Hoppa till huvudinnehåll

Viktig info i liten font - bilförsäljare kör missvisande reklam

Blänkande gråa motorhuvar på rad i bilaffär.
Blänkande gråa motorhuvar på rad i bilaffär. Bild: LEHTIKUVA / VESA MOILANEN bilar,bilaffärer,bilhandel,nya bilar

Bilreklam i tidningar och på tv får kritik för att vara vilseledande. Det är främst reklamen kring olika kreditbetalningar och räntor som varit missvisande.

Under de senaste åren har bilaffärer i Finland granskats av Regionförvaltningsverken i samarbete med Konkurrens- och konsumentverket.

En missvisande reklam är en reklam där en summa, till exempel ett räntebelopp står med stora röda bokstäver på ett synligt sätt.

Resten av informationen kring slutliga summor och räntor finns ofta i något hörn av reklamen i minimal skrift.

På tv är det finstilta lätt att missa eftersom reklamen rör sig framåt i så högt tempo.

Bilbranschens reklam ofta i blåsväder

Enligt konsumentskyddslagen ska en reklam klart och tydligt ge kunden all information hen behöver för att fatta ett köpbeslut.

Det är inte heller första gången som bilbranschen hamnat i blåsväder på grund av vilseledande reklam.

Enligt Gunveig Pekkinen, jurist på Konkurrens- och konsumentverket, marknadsför bilaffärerna inte sina produkter med de slutliga priserna.

- Konsumentskyddslagen finns till för att kunden ska få all nödvändig information före köptillfället. I bilreklamens fall lockas kunden först till butiken och först vid köptillfället får man veta alla kostnader, säger Pekkinen.

Pekkinen säger att bilbranschen varit under granskning under några års tid på grund av återkommande fall av missvisande marknadsföring.

Enligt henne har det förekommit många diskussioner mellan branschens förbund, regionala förvaltningar och Konkurrens- och konsumentverket kring var roten till problemet ligger.

Så går det till när myndigheter upptäcker felaktig reklam

  • Regionalförvaltningen och Konkurrens- och konsumentverket utför oregelbundna granskningar av olika branscher
  • Regionalförvaltningen meddelar branschens förbund när man hittar felaktig reklam
  • Förbunden kontaktar affärerna ansvariga för den felaktiga reklamen
  • Affären drar tillbaka reklamen
  • Om den missvisande marknadsföringen fortsätter trots uppmaningar av myndigheterna kan affären i fråga få sin licens indragen eller ställas inför rätta.

Bilförsäljare håller med om att reklamen kunde vara bättre

Försäljningschef Heikki Lahti på bilkedjan Arita Helsinki anser att det är konsumentskyddslagen som bidragit till mängden missvisande reklam.

- Konsumentskyddslagen tvingar oss att klämma in en stor mängd information på en liten yta eller under ett begränsat tidslopp, säger han.

Enligt honom är det en delorsak till att en stor del av informationen visas finstilt.

Lahti tror nog att de flesta kunder kan läsa informationen som visas finstilt i bilreklamen.

- Det skulle ändå vara mer etiskt om den slutliga summan visades tydligt i reklamen. Det är ändå den som konsumenten betalar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes