Hoppa till huvudinnehåll

Kalevalas mödrar är modeller för kärleksfulla chefer och uppfostrare

En målning av en mamma med sitt barn.
Riikka Juvonen drar de sista penseldragen på sin målning av en mor med sitt barn. En målning av en mamma med sitt barn. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Riikka Juvonen,rosor

Länge har kvinnorna i vårt nationalepos förblivit otolkade. Inte längre. Konstnären Riikka Juvonen brinner för att lyfta fram hjältinnorna som kan hjälpa mammor att uppfostra kärleksfullt och kvinnor att leda vist.

Den finländska kvinnans mytiska rotsystem

För Riikka Juvonen är Kalevala en vishetens skattkamare när det gäller mödraskapet. Hon kallar nationaleposet för den finländska kvinnans mytiska rotsystem.

- Kalevala berättar inte enbart om starka män, såsom Joukahainen och Väinämöinen, utan innehåller ett matriarkaliskt arv.

Hon nämner som exempel Ainos mamma, som med sin egen äregirighet och förblindad av sina ytliga värderingar stängde sitt hjärta för sin dotters nöd.

Efter Ainos död sörjer hon ögonen ur sig men blir inte kvar i självömkan utan hon svänger den egna tragedin till hela byns räddning.

- Gör inte det fel som jag gjorde! Tvinga inte era barn, lyssna på dem och uppskatta dem som människor! Av en kvinnas sorg blev visdomen kollektiv.

En fantastisk moders livsberättelse som fått Riikkas pensel att dansa. Berättelsen om Ainos mor och andra kvinnor ur Kalevala finns i hennes bok Louhen hymy.

Ainos mamma står med händerna ihopknutna i en målning.
Ainos moder förvandlar sin sorg till hela byns visdom. Ainos mamma står med händerna ihopknutna i en målning. Bild: Riikka Juvonen Riikka Juvonen,Kalevala,kalevala

Moderskapet är en bro till framtiden

Riikka Juvonen är mamma till två vuxna barn och mångfaldig mormor och farmor.

- Att vara mormor och farmor är en sorts förlängning av moderskapet. Moderskapet är livets mystiska underton. När jag ser mina barnbarn hör jag varghonan yla i mig.

Precis som med de egna barnen känner hon också bekymren för barnbarnens framtid.

- Moderskapet är en bro till framtiden. Moderns roll är att föra generationen vidare.

Riikka är ortodox och känner en enorm glädje då hennes fyraåriga barnbarn gör korstecknet framför ikonen när hon är på besök hos sin farmor.

- Min livssyn bär frukt. Ingenting är enbart begränsat till stunden.

Riikka Juvonen sitter vid sitt staffli.
Riikka Juvonen sitter vid sitt staffli hemma i studion i Berghäll. Riikka Juvonen sitter vid sitt staffli. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Riikka Juvonen,målningar,målning

I Kalevala räddar modern sin son

En annan strålande moder är Lemminkäinens mor. Riikka Juvonen berättar ivrigt hur Lemminkäinen har stridit med sin unga fru Kyllikki och hur han sedan smällt fast dörren och lämnat hemstugan för att hitta en ny kvinna från Norr.

- Modern har varnat honom. Han kastar sin benkam i stugans vägg och utbrister: "Se på kammen, när den börjar blöda har det gått dåligt för mig."

Sedan är modern ute och matar hönsen och Kyllikki ser hur kammen börjar blöda. Båda kvinnorna gråter. Modern stiger upp och uppmanar Kyllikki att sluta gråta. Hon hämtar sin son tillbaka från Norr.

- Modern får veta att Lemminkäinen är i Dödsriket. Hon krattar hela sjön för att hitta alla små delar av sin son. Hon pusslar ihop delarna av honom. Hon ger inte upp.

Med honung från himlen får hon sonen att öppna ögonen. När han gäspar läxar modern upp honom.

Lemminkäinen återvänder till Kyllikki.

- I alla världens myter övervinner kärlekens kraft döden. Den älskade hämtar den förlorade partnern men i den finska mytologin är det modern som räddar sin son. Det är ett sant moderskap.

Lemminkäinens moder går vid sidan av svarta svanar.
I Riikka Juvonens målning går Lemminkäinens mor i Dödsriket bland ormar och svarta svanar. Lemminkäinens moder går vid sidan av svarta svanar. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Kalevala,Riikka Juvonen

Louhi var ingen hondjävul

Den tredje starka kvinnan och modern är Louhi.

- Männen har velat se henne som en hondjävul men hon är en stark stamledare och chef.

Riikkas ansikte lyser upp när hon berättar om hur Louhi hade huset fullt av vackra döttrar som hon ville hjälpa att få en fin framtid.

- Hon räddade också sin motpart, Väinämöinen, när han råkade ut för svårigheter. Hon hjälpte honom att hitta sin livsuppgift.

Louhi fick Väinämöinen att stiga upp ur sitt nederlag. Hon uppmuntrade honom att använda sig av sina gåvor, den schamanistiska diktarkraften.

Louhi sitter på en ren i en målning.
Louhi sitter på en ren i Riikka Juvonens målning. Louhi sitter på en ren i en målning. Bild: Riikka Juvonen Riikka Juvonen,Louhi

Kalevalas Maria-myt

Hela Kalevala slutar med en moders berättelse, om Marjatta som blir gravid av ett lingon. Hon föder ett oäkta barn ensam i Tapios stall i värmen av hästarnas andning.

- Det här är en Maria-myt i Kalevalas anda. Marjatta och hennes son får trots allt hat ett välsignat slut. Sonen är Kalevalas Jesus.

Kalevalas kvinnor lär oss i dag kvinnokraft och självrespekt.

- Människan skall respektera sig själv och då ser hon värdet i sina barn.

Riikka förklarar att föräldrarnas fel är som snöbollar som rullar från generation till generation.

- Det är livet! Det bästa en människa kan göra speciellt för döttrarna är att högakta sig själv.

Tre ikoner i ett hörn.
I hörnet i sin studio har Riikka Juvonen en ikon som föreställer Gudsmodern. Tre ikoner i ett hörn. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola ikoner,Gudsmoder

Riikka Juvonens målningar kan ses i sommarutställningen Ett ode till Finland från den 31.5. till 27.8. på Näse gård i Borgå.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje