Hoppa till huvudinnehåll

Musikalrecension: Connected – eller hur man blir utfrusen med ett enda klick

Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected.
Ensam och utstött. På bilden Vilma Eklöv som Emma, i första raden i bakgrunden Jacob Waselius, Kenneth Mattila och Denjah Leinson. Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected. Bild: Vladimir Pohtokari Svenska Teatern,vilma eklöv

Lokalfärgen och det aktuella temat bär upp musikteaterutbildningen Nya Tadams första produktion. Temat är nätmobbning i skolmiljö och i nyversionen av Craig Christies ungdomsmusikal har handlingen förlagts till ett gymnasium i Helsingfors.

Där landar också Emma från Jakobstad. Hennes mamma har fått ett nytt jobb i Helsingfors och därför blir också Emma tvungen att byta skola.

Att byta skola är ofta tungt nog. Om man dessutom tvingas byta mitt i terminen kan det bli riktigt knepigt.

Det får Emma erfara mycket snabbt. Hon har ingen aning om hur trådarna löper i den nya skolans komplicerade väv av kotterier, rivalitet och svartsjuka och plötsligt är förtalskampanjen i full gång.

”Detta är en slamp-varning, se upp för nya tjejen Emma”.

Det enda ”slampan” gjort är att hon pratat med några killar. Men det är nog för att få henne att framstå som ett hot, en inkräktare.

Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected.
Varning för inkräktaren. Kata ( Denjah Leinson) skickar ett sms till alla tjejer på skolan. Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected. Bild: Vladimir Pohtokari Svenska Teatern,connected

Snart exploderar de sociala medierna av vilda historier om nykomlingens brokiga förflutna där uppe i Jeppis.

Och det som sprids överallt måste ju vara sant, eller hur ...?

Lokalfärg bryter udden av klichéerna

Craig Christie bygger sin story enligt ett mönster vi sett otaliga gånger förr.

Det tongivande flickgänget leds av en bitchig tjej som inte vill släppa taget om sin före detta pojkvän, skolans glansbildsgosse.

Hans raka motsats är förstås nörden, en ensam kille som alla gör sig löjliga över.

Och nykomlingen, ja, hon representerar förstås de renhåriga som inte alls förstår sig på list och elakt rävspel.

Persongalleriet är alltså ganska klichéspäckat men Denjah Leinson (bitchen Kata), Jacob Waselius (f.d. pojkvännen Micke), Kenneth Mattila (nörden Robin) och Vilma Eklöv (nykomlingen Emma) fångar sina respektive typer på kornet samtidigt som de flesta i publiken säkert känner igen sig åtminstone i den gruppdynamik som skildras.

Detsamma gäller miljön, som i Seija Metsärinnes regi speglar både skådespelarnas och den tilltänkta tonårspublikens egen vardag.

Att vi befinner oss i Helsingfors är inte enbart något som sägs. Det hörs också.

Connected är ingen genomkomponerad musikal, den har mycket talad dialog och ur den ekar ofta dagens talspråk.

”Come on, vi är ju i samma vene ...”

Men när Emma talar med sin bästis i telefon låter det förstås inte alls så.

Då kommer hennes känslospråk fram och det språket är Jeppisdialekt. Med ett och annat insprängt ”seriöst” förstås när Tadam goes Skam ...

Världen tar inte slut där Helsingfors slutar. Även om Emmas nya skolkompisar kanske tror det.

I sångtexterna sitter språket inte riktigt lika smidigt men musiknumren är å andra sidan lätt problematiska alltigenom.

Nya Tadam består av en ensemble ungdomar, de flesta i tonåren, som avslutar sin tvååriga musikteaterutbildning med den här produktionen.

Det är en begåvad ensemble som har fått mångsidig undervisning i teater, dans och sång men ibland har de unga rösterna svårt att matcha det rätt kompakta rocksoundet.

Under premiären på Svenska Teatern var intrycket rentav smått kakofoniskt ibland trots avancerad ljudteknik.

Däremot fungerar de koreografiska elementen utmärkt.

Känslor och sinnestillstånd som aldrig uttalas får i stället fysisk gestalt.

Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected.
Matilda Vaenerberg som den utfrysta i pastischen på Våroffer. Foto från Nya Tadams uppsättning av ungdomsmusikalen Connected. Bild: Vladimir Pohtokari Svenska Teatern,connected

Nyktert om nätmobbning

Med en pastisch på Stravinskys Våroffer gestaltar uppsättningen hur ångesten växer i takt med näthatet.

I Våroffer hetsas en jungfru att dansa sig till döds i den hedniska vårritens namn. I Connected sluter en hotfull mobbring leden allt tätare kring dansaren Matilda Vaenerbergs ensamma gestalt.

Emma överlever.

Men den stora förtjänsten med Christies story är att den på ingen punkt slätar ut eller bagatelliserar det som händer på skolan.

Det blir ingen happy end där alla sluter fred till sist.

Däremot blir det väldigt tydligt hur slumpmässig och destruktiv nätmobbningen är och hur snabbt den kan anta oöverskådliga mått.

Och samtidigt påminns vi förstås om att allt som sprids via sociala medier verkligen inte är sant.

Inte ens de "alternativa” sanningarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje