Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: The Dancer – eteriskt vackert om serpentindansens skapare

Loie Fuller (Soko) dansar iklädd en enorm vit sidendress som böljar runt henne.
En lilja, älva, fjäril eller orkidé så beskrevs dansaren Loie Fuller (Soko). Loie Fuller (Soko) dansar iklädd en enorm vit sidendress som böljar runt henne. Bild: Cinemanse Oy The Dancer,Loie Fuller,Soko

Loie skapade ”serpentindansen”, kom att personifiera art nouveau-stilen och beskrevs som en lilja, älva, fjäril eller orkidé. Utan dansutbildning kom hon att bli den som förnyade och beredde väg för den moderna dansen.

Det hela börjar i USA nångång mot slutet av 1800-talet. Den unga Marie-Louise Fuller (Soko eller Stéphanie Sokolinski) lever ett enkelt och strävsamt liv som statist på en rodeoshow.

När hennes pappa en dag blir brutalt skjuten beger sig Marie-Louise till New York där hennes mamma lever i en sträng nykterhetsrörelse. Men Marie-Louise har helt andra planer, hon drömmer om att stå på scen.

Med en vilja av stål lyckas hon till sist få sin chans och uppträder med en lång vit dress som hon snurrar runt i takt till musiken.

Loie Fuller (Soko) dansar i ett mörkt rum iklädd en enorm sidenklänning
Loie Fuller (Soko) dansar i ett mörkt rum iklädd en enorm sidenklänning Bild: Cinemanse Oy The Dancer,Soko,Loie Fuller

Succén är kanske inte omedelbar men hon fångar greve Louis (Gaspard Ulliel) intresse. Han tycks mest sniffa på antingen eter eller kvinnor men blir ändå en livslång supporter.

Marie-Louise tar artistnamnet Lois och beger sig till Paris där hon på allvar börjar utveckla sin serpentindans.

En dans där hon med armarna sträckta håller i bambupinnar på vilken hennes enorma vita sidendress är fastbunden. Sedan dansar och snurrar hon runt och låter ljus i olika färger projiceras på den enorma vita klänningen.

Loie Fuller (Soko) i närbild, ser allvarlig ut och har en mantel av rosor på sig.
Loie (Soko) skapar skön konst men är inte alltid själv lycklig. Loie Fuller (Soko) i närbild, ser allvarlig ut och har en mantel av rosor på sig. Bild: Cinemanse Oy The Dancer,Loie Fuller,Soko

Ingen dans på rosor

Dans strävar vanligen efter att det ska se lätt ut men i filmer om dans är det ofta lidandet och kroppen som står i fokus.

Kroppen som tänjs och pressas till det yttersta, svetten som rinner och tår som blöder. Och dansaren som står ut med allt för att få uppleva det där ögonblicket på scenen då allt är perfekt och publiken jublar.

Loie Fuller är inte den långa, graciösa dansaren, tvärtom är hon ganska kort och robust men har en brinnande lust att förverkliga sina dansprojekt. Hon ger allt trots att nacken, ryggen och armarna tar stryk och som därför måste täckas med is för att lindra värken. Ögonen blir också sjuka av de starka strålkastarna.

Men det bryr sig inte Loie om – när hon hör publikens jubel glömmer hon all värk och smärta.

Loie Fuller (Soko) dansar iklädd en enorm sidendress som belyses bakifrån med röda lampor.
Loie Fuller (Soko) dansar iklädd en enorm sidendress som belyses bakifrån med röda lampor. Bild: Cinemanse Oy The Dancer,Soko,Loie Fuller

Från rännstenen till de fina salongerna

Fransmännen är bra på filmer om ”sina” konstnärsgenier och speciellt kvinnliga sådana. The Dancer påminner också mycket om Edith Piaf-filmen (La vie en rose, 2007).

Båda två var kvinnor som kom från fattiga förhållanden, fick kämpa för att komma framåt och där viljan att stå på scen och kärleken till konsten nära nog brände ut dem.

Men Loie verkar aldrig tvivla på sin vision av vad hon vill åstadkomma. Hon förverkligar sina planer mot alla odds och har turen att för det mesta omringas av mänskor som stöder och tror på henne, speciellt assistenten Gabrielle (Mélanie Thierry).

Dessutom är hon också noga med att bevaka sina rättigheter och söker patent på de nya idéer hon har vad gäller ljussättning.

Den enda person som får Loie på knä är den unga Isadora Duncan (Lily Rose Depp – dotter till Vanessa Paradis och Johnny Depp) som dyker upp som en förförisk och manipulerande ung dansare i Loies ensemble.

Isadora Duncan (Lily-Rose Depp) i närbild.
Isadora Duncan (Lily-Rose Depp) är ung, vacker och väldigt förförisk. Isadora Duncan (Lily-Rose Depp) i närbild. Bild: Cinemanse Oy The Dancer,Lily-Rose Depp,Isadora Duncan

Fri tolkning

Filmen och speciellt dansscenerna är eteriskt vackra och skådespelarna begåvade. Som åskådare blir jag nyfiken på denna självsäkra, ståndaktiga men också sårbara kvinna.

Efter filmen läser jag mer om Loie och inser att filmen till stor del är en mycket fri tolkning av hennes liv. Verkligheten var ännu mer fascinerande.

Så varför räckte inte det till för regissören Stéphanie Di Giusto och hennes manusförfattare?

Det vi får är en film inspirerad av verkliga händelser. En film som skildrar höjdpunkterna i Loies karriär, utmaningarna och uppoffringarna som konsten kräver och betydelsen av att ha en stark vilja.

Loie Fuller (Soko) springer i en mörk skog och efter henne följer hennes dansare.
Loie Fuller (Soko) springer i en mörk skog och efter henne följer hennes dansare. Bild: Cinemanse Oy Soko,The Dancer,Loie Fuller

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje