså 12 kvadratmeter. Månadshyran blir då knappt 110 euro.

En parklet kan inrättas på en plats som annars är vanlig gatuparkering dygnet runt - alltså inte framför portgångar eller andra ställen man annars inte får parkera. Det får inte heller vara en sådan plats att det går cykelväg mellan affärslokalen och parkeringen.

Parkletkonstruktionen ska vara tillfällig och lätt att ta isär om det behöver göras till exempel gatuarbete på platsen. Den ska ändå uppfylla stadens säkerhetskrav och måste hållas snygg och städig.

Försöket med parkletrutor kan göras i hela Helsingfors centrum, på områden söder om Labbackavägen, Skogsbackavägen och Forsbyvägen. Staden begränsar parkletrutorna så att det på samma gata får finnas bara en parklet per kvarter.