Hoppa till huvudinnehåll

Hemvården i Borgå behöver mera resurser enligt facket

På Eilas köksbord ligger hemvårdens pärm
Vårdpersonalen får information om kundens behov via ett elektroniskt system, men det finns också en pärm med information om hemvården hemma hos kunden, här hos Eila Öhman. På Eilas köksbord ligger hemvårdens pärm Bild: Yle/Helena von Alfthan hemvård,Borgå,hemvård i borgå

Det är de långa sjukledigheterna som lett till att frånvaron är så stor bland hemvårdens personal i Borgå. Facket säger att personalen inom hemvården har svårt att orka.

Anhöriga har undrat varför det kommer så många olika vårdare till hemvårdens kunder.

Enligt servicechef Ansa Lindqvist-Bergheim är orsaken att man inom hemvården haft mycket frånvaro och sjukledighet under det senaste halvåret.

På facket Super har man följt med läget inom hemvården i Borgå och är medvetna om att personalen har många och långa sjukledigheter.

- Personalen inom hemvården är trötta. Vårdarna har mycket ansvar och mängden uppgifter som vårdaren ska sköta har ökat hela tiden. Borgå stad fick för några år sedan ett nytt elektroniskt system som borde hjälpa vårdaren att göra sitt arbete, men det tar tid innan alla lär sig att använda systemet, säger vice huvudförtroendeman Jenny Ek på Supers Borgåavdelning.

Många sjukledigheter på flera månader

Av alla sjukdagar kommer över hälften från sjukledigheter på över två månader. Det här enligt personaldirektör Anu Kalliosaari på Borgå stad. Siffran gäller sjukledigheter under våren 2017 inom hemvården i Borgå.

- Vi hoppas att Borgå stad skulle förstå att vi kanske behöver mera resurser. Vårdarna orkar inte när det finns så mycket arbete. Alla vårdare vill göra sitt arbete så bra de kan men det är inte alltid möjligt när det är för mycket arbete, säger Jenny Ek på facket Super.

Borgå stad har en resurspool med 20 vårdare, som jobbar som vikarier och hoppar in där det behövs. Men det är inte alltid som vikarierna räcker till.

- Om någon är borta så delar man på arbetet mellan dem som är på jobb. Alla kunder måste få vård, det går inte att lämna någon utan sin medicin eller den vård de behöver. Fastän vi har en resurspool med vikarier, så räcker det inte alltid till, säger Jenny Ek, vice huvudförtroendeman på vårdfacket.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland